بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا بررسی کرد؛

50 روز تا انتخابات آمریکا؛ بقای ترامپ یا پایان یکجانبه‌گرایی جمهوری‌خواهان؟

بیگدلی: استراتژی جمهوری‌خواهان یکجانبه‌گرایی است؛ دور ترامپ را خالی نمی‌کنند/ کارنامه سیاست خارجی ترامپ خالی و ضعیف است/ فشار بیشتر بر شیخ‌نشینان خلیج فارس ادامه خواهد داشت/ متاسفانه هر روز بر سبد رای ترامپ افزوده می‌شود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر روابط بین‌الملل در آستانه انتخابات آمریکا، ضمن بررسی وضعیت کنونی دو نامزد احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، تاکید کرد متاسفانه این روزها شانس هر روز با ترامپ همراه شده است و به سبد رای وی افزوده می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۲۳۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
50 روز تا انتخابات آمریکا؛ بقای ترامپ یا پایان یکجانبه‌گرایی جمهوری‌خواهان؟

پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا کمتر از پنجاه روز دیگر برگزار می‌شود، دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به طور رسمی جو بایدن و دونالد ترامپ را به عنوان نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند. علی بیگدلی در این باره به پانا گفت: «شاید تا ده روز قبل، جو بایدن براساس سیاست‌های اتخاذشده، از دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه، پیشی گرفته بود. اما این روزها مقداری، آراء به صندوق ترامپ بیشتر سرازیر شده است. دلیل این اتفاق هم این است که انتخابات آمریکا، یک انتخابات استثنایی است و مثل همه انتخاباتی که در سطح اروپا اتفاق می‌افتد، قابل پیش‌بینی نیست و به همین خاطر با قاطعیت نمی‌شود بیان کرد که چه کسی موقعیت بهتری دارد. در آمریکا، مقدار زیادی از آراء، آرای خاکستری یا آرای در سایه هستند و با تردید منتظر خواهند ماند که مناظره‌ها که از 8 مهر برگزار می‌شود، چه نتایجی خواهد داشت.»

آرای خاکستری منتظر شروع مناظره‌های از 8 مهر هستند

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: «آقای بایدن در انتظار این بود که 70 درصد آرای‌ خود را از کسانی اتخاذ کند که نسبت به رفتار ترامپ، حالت تنفرآمیزی داشتند، ولی موفق نشده است که این درصد را کسب کند و هنوز هم این تردید در بین آرای خاکستری یعنی هم سیاه‌پوستان و هم رنگین‌پوستان وجود دارد و بستگی دارد به اینکه در 8 مهر که مناظرات آغاز می‌شود و برای هر دو حزب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کدام حزب می‌تواند موفقیت بیشتری کسب کند.»

قدرت و ثروت در انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است و ترامپ قدرت‌مندتر و ثروت‌مندتر است

این استاد دانشگاه شهیدبهشتی اظهار کرد: «پرونده سیاست خارجی ترامپ خیلی خالی و ضعیف بود، اما به تازگی دست به اقداماتی زده است از جمله روابطی که اسرائیل با کشورهای امارات و بحرین برقرار کرده است و احتمالا در روزهای آینده یعنی آبان‌ماه، احتمالا ارتباط بیشتری با شیخ‌نشینان خلیج فارس برقرار می‌شود و این مقداری به سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا، امتیاز خواهد داد و لابی‌های یهودی از وی حمایت بیشتری خواهند کرد. امکانات اقتصادی ترامپ هم به موقعیت وی کمک می‌کند برخلاف آقای بایدن که از به لحاظ اقتصادی مقداری ضعیف‌تر است. در انتخابات آمریکا قدرت و ثروت بسیار مهم است، ترامپ در کاخ سفید است و از امتیازات بالایی هنوز برخوردار است و قدرت و ثروتش از بایدن بیشتر است.»

فاصله آرای ترامپ با بایدن در حال کم شدن است

وی اضافه کرد: «براساس نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است، 45 درصد ترامپ و 47 درصد بایدن رای دارند. اما این نظرسنجی‌ها قابل اعتبار نیست. اما اکنون این باعث نگرانی است که فاصله آرای ترامپ با بایدن در حال کم شدن است.»

جمهوری‌خواهان برابری سیاه و سفید را رعایت نمی‌کنند

بیگدلی در ادامه با اشاره به اعتراضات داخلی آمریکا به دنبال قتل یک مرد سیاه‌پوست توسط پلیس این کشور و احتمال تاثیرگذاری این اتفاق بر آرای دونالد ترامپ، گفت: «مساله سیاه‌پوستان در تاریخ آمریکا، چیز جدیدی نیست، از همان زمان جنگ‌های برده‌داری، جنگ‌های داخلی و شمال و جنوب، این قضایا ادامه داشته است، حتی مارتین لوتر کینگ جونیور (رهبر برجسته جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا (۶۸-۱۹۵۵)) را هم ترور کردند. متاسفانه این مساله در پنهان جامعه آمریکایی هنوز هم باقی است و جمهوری‌خواهان به هیچ وجهی حاضر نیستند این برابری را اگرچه تبدیل به قانون شد، به طور صریح رعایت کنند. یعنی فاصله سنتی بین خود با سیاه‌پوستان و حتی رنگین‌پوستان قائل هستند. به همین دلیل اختلاف بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان از بین نخواهد رفت اما به هر حال لطمه‌ای به آرای سیاه‌پوستان طرفدار جمهوری‌خواهان زده است، اما این تاثیرگذاری خیلی نمی‌تواند موثر باشد، چون آرای جمهوری‌خواهان، آرای ثابتی است و کمتر تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد. معمولا سیاه‌پوستان در آمریکا بیشتر طرفدار دموکرات‌ها بودند.»

کارت‌های الکترال تعیین‌کننده برنده نهایی انتخابات

این کارشناس ارشد سیاست خارجی با تاکید مجدد بر اینکه انتخابات آمریکا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست، گفت: «انتخابات آمریکا به مانند همه کشورهای دنیا، انتخاباتی نیست که مردم پای صندوق رای بیایند و در یک روز این کار انجام شود؛ در این انتخابات غیر از اینکه مردم سهیم هستند و رای می‌دهند اما کارت‌های الکترال هم وجود دارد که خیلی تعیین‌کننده است که البته به حمایت مالی بسیار بالایی هم نیازمند است که ترامپ از این موقعیت برخوردار است.»

ترامپ به دنبال استفاده حداکثری از لابی‌های یهودی

این استاد دانشگاه با اشاره به فشارهای ترامپ به کشورهای عربی و اقدامات هماهنگ با اسرائیل در منطقه خاورمیانه افزود: «پیش از این هم مشاهده کردیم، حتی قبل از ارتباط اسرائیل با امارات متحده عربی، اتفاقات بیشتری در داخل سرزمین‌های اشغالی افتاد، در بیت‌المقدس در بلندی‌های جولان، اما عملا کشورهای اسلامی واکنش عملی از خود نشان ندادند غیر از اینکه این اقدامات را محکوم کنند. اکنون هم به همین محکومیت بسنده کرده‌اند. آنچه که امروز اتفاق می‌افتد و در کاخ سفید قرارداد عادی‌سازی روابط بین بحرین و امارات با اسرائیل در حضور شیخ‌نشینان و نتانیاهو و ترامپ امضا می‌شود، اهمیت دارد، از این جهت آن را در کاخ سفید امضا می‌کند تا آن را به چشم طرفداران خود بکشاند و همینطور مخالفانش و به این طریق آرای بیشتری را برای خود جذب کند. از این طریق ادعا هم خواهد کرد که در سیاست خارجی توفیقاتی داشته است. برای ترامپ لابی‌های یهودی از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش خود را می‌کند تا آن را به دست بیاورد.»

علی بیگدلی گفت: «دو کشور دیگر یعنی عمان و دیگری قطر نیز به زودی این روابط را با اسرائیل برقرار خواهند کرد ولی مطمئنا کشور سوم خواهد بود. عمان سابقه ارتباط با اسرائیل هم داشته است. موضوع دیگری که برای ترامپ اهمیت دارد این است که بتواند تا آستانه انتخابات، واکسن کرونا را که ادعا کرده است به دست بیاورد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا یکبار دیگر به کاخ سفید بروند، گفت: «متاسفانه این شانس هر روز با ترامپ همراه شده است و به سبد رای وی افزوده می‌شود.»

استراتژی جمهوری‌خواهان یکجانبه‌گرایی است؛ دور ترامپ را خالی نمی‌کنند

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود از جمله خروج از معاهدات و سازمان‌های مختلف و رفتن به سوی یکجانبه‌گرایی و احتمال تاثیرگذاری این اقدامات بر رای وی در انتخابات، گفت: «آرای جمهوری‌خواهان ثابت است برخلاف دموکرات‌ها که آرای سیال دارند. جمهوری‌خواهان به دلیل تعصبات شدیدی که روی ارزش‌های حاکم بر جامعه آمریکا دارد، نوعی خودخواهی، خودمحوری و خودپسندی دارند که به هیچ وجه به دلیل این اقدامات ترامپ، از وی جدا نخواهند شد. ترامپ هم سخنگوی همان جبهه تندرو است که غالبا مسیحیان صهیونیست هستند و نسبت به عناصر بیگانه حاضر در آمریکا واکنش دارند. اینها معتقدند که آمریکا را ما ساخته‌ایم بنابراین سیاه‌پوستان حق ندارند ادعای برابری کنند. بنابراین همه این اتفاقات و اقدامات ترامپ، ناشی از همان استراتژی حزب جمهوری‌خواه است که خود را در دنیا یگانه می‌دانند. یک نوع احساس سروری بر دنیا دارند و ترامپ هم آن را بازگو می‌کند. بنابراین این‌ها از چندجانبه‌گرایی که اساس سازمان ملل متحد است، فاصله گرفته و یک نوع سیاست یکجانبه‌گرایی را در پیش گرفته‌اند که حال در اینکه چقدر در این مسیر موفق بوده است، به این بستگی دارد که در انتخابات، پیروز شود یا نشود. این سفیدپوستان متعصب که معمولا در شمال آمریکا حضور دارند نسبت به ارزش‌هایی که ساخته و پرداخته خودشان است و آثاری از آن در قانون اساسی آمریکا دیده می‌شود، بسیار متعصب هستند و با این حوادث کوچک از جمله جنبش سیاه‌پوستان، دور ترامپ را خالی نخواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار