در گفت‌وگوی پانا با سرپرست معاونت بازاریابی شرکت سهامی فرش:

رونق بازار داخلی فرش در شرایط رکود فروش خارجی

تهران ( پانا) - سرپرست معاونت بازاریابی شرکت سهامی فرش با بیان اینکه صادرات فرش به دلیل وضعیت کرونا و سایر مشکلات صادراتی کاهش یافته است، می‌گوید با وجود رکود فروش خارجی در بازار داخل با رونق خرید مواجه هستیم.

کد مطلب: ۱۱۲۵۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
رونق بازار داخلی فرش در شرایط رکود فروش خارجی

پویان ملکی، سرپرست معاونت بازاریابی شرکت سهامی فرش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهارکرد: «وقتی قیمت دلار بالا می‌رود سایر مولفه‌های تولید نیز افزایش می‌یابد، در صنعت فرش نیز به این گونه است و قیمت ابریشم، کرک و پشم و حتی دستمزدها نیز بالا می‌رود که در قیمت تمام‌شده فرش هم تاثیرگذار است.»

فرش از کالایی مصرفی به سرمایه‌ای بدل شده است

وی افزود: «نوع فر‌ش‌ها با هم متفاوت است و جنس تار و پود به کار رفته در آنها نیز متفاوت است به همین دلیل درصد تغییرات و افزایش قیمت تمام‌شده فرش‌ها متناسب با نرخ دلار نیز متفاوت است. این وضعیت موجب شده است مردم رغبت به خرید داشته باشند و در بازار داخلی فرش به عنوان کالایی سرمایه‌ای مطرح باشد.»

ملکی با بیان اینکه بروز کرونا و شرایطی که در انتهای سال گذشته وجود داشت، موجب شد تا خریدهای مردم به تعویق بیفتد تصریح کرد: « کسانی که مسافرت خارجی یا داخلی می‌رفتند امکان سفر تفریحی ندارند و نقدینگی لازم را برای خرید در اختیار دارند؛ به همین دلیل به خرید فرش اقدام می‌کنند و می‌توان گفت با وجود رکود فروش داخلی در بازار داخل با رونق خرید مواجه هستیم.»

سرپرست معاونت بازاریابی شرکت سهامی فرش خاطرنشان کرد: « ارزش پول ملی در حال کاهش است و این تمایل را در دارندگان نقدینگی به وجود آورده است که از خرید هر کالایی مانند فرش، خودرو، ارز و طلا استقبال کنند.»

بخشی از کرک موردنیاز تولید فرش از خارج وارد می‌شود

وی با بیان اینکه ابریشم و کرک مورد نیاز فرش از جمله مواد اولیه‌ای هستند که بخشی از آن از بازار خارجی تامین می‌شود، عنوان کرد: « کرک خارجی در فرش‌های 40 تا 55 رج و نسبتا ریزبافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشم قیمت کمتر و کرک و ابریشم قیمت بالاتری دارند.»

ملکی تصریح کرد:‌ « استرالیا،‌نیوزلند و کره کشورهایی هستند که مواد اولیه مورد نیاز از آنها وارد می‌شود و طبیعی است که نوسان‌های نرخ ارز می‌تواند مشکلاتی را در واردات مواد اولیه به همراه داشته باشد.»

وی درباره وضعیت نیروی انسانی شاغل درصنعت فرش کشور اظهار کرد:‌ « مشاغل وابسته به صنعت فرش حدود 15 شغل است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت فرش وابسته است. هرچه صنعت فرش با رونق بیشتری در فروش مواجه باشد، طبیعی است که مشاغل وابسته به این صنعت نیز با رشد همراه هستند. »

ملکی با بیان اینکه در شرکت سهامی فرش ایران میزان تولید حدود 60 درصد نسبت به سال 97 افزایش وجود داشته است، اظهار کرد:‌ «در بازاریابی و فروش فرش در شرکت سهامی فرش ایران نیز مشکلی وجود ندارد و بازار داخلی محصولات تولید داخل را جذب کرده است. بر صفر تا صد تولید در این مجموعه نظارت می‌شود و در زمینه فروش نیز مشکی نداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار