نگاهی به دستاوردهای وزارت اطلاعات در ۸ سال گذشته

از نبرد با کیدون در خیابان‌های تهران تا جنگ‌های مجازی در فضای سایبر

خبرگزاری پانا: وزارت اطلاعات در طول هشت سال گذشته دستاوردهای فراوانی در مقابله با دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است که به امنیت پایدار کشور کمک شایان و قابل توجهی کرده است.

کد مطلب: ۱۱۲۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مهمترین دستگاه امنیتی و حفاظتی نظام محسوب می‌شود که مسئولیت اصلی مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی را چه در داخل و چه در خارج و همچنین مبارزه با تمام ناامنی‌ها و تهدیدات ممکن علیه ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس خود تا به امروز دوره‌های گوناگونی را از سر گذرانده است اما 8 سال گذشته و به ویژه در حوزه مقابله با تهدیدات امنیتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران این وزارتخانه توانمندی‌های ویژه‌ای را از خود نشان داده است. این نوشتار گذری است بر برخی از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه‌ در طول 8 سال گذشته که سربازان گمنام صاحب الزمان (عج) به آن نائل آمده‌اند.

*نبرد با کیدون( یگان ویژه ترور موساد) در خیابان‌های تهران

با پیشرفت روز به روز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و موفقیت‌های دانشمندان هسته‌ای این کشور نظام سلطه به این نتیجه رسید که تحریم‌های موجود علیه برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند خللی در اراده دانشمندان هسته‌ای ایران و همچنین پیشرفت علمی آن ایجاد کند. از همین رو مقابله مستقیم و فیزیکی با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی کشورهای غربی قرار گرفت.

«جان ساورز» رئیس دستگاه اطلاعات خارجی بریتانیا موسوم به MI6 در اولین حضور رسمی خود در بین سردبیران رسانه‌های بریتانیایی از ضرورت مقابله و از بین بردن مهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان آورد و در همین راستا همکاری تنگاتنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و همچنین برخی کشورهای منطقه‌ای به عنوان ایستگاه‌های منطقه‌ای آنان شکل گرفت تا با استفاده از شبکه‌های واسط و بدون ایجاد خطر برای سرحلقه‌های اصلی اقدام به ترور و ضربه زدن به دانشمندان هسته‌ای کشورمان کنند. شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضایی نژاد و شهید احمدی روشن نخستین دانشمندان هسته‌ای بودند که قربانی این توطئه شوم شدند.

وزارت اطلاعات برای مقابله با این توطئه‌ تلاش‌های وسیعی را آغاز کرد و در نهایت در اولین گام یکی از اصلی‌ترین دست‌اندر‌کاران حلقه‌های ترور دانشمندان هسته‌ای به نام «جمالی‌فشی» را که برای این کار در مراکز آموزش سازمان جاسوسی موساد در اسرائیل آموزش دیده بود دستگیر و شبکه‌های مرتبط با وی نیز متلاشی گشت.

*شکار طعمه در آسمان

«عبدالمالک ریگی» به عنوان یکی از سرکرده‌های اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه سیستان و بلوچستان نقش مهمی در عملی کردن توطئه‌های دشمن برعلیه نظام جمهوری اسلامی ایران داشت. بمب‌گذاری‌های مداوم، ایجاد ناامنی و حمله به مراکز انتظامی و نظامی تنها بخشی از کارنامه سیاه وی در این زمینه محسوب می‌شد. این در حالی بود که با وجود این اقدامات روشن برعلیه شهروندان ایرانی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، حمایت روشنی را از وی به منظور مقابله با دستگاه‌های اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دادند. در اختیار گذاشتن پایگاه، امکانات، اسلحه ، تجهیزات و همچنین اطلاعات لازم برای حمله به مراکز نظامی تنها بخشی از این همکاری‌ها محسوب می‌شد. در نهایت و با وجود تمام تلاش‌های دستگاه اطلاعاتی برای مقابله با سربازان گمنام امام زمان (عج) ریگی در چنگال عدالت گرفتار آمد. تمام ارتباطات و رفت و آمد‌های وی به مراکز و همچنین نهادهای ویژه نظامی غربی در افغانستان تحت نظر دستگاه‌های اطلاعاتی ایران قرار گرفت و در نهایت در هنگام سفر از کشور دبی به مقصد قرقیزستان هواپیمای وی توسط تیز‌پروازان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به زمین نشانده شد تا نشانی از توانایی اطلاعاتی دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

*نبرد با فتنه

در فتنه سال 88 علاوه بر نبرد آشکاری که در خیابان‌ها بین برخی از آشوبگران و ملت ایران جریان داشت حجم عظیمی از تهدیدات امنیتی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه تدارک و طرح‌ریزی شده بود. هدایت سرحلقه‌های ایجاد آشوب از خارج از کشور، توانا کردن تروریست‌های داخلی برای انجام حملات مسلحانه و همچنین حفظ شبکه داخلی برای ایجاد موج رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بخشی از برنامه‌های این دستگاه‌ها محسوب می‌شد. در این میان وزارت اطلاعات با درک حساسیت موضوع، اقدام به طرح‌ریزی نبرد گسترده‌ای با شبکه داخلی فتنه‌گران و ارتباطات آنها در خارج از کشور کرد. دستگیری تعداد زیادی از فتنه‌گران، کشف تجهیزات ارتباطی و جاسوسی آنان در داخل کشور و همچنین جلوگیری از هرگونه تغذیه حلقه‌های تروریستی توسط منابع خارجی بخشی از دستاوردهای وزارت اطلاعات در این نبرد بزرگ محسوب می‌شد.

دشمن در انتخابات اخیر نیز تلاش گسترده رسانه‌ای را به منظور ایجاد فضای منفی نسبت به انتخابات آغاز کرده بود که با مقابله هوشمندانه دستگاه‌های اطلاعاتی قبل از اینکه این شبکه بتواند تحرکی در این زمینه داشته باشد منهدم و برخی از اعضای آن دستگیر شدند. برگزاری آرام و شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری 92 و امنیت بی‌نظیر آن نیز در سایه تلاش دست‌اندرکاران وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی کشور بود.

*مقابله با شبکه‌های فساد مالی

از همان ابتدای فعالیت شبکه‌های مالی هرمی که مشهور‌ترین آن در کشور گلدکویئست بود تلاش گسترده‌ای برای جذب جوانان و ایجاد شبکه‌های جدید‌تر در داخل کشور به منظور جذب منابع مالی آغاز شد. فعالیت این شبکه‌های مالی که در عین جلوگیری از فعالیت مفید اقتصادی می‌توانست ضربه‌ای بزرگ به استحکام مالی کشور وارد کند از همان ابتدا به عنوان خطری واضح توسط کارشناسان دلسوز هشدار داده شد. در همین راستا و برای مقابله با حضور گسترده این شبکه‌ها معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات تلاش گسترده‌ای را برعهده گرفت تا با شناسایی دقیق محل تشکیل این شبکه‌ها و سردمداران اصلی آن و همچنین حلقه‌های ارتباطی آنها با خارج از کشور نسبت به دستگیری آنها توسط رابطان قضایی اقدام شود. اقدامات گسترده وزارت اطلاعات نه تنها توانست زمینه دستگیری و انهدام تمام این شبکه‌ها را فراهم کند بلکه با دستگیری حلقه‌های ارتباطی آنان با خارج از کشور زمینه تشکیل مجدد آنان را نیز در داخل کشور از بین برد.

همچنین مقابله با اخلالگران ارزی که قصد ایجاد التهاب در بازار ارز را داشتند یکی دیگر از موفقیت‌های مهم وزارت اطلاعات محسوب می‌شود که از خروج سرمایه‌های عظیمی از کشور جلوگیری کرد. در کنار این کشف مفاسد بزرگ مالی همچون مسئله بانکی سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور از موفقیت‌های بزرگ وزارت اطلاعات در زمینه مبارزه با مفاسد مالی محسوب می‌شود.

*نبرد در فضای مجازی

حمله به شبکه‌های رایانه‌ای و ایجاد اختلال در آنها از جمله مهمترین عرصه‌های نبرد در دنیای امروز محسوب می‌شود و بسیاری از اندیشمندان نظامی در دنیا معتقدند که عرصه نبردهای آینده، حوزه سایبر و شبکه‌های رایانه‌ای خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به صورت مداوم مورد تهاجم سایبری کشورهای مختلف به خصوص ایالات متحده آمریکا قرار دارد. بر اساس اطلاعات درز‌ کرده از سوی نشریات غربی در این باره رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در قالب طرحی به عنوان المپیک، فرمان حمله به دستگاه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران را صادر کرده است. از جمله مهمترین نمونه‌های این تهاجم ورود ویروسی به نام استاکس‌نت به شبکه داخلی سایت‌های هسته‌ای ایران بود. این ویروس رایانه‌ای که با همکاری مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و همچنین دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ساخته شده بود جزو پیچیده‌ترین تسلیحات سایبری در دنیا محسوب می‌شود که هنوز امکان رمز‌گشایی از آن به طور کامل فراهم نیامده است. در چنین شرایطی وزارت اطلاعات به عنوان بخشی از سیستم اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله موثر با این حربه جدید دشمن وارد عمل شد و به طور ویژه توانست در مقابله با ویروس استاکس‌نت و جلوگیری از انتشار آن به سایر شبکه‌های رایانه‌ای نقش ویژه‌ای را ایفا کرد. آمادگی‌هایی که در این حوزه به دست آمد سبب شد تا امکان سوءاستفاده دشمن از این حربه بخصوص در سیستم‌های رایانه‌ای مرتبط با تاسیسات تولید نفت و گاز جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار