نقد یک جمعیت شناس به طرح تشویقی مجلس برای زاد و ولد

تهران (پانا) - انتشار خبری از نماینده مردم ملکان درباره‌ طرح جدید مجلس مبنی بر اختصاص سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به فرزندان سوم و چهارم در راستای تشویق خانوارها به زاد و ولد، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا این نوع سیاستهای تشویقی برای حل مشکل جمعیتی کشور موثر واقع خواهد شد؟.

کد مطلب: ۱۱۲۲۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
نقد یک جمعیت شناس به طرح تشویقی مجلس برای زاد و ولد

به گزارش ایسنا، شهلا کاظمی پور در این باره با بیان اینکه استفاده از طرح‌های تشویقی برای افزایش زاد و ولد در سایر کشورها نیز وجود دارد، اظهار کرد: در سایر کشورها کمک هزینه‌هایی برای فرزندان و یا اهداء شیرخشک و پوشک رایگان و... برای فرزندان در نظر می‌گیرند ولی بنده تا کنون به طرح تشویقی مانند اختصاص سهام و بورس در کشورهای دیگر برنخورده‌ام.

این جمعیت شناس با تاکید بر اینکه تا زمانی که طرحی اجرا نشود نمی‌توان از نتیجه مثبت و یا منفی آن اطمینان حاصل کرد، ادامه داد: طرح اختصاص سهام به فرزندان سوم و چهارم به بعد برای من تداعی کننده طرحی بود که در زمان دولت آقای احمدی نژاد در جهت تشویق موالید ارائه شد که طی آن دولت یک میلیون تومان اندوخته برای فرزندان زیر ۱۸ سال پس‌انداز می‌کرد.

به گفته‌ کاظمی پور، این طرح حدود ۵ ماه اجرا و در نهایت نه تنها موفق نبود بلکه باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به دولت شد.

ارائه سهام بورس، طرحی موفق برای تشویق زاد و ولد نیست

وی ادامه داد: بورس طرح موفقی در ایران نیست به خصوص در این یک ماه اخیر که با شکست مواجه شده است، بنابراین به شخصه فکر نمی‌کنم بتواند در راستای فرزندآوری موفق عمل کند.

این جمعیت شناس اولین گام برای ارائه طرح‌های تشویقی را اعتماد سازی و اجرای دقیق و شفاف طرح‌ها دانست و افزود: این نکته را باید در نظر گرفت که تمام مردم تحصیل کرده نیستند و همگی دانش مربوط به بورس و سهام را ندارند که تشخیص دهند سهام چه میزان ارزش افزوده برایشان دارد.

کاظمی پور تصریح کرد: اختصاص سهام برای آینده فرزندان با فرض اینکه ۱۰۰ درصد نتیجه مثبت داشته باشد می‌تواند موثر باشد اما چقدر کمک احوال خانواده او خواهد بود؟ چراکه خانواده‌ها به علت مشکلات مالی که اکنون در زندگی دارند بچه‌دار نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا جمعیت و میزان باروری کشور با بحران مواجه شده است؟ اظهار کرد: باروری در کشور رو به کاهش است و در این زمینه نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری داریم اما نمی‌توان گفت با بحران مواجه ایم.

کاهش جمعیت در معرض ازدواج در پی کاهش باروری از دهه ۷۰ به بعد

این جمعیت شناس به کاهش ازدواج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که ۹۵ درصد از مسئولین و کارشناسان و مردم به آن توجه نمی‌کنند کاهش جمعیت در معرض ازدواج است که بر این اساس باروری از دهه ۷۰ به بعد با کاهش روبرو شده است و تعداد افرادی که به سن ازدواج رسیده‌اند نیز کاهش یافته و بالطبع آن ازدواج نیز کاهش یافته است.

کاظمی پور معتقد است کاهش باروری مختص به جامعه ما نیست و در تمامی کشورها زمانی که در راستای توسعه توسعه قدم برداشتند و با افزایش شهرنشینی، افزایش اشتغال و تحصیلات زنان و افزایش رفاه در جامعه مواجه شدند، نرخ باروری کاهش یافت.

وی تشریح کرد: این یک سیر طبیعی است که کشورهای اروپایی را نیز با معضل مواجه کرد و باعث شد سیاست‌های تشویقی را در این زمینه مطرح کنند.

به گفته‌ کاظمی پور یکی از سیاست‌های تشویقی کشورهای اروپایی در راستای تعدیل جمعیت، مهاجرت بوده است که البته در کشور ما به دلیل شرایط فرهنگی، اعتقادات و... شاید مهاجرت سیاست مناسبی نباشد.

با طرح سیاستهای زودگذر زمان را از دست ندهیم

وی معتقد است ما باید سیاست‌هایی را با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه اتخاذ کنیم و این سیاست‌ها نباید زودگذر باشند چراکه با سیاست گذاری‌های زودگذر تنها زمان از دست می‌رود.

این جمعیت شناس گفت: در سیاست گذاری‌ها تنها مباحث اقتصادی مطرح نیست بلکه بحث اعتماد سازی، ثبات اقتصادی و امنیت اقتصادی نیز مطرح است. همچنین ثبات اقتصادی بسیار گسترده است و تنها به معنای قرار دادن پول در اختیار مردم نیست. همچنین اعتماد سازی در جوامع هنگامی ایجاد می‌شود که عملکرد دولت برای مردم شفاف باشد و دولت به وعده‌های خود عمل کند، در غیر این صورت اعتماد مردم کاهش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار