ثقفی: ملاک‌مان برای موفقیت در آموزش و پرورش نتیجه کنکور نیست

تهران (پانا) - ثقفی، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، به تشریح نواقص ارزیابی دانش‌آموزان بر اساس رتبه کنکور و ویژگی‌های آموزشی و تربیتی که در این آزمون به آن پرداخته نمی‌شود، پرداخت و گفت من کاملاً با این قضیه که کنکور معضل اجتماعی است موافق هستم. این شیوه گزینش دانشجو، شیوه انتخاب دانشجو با سهمیه‌هایی که قرار می‌دهند کاملاً غیرعادلانه است. فضا را به سمتی می‌برند که چنین مقدماتی فراهم شود و از جمله می‌توان به کلاس‌های کنکوری اشاره کرد که یک مدرسه برگزار می‌کند تا یک دانش آموز در کنکور پذیرفته شود.

کد مطلب: ۱۱۲۴۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ثقفی: ملاک‌مان برای موفقیت در آموزش و پرورش نتیجه کنکور نیست

به گزارش میزان، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است در سند تحول آموزش و پرورش دانش آموزان را در ۶ ساحت تربیت کنیم. یکی از ساحت‌ها تربیت علمی است که از طریق تربیت علمی یک دانش آموز باید ببینیم در کنکور قبول می‌شود یا خیر، رشته خوب قبول می‌شود یا خیر. هر اندازه ساحت علمی خوب باشد با سهمیه‌هایی که وجود دارد ممکن است این ناعدالتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از ساحت‌هایی که وظیفه خود در آموزش و پرورش می‌دانیم و بر اساس سند تحول بنیادین آموزش کار انجام می‌دهیم، بحث ساحت تربیت علمی است. ۵ ساحت دیگر هم داریم که می‌گوییم اتفاقاً آن‌ها بسیار بااهمیت‌تر از ساحت علمی نباشند، ولی هم قد و قواره هم هستند.

ثقفی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تربیت اجتماعی دانش آموزان باید به شکلی باشد که بتوانند با مسائل اجتماع ارتباط برقرار کنند و مشارکت دائمی در مسائل اجتماعی داشته باشند، در انتخابات مشارکت کنند، در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند. این نیازمند این است که این بچه در مدرسه تربیت اجتماعی شود.

وی ادامه داد: تربیت اقتصادی دانش آموز را در مدرسه مدنظر داریم یعنی دانش آموز باید بتواند هزینه‌ای که خانواده در اختیار او قرار می‌دهد مدیریت کند. چقدر را هزینه چه مسئله‌ای کند و چقدر را پس انداز کند. این آموزش‌هایی که در ساحت‌های مختلف آموزشی انتظار داریم مدرسه انجام دهد، در مدارس دولتی هم کاملاً اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم بگویم در مدارس غیردولتی در این زمینه کار دیگری می‌کنند.

ثقفی تصریح کرد: ممکن است در ساحت تربیت علمی همان طور که شما بیان کردید برخی از مدارس غیردولتی طوری در این ساحت رفتار کنند که دانش آموز شانس بیشتری در پذیرفته شدن کنکور داشته باشد؛ ضمن این که می‌گوییم کنکور روش صحیحی برای انتخاب نیست، اما همچنین بر این مساله تاکید داریم که تلاش ما در جهت تربیت دانش آموزان در هر ۶ ساحت است و بنا نداریم دانش آموز تنها از نظر علمی در کنکور قبول شود و وارد دانشگاه شود.

وی ادامه داد: ملاک ما برای موفقیت در آموزش و پرورش نتیجه کنکور نیست و ما دانش آموزی را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت می‌کنیم که هزینه‌های خود را مدیریت کند، این مسئله در کجای کنکور ارزیابی می‌شود؟

ثقفی با بیان اینکه ساحت تربیت بدنی و زیستی برای دانش آموز داریم که در کنکور لحاظ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در مدارس تربیت زیبایی شناختی و هنر داریم، ولی در کنکور ارزیابی نمی‌شود. فقط ساحت علمی در کنکور مورد ارزیابی است و آن هم به شکل ناقص و پراشتباه است و می‌توان مفصل درباره این صحبت کرد. در نهایت این که در حوزه آموزش و پرورش این چنین نگاه می‌کنیم. شاید در برخی مدارس غیردولتی این مسئله‌ای که عنوان کردید اتفاق بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار