برگزاری مرحله دوم چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی 

تهران (پانا) - این روزها در فرهنگسرای اندیشه شهر تهران دانش آموزان مداح آداب ارادت به سالار شهیدان را با هم تمرین می کنند. چهاردهمین آیین «تجلیل از نوگلان حسینی» در راستای گسترش فرهنگ حسینی در فرهنگسرای اندیشه در حال برگزاری است. پدرها و مادرها همراه با دانش آموزان مداح برگزیده از مرحله اول برگزاری آیین تجلیل از نوگلان حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی و بصورت گروهبندی به سالن داوری آمده و مداحی خود را در حضور داوران اجرا می کنند. 

کد مطلب: ۱۱۲۵۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مرحله دوم چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی 

سعید نسیمی، یکی از داوران حاضر در چهاردهمین آیین «تجلیل از نوگلان حسینی» در گفتگو با پانا با اشاره به نحوه داوری دومین مرحله برگزاری این آیین می گوید: مرحله دوم قرار است راستی آزمایی از میان دانش‌آموزانی که ویدیوهایی در مرحله اول از مداحی شان ارسال کردند و برگزیده شده اند انجام شود. در این داوری صحت مقتل خوانی و ساختار شعر و مفاهیم و مضامین شعر و صحیح خوانی آن و رعایت استانداردهای آراستگی یک مداح و صوت و لحن و آهنگ پذیری صدا و استفاده از نواهای متنوع و همچنین حسن شروع و ختام و اجرا از جمله شاخص ها و معیارهایی است که بر اساس آن به مداح امتیاز می دهیم. افرادی که در این مرحله امتیاز لازم را بیاورند به مرحله نیمه نهایی و فینال می رسند.


وی می افزاید: نکته جالبی که ویروس منحوس کرونا منجر به آن شد این بود که بچه ها با تهیه کلیپ ها در خانه شعار «هرخانه یک حسینیه» را بصورت عملیاتی انجام داده اند و بچه ها خانه های شان را تبدیل به یک حسینیه کردند. این مهم حسن آغازی بود برای چهاردهمین آیین نوگلان حسینی و جالبتر اینکه امسال با سراسری شدن این آیین، پدیده ها و چهره های جدیدی را دیدیم که نوید نتایج درخشانی را می دهد و انشاله چهره های جدید از مداحان نوجوان برای اهل بیت معرفی خواهند شد.

از مرحله دوم۷۲ نفر برگزیده می شوند
حسن صدخسروی، تهیه کننده و کارگردان برنامه نوگلان حسینی که قرار است از شبکه قرآن پخش شود، می گوید: این آیین در سه مرحله درحال برگزاری است و اکنون مرحله دوم آیین نوگلان حسینی برگزار می شود. در مرحله اول حدود ۷۰۰ ویدیو ارسال شد و با بازبینی داورها ۲۲۰ کار انتخاب شد و برای برگزیدگان برای راستی آزمایی دعوت شدند. از این تعداد حدود ۷۲ نفر دانش‌آموز مداح انتخاب می شود و در نهایت فینال این آیین اجرا می شود.
صدخسروی درباره نحوه ضبط و پخش این برنامه از شبکه قرآنت می گوید: پخش برنامه از شبکه قرآن است و مبنای ما این است که حدود ساعت۱۹پخش برنامه برای مدت زمان ۷۵ دقیقه را داشته باشیم. پخش این برنامه از ۱۱ مهر آغاز شده و تا آخر رمضان ادامه خواهد داشت.

آموزش مداحی نوجوانان را جدی بگیریم

محمود تاری، یکی دیگر از داوران این آیین از اهمیت استمرا این برنامه و تاثیرگذاری اش بر دانش‌آوزان نوجوان سخن می گوید. وی با اشاره به نحوه اجرای این آیین در سه مرحله و نوع داوری می گوید: پرورش و نگهداری این عزیزان در دستگاه اهل بیت و سید و سالار شهیدان کار بسیار سنگین و فوق العاده معنوی است. امسال این دوره بصورت کشوری برگزار شد و دانش آموزان تصاویری از مداحی شان در خانه را ارسال کردند که مورد ارزیابی قرار گرفت. مرحله دوم خروجی ها بلحاظ کیفی خوب هستند. ناگفته ناند بسیاری از این نوگلان آموزش حرفه ای ندیده اند و ممکن است خودآموز یا از سی دی های آموزشی یادگرفته باشند.
وی راجع به آسیب شناسی یادگیری مداحی بصورت خودآموز می گوید: این نوع آموزش ها بدون خطا نیست. نوع شعر هایی که دانش‌آموزان مداح حفظ می کنند ممکن است در حد و شایستگی دستگاه امام حسین نباشد و ما باید این مهم را مورد توجه جدی قرار دهیم. از این رو بنا داریم، بتوانیم دانش آ‌موزان مستعد را شناسایی کنیم و ماهی یک یا دوبار دانش‌آموزان مان آموزش لازم را ببینند تا با مکتب مداحی بهتر آشنا شوند و در عرصه ستایشگری رشد صحیحی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار