مشارکت والدین در فعالیت‌های ورزشی و در کنار فرزندان، کم تحرکی را از خانواده دور می‌کند

شیراز (پانا) – به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، طرح کوچ با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانش دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران در پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان، آگاهی از عوارض و پیامدهای منفی ناشی از آن، آشنایی با روش‌های ساده علمی در تشخیص شاخص توده بدنی، اصلاح الگوهای غذایی، آشنایی با انواع فعالیت‌های بدنی و ترغیب به داشتن وزن متناسب در بین دانش‌آموزان کشور مطرح شده و زمینه تحول اساسی و مبنایی در توسعه سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان کشور را محقق خواهد ساخت.

کد مطلب: ۱۱۲۵۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت والدین در فعالیت‌های ورزشی و در کنار فرزندان، کم تحرکی را از خانواده دور می‌کند

احمد علی قهرمانی در نشستی با مسوولان انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نقش پررنگ و بی‌بدیل این انجمن در پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ)، اظهار کرد: پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم کلید خورده است.

به گفته قهرمانی در سال تحصیلی پیش رو در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با رویکرد زندگی سالم اجرای طرح کنترل وزن و چاقی (کوچ) در سراسر مدارس استان اجرا می‌شود.

او همچنین گفت: در شرایط کرونایی عدم تحرک و استرس سبب افزایش وزن و چاقی در جامعه بخصوص بین کودکان و نوجوانان شده است و از آن جا که خانه و مدرسه دو رکن اصلی و موثر در تربیت و سلامت روح و جسم فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم هستند ارتباط نزدیک این دو نهاد اثر گذار ( انجمن اولیا و مربیان و مدرسه) از نظر کمی و کیفی می تواند زمینه و شرایط مناسبی برای دستیابی به نتیجه مطلوب در طرح ملی پروژه کنترل وزن و چاقی را فراهم کند.

قهرمانی ادامه داد: حضور و مشارکت والدین در فعالیت‌های جسمانی و ورزشی باعث ایجاد انگیزش مثبت در فرزندان و در مقابل عادت به تماشای تلویزیون به مدت طولانی، نگرش و رفتارهای کم تحرکی را در فرزندان تقویت می کند.

در ادامه این نشست رحیمی ریئس اداره انجمن اولیا و مربیان استان فارس نیز اظهار کرد: از آنچه سبب آرامش در خانواده‌ها می‌شود، قطعا حمایت می‌کنیم.

او گفت: از آنجایی که در کودکان و نوجوانان همانندسازی و الگوبرداری همواره به عنوان یکی از ملاک‌ها و معیارهای شکل‌گیری شخصیت و رفتارهای اجتماعی افراد بوده و هست در همین راستا والدین تاثیر زیادی بر سبک زندگی فرزندان خود از طریق الگوپذیری و آموزش خواهند داشت و حمایت والدین و الگودهی، عوامل تعیین کننده مهمی در سطح فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان است که در تدوین استراتژی‌هایی با هدف پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی، والدین و خانواده‌ها باید مشارکت داشته باشند.

رحیمی افزود: همسویی تغذیه سالم و فعالیت بدنی می‌تواند سبب تناسب اندام مطلوب شود که این مقوله نیازمند مشارکت خانواده و آگاه سازی است.

دهقان رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی ضمن ارائه گزارشی از روند شروع، نحوه اجرا و اختامییه این برنامه؛ خواستار همراهی انجمن اولیا و مربیان سراسر استان جهت غربالگری دانش‌آموزان برای بهتر اجرا شدن طرح کوچ که نتایج آن به سلامت جامعه کمک می‌کند خبر داد.

محمدعلی زارعی رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست گفت: طرح کنترل وزن دانش‌آموزان یا همان کنترل چاقی که شامل تمام دانش‌آموزان می شود با مسوولیت مدیران مدارس توسط آموزگاران و دبیران غربالگری طبق دستورالعمل انجام می گیرد و پس از غربالگری فعالیت‌های مداخله‌ای را توسط مراقبین بهداشت و دبیران تربیت بدنی به عنوان مشاورین خواهیم داشت که در همین راستا از ظرفیت‌های برون بخشی از جمله اداره انجمن اولیا و مربیان مدارس و دانشگاه علوم پزشکی استفاده خواهد شد.

در ادامه این نشست، کارشناسان انجمن اولیا و مربیان نواحی 4گانه شیراز نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند که راه اندازی و فعال کردن کانال و فراهم کردن بستر لازم در سامانه شاد، ارسال تمامی محتوای مربوط به طرح کوچ از طریق فضای مجازی به صورت خوشه‌ای، تولید محتوای الکترونیکی در بحث آموزش خانواده، سامانه‌ای شدن دفاتر ثبت فعالیت‌های انجمن به منظور هدف‌گذاری هوشمندانه در شرایط کرونا و ...، از جمله نظرات حاضرین بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار