لزوم نگرش بهتر و بیشتر نسبت به کودکان اتباع و معلول

یزد (پانا) - نشست گردهمایی اعضای کمیته کودک و نوجوان شورای شهر یزد در محل صحن شورای شهر یزد با موضوع "بررسی ساز و کار حضور کودکان اتباع و معلول جهت مشارکت با این کمیته" برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم نگرش بهتر و بیشتر نسبت به کودکان اتباع و معلول

در سال های اخیر مهاجرت اتباع خارجی به ایران از جمله مسائل مهمی است که مورد توجه رسانه ها و خصوصا مردم واقع شده است بنابراین توجه مسئولین در جهت رسیدگی به حق و حقوق این قشر از جامعه در چارچوب قانون از اهمیت بسیاری برخوردار است حال با توجه به اینکه استان یزد آمار خیره کننده ای در چند سال اخیر در این زمینه به خود اختصاص داده باید در جهت ساماندهی و رسیدگی به این موضوع گام های بلند تری برداشته شود.

اما در این بین کودکان اتباع که جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفررا در یزد تشکیل میدهند قشر آسیب پذیرتری در مواجه با معضلات نسبت به دیگر اقشار جامعه محسوب میشود پس در این صورت اولویت سرمایه گذاری و نگاه به این بخش ارزش بیشتری برای ایجاد ساختار جامعه ای سالم و مفید برای اینده دارد.

در این راستا کمیته کودک و نوجوان شورای شهر یزد علاقه مندی خود را جهت حضور کودکان اتباع در این کمیته ابراز کرده و نشستی با موضوع "بررسی ساز و کار حضور کودکان اتباع و معلول با کمیته کودک و نوجوان " با حضور اعضای کمیته و فعالین در این حوزه ترتیب داده است.

علی محمد عرفانی نسب رئیس کمیته کودک و نوجوان شورای شهر یزد ضمن تاکید بر نگاه جدی و هدفمند به این موضوع بیان کرد: اگر نگاه جدی ما نسبت به این موضوع با دید یک شهر جهانی و حافظ ایران فرهنگی باشد این دیدگاه مستلزم مشارکت واستفاده از ظرفیت های کوکان اتباع است.

وی از حضور کودکان معلول در کمیته ابراز علاقه مندی کرد و افزود: حضور کودکان معلول و همچنین حضور مادر کودکان معلول در کمیته بسیار ارزشمند خواهد بود چراکه شنیدن و استفاده از دیدگاه های خود این افراد مسئله بسیار مهمی است.

عرفانی نسب تاکید کرد: تعداد بیشترقشر اتباع را افغانستانی ها تشکیل میدهند و به دلیل وجود فرهنگ های متفاوت ارتباط این افراد با جامعه ما در اوایل از جانب هر دو طرف سخت است.


معاون سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی به ادارات مربوطه به این موضوع اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش و بهزیستی دو حوزه ای است که عمومیت بیشتر و ارتباط ملموس تری نسبت به حوزه های دیگر در نگاه به موضوع کودکان اتباع و معلول دارند.

وی افزود: مسئله جدی در بحث کودکان اتباع، کودکان کار است به طوری هفتاد تا هشتاد درصد کوکان کار را کودکان اتباع تشکیل میدهند

فکر ادامه داد: بزرگترین نگرانی نسبت به این کودکان جایگزین کردن کار به جای تحصیل و آموزش و داشتن حقوق یک کودک است که این مشکل در دراز مدت تبدیل به آسیب اجتماعی برای جامعه خواهد شد.

این مقام مسئول به برنامه های پیشرو جهت مقابله با این معضل اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از راهکار و برنامه هایی که قرار است صورت گیرد فراهم کردن محیط مناسب برای تحصیل و آموزش به این کودکان و همچنین کمک به سلامت و بهداشت کودکان کار است.

وی همچنین به خانواده های کودکان کار اشاره کرد گفت: از آنجایی که خانواده مرکز اصلی تربیت و رشد کودکان محسوب میشود باید آموزش و تربیت هایی در خانواده های این کوکان صورت بگیرد تا در جهت مقابله با کودکان کار نتایج بهتری حاصل شود.

فکر درارتباط با موضوع کودکان معلول بیان کرد: باید فضا های مناسب و استاندارد شهری متناسب با حقوق و نیاز های کودکان معلول صورت گیرد و رویداد ها و جشنواره ها جهت همکاری و مشارکت این کودکان بیشتر برگزار شود.



حاجی حسینی مدیر موسسه کنشگران توسعه پارس به ارتباط پر خدشه و کدر جامعه ما با کودکان اتباع اشاره کرد و افزود: باید جامعه پذیری ایرانی ها بیشتر شده و این موضوع مستلزم فرهنگ سازی جدی است.

وی اهداف موسسه کنشگران توسعه پارس را بیان کرد و تصریح کرد: در موسسه ما قومیت و ملیت و نژاد اصلا ملاک نیست و هدف ما پیشگیری و مقابله با آسیب ها اجتماعی و آموزش به کودکان اتباع است.

حاجی حسینی به دلایل عدم وجود آموزش مناسب برای کودکان اتباع در سطح مناسب اشاره کرد و گفت: فقر مالی بزرگترین سد بر سر راه کودکان اتباع و خانواده های آنهاست.

وی ادامه داد: فقر فرهنگی و نداشتن هویت از دیگر مسائلی هست که این کودکان و خانواده هایشان به طور جدی با آن مواجه هستند.

خبرنگار: بهار دهقان زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار