در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛

روحانی: هم روی پای خود بایستیم هم با دنیا تعامل کنیم

اعتماد ملی و امید اجتماعی رمز موفیت است/ دانشگاه جای نقادی است اما نقد توام با انصاف/ نگذاشتیم دشمنان به هدف اصلی خود که شکستن ابهت نظام بود، دست یابند

تهران (پانا) - سال تحصیلی 1400- 1399 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور امروز در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به صورت رسمی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: هم روی پای خود بایستیم هم با دنیا تعامل کنیم

در این مراسم که به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی با تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، ابتدا روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران طی سخنانی گزارشی از وضعیت دانشجویان این دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.

دکتر منصور غلامی و دکتر سعید نمکی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارش هایی از روند پذیرش دانشجویان و همچنین وضعیت دانشگاه های سراسر کشور در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تبریک سرآغاز سال تحصیلی 1399-1400، گفت: ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می‌داد مثل سال‌های گذشته امروز از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان و دانشجویان عزیر باشم. اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم‌الاجراست و من ار روز اول مواجهه ما با کرونا، خودم را موظف می‌دیدم در شرکتم در مجامع، سفر، برنامه‌ها و فعالیت‌ها، پروتکل‌ها را رعایت کنم. معتقدم پروتکل‌‌شکنی نباید به عنوان شیوه‌ای در ذهن ما باشد ولو اینکه در برخی از مواقع اجرای پروتکل‌ با روحیات انسان و علاقه انسان سازگاری ندارد.

نباید علم و دانش و فعالیت علمی در هر شرایطی به زمین بماند

وی ادامه داد: جامعه ما هماهنگونه به نیازهای ضروری و آب و غذا و اکسیژن نیازمند است به علم و دانش و فعالیت‌های علمی هم نیازمند است و باید این نیاز و خواست در هر شرایطی به زمین نماند. دانشگاه‌ها به این وظیفه خود عمل کردند و من سپاسگذارم. شرایط دانش آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و همه ما باید در قالب دستورالعمل‌های بهداشتی، علم‌آموزی را ادامه دهیم.

امروز حدود 95 درصد نیازهای دارویی خود را در داخل کشور تولید می‌کنیم

رئیس‌جمهوری از کادر درمان کشور نیز تشکر کرد و گفت: کادر درمانی برای حفظ جان مردم به میدان آمد و از هیچ کوششی دریغ نداشتند. خداوند را شاکریم که امروز بهداشت و درمانی را در اختیار داریم که روی پای خود می‌ایستند بدون اینکه دست نیاز به سوی دیگران دراز کند. امروز تخت‌های بیمارستانی ما کفاف مبتلایان و بیماران را داشته است و این در سایه تلاش دولت‌های گذشته و به ویژه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که برای توسعه بهداشت و درمان و برای اینکه بیماران فقط رنج بیماری داشته باشند، طرح تحول سلامت و گسترش بهداشت و درمان در سراسر کشور و بیمه همگانی بودیم. برای دارو و تجهیزات پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همگان بار سنگینی را بر دوش داشتند و امروز حدود 95 درصد نیازهای دارویی خود را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

اگر صد پیش ما نبود نباید از نود صرف نظر کنیم

دانشگاه همیشه جای نقادی است به حکومت، حاکمان و جوامع و ... . شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد و این نقد زمانی که با در نظر گرفتن انصاف و واقعیت‌ها توام باشد بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان است

روحانی با بیان اینکه بشر علی رغم همه پیشرفت‌ها اما در برابر ویروس کرونا درمانده شده است، گفت: این ویروس زندگی و اقتصاد را به هم ریخته است. کشورهایی هستند که 20 درصد اقتصادشان کوچک شده است و حتی کشورهایی که بیشتر. این نشان از این است که یک موجود به ظاهار حقیر چگونه می‌تواند زندگی را دگرگون کند. همه ما را وادار کرده است که زیست جدیدی را مدنظر قرار دهیم. دانشگاه‌ها، محل کسب و کار و ... را مجبور کرده با سبک جدید به کار خود ادامه دهند. مهم این است که برای هر کاری امروز ما بتوانیم فعالیت را در چارچوب پروتکل ادامه دهیم و فعالیت‌ها تعطیل نشود. اگر بنا بود فعالیت‌ها تعطیل شود شما می‌دیدید که زندگی مردم و نیازمندی‌ها مردم با چه مشکلات مهمی مواجه می‌شد و مردم از مناسک مذهبی و کار و نشاط روحی فاصله می‌گرفتند.

وی از همه دانشگاه‌ها که امروز با یک آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهند، تشکر کرد و گفت: گرچه برای ما هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. اگر صد پیش ما نبود نباید از نود صرف نظر کنیم. آموزش مجازی می‌تواند در بخش زیادی از آموزش و تحقیقات ما جایگزین آموزش حضوری شود.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم، تحقیقات، نوآوری است، گفت: دانشگاه جایگاهی است که مدیران آینده را تربیت می‌کند و رهنمون ما است که چگونه راحت‌تر و بهتر زندگی کنیم. در حالی که دانشگاه همیشه جای نقادی است به حکومت، حاکمان و جوامع و ... . شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد و این نقد زمانی که با در نظر گرفتن انصاف و واقعیت‌ها توام باشد بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان است.

نگذاشتیم دشمنان به هدف اصلی خود که شکستن ابهت نظام بود، دست یابند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز با دو مشکل مواجه هستیم، افزود: تحریمی که در تاریخ جهان شاهد نبوده‌ایم. از آغاز سال 97، سال 98 وامروز نیمی از سال 99 با این تحریم شدید مواجه هستیم اما نگذاشتیم که دشمنان به هدف اصلی که شکستن ابهت این نظام و درمانده کردن مردم بود و تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود به موفقیت و پیروزی برسند. این یک واقعیت مهم است ما امروز در شرایطی هستیم که درآمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بوده ولی در سال 98، کمی بیش از 20 میلیارد بوده است، این نشان می‌دهد جامعه ما باچه مشکلاتی روبه‌رو است. ما باید به درون بنگریم و چشممان به بیرون نباشد اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان بسیار سخت و گاهی ناممکن است. ما باید آنچه را که تولید می‌کنیم در فضای بیرون عرضه و آنچه را که وجود ندارد از فضای بیرون تامین کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد رابطه ما با دنیا را دچار خلل کند، گفت: هم باید روی پای خود بایستیم هم با دنیا تعامل کنیم. توانستیم در تیرماه و مردادماه امسال نسبت به سال گذشته دارای رشد مثبت باشیم. در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های خود را به صورت عادی می‌توانیم ادامه دهیم. در تیر و مرداد صادرات و واردات به مانند سال گذشته بازگشته است. همه ما باید توجه کنیم به اینکه علی رغم همه مشکلات، حرکت مردم ما حرکتی بوده که توانسته است مشکلات ما را حل و فصل کند.

شکست‌های پی‌درپی حقوقی و سیاسی آمریکا در برابر ایران

روحانی با بیان اینکه دشمن در حوزه اهداف حقوقی و سیاسی هم مشکل داشته است و شکست خورده است و دچار شکست‌های کم نظیر شده است، گفت: دشمنان ما در سازمان ملل که آن را خانه خلوت خود می‌دانستند، حداقل سه شکست بزرگ تاریخی آمریکا در طول ماه‌های گذشته تجربه کرده است. در یکی از اهدافش که ادامه تحریم تسلیحاتی بود از 15 رای آمریکا دو رای داشت یعنی خودش با یک کشور کوچک و 13 کشور مخالفت؛ در طرح اخیر هم که طرح ماشه بود هیچ کشوری با آمریکا موافقت نکرد. آمریکا می‌خواست طرح ماشه را آغاز کند که یک فرصت یک ماهه دارد، ولی تا امروز نتوانسته آن را شروع کند. شورای امنیت تا امروز به این طرح آمریکا بی‌اعتنا بوده است. ما به لحاظ سیاسی موفقیت‌های بزرگ را داشته‌ایم. دانشجویان همانطور که باید انتقاد کنند به همان گونه باید موفقیت‌ها را هم در نظر بگیرند.

سال جهش تولید را هم از یاد نبرده‌ایم

رئیس‌جمهوری گفت: در زمینه یک موضوع بانکی و اوراق بانکی که در قدم‌های اول در دادگاه لاهه موفق بوده‌ایم و هم در زمینه برجام در دو مرحله صلاحیت و حکم کوتاه‌مدت دادگاه، موفق بودیم. این موفقیت‌های سیاسی و حقوقی برای کشور ما بسیار اهمیت دارد. علی رغم مشکلات اقتصادی که داشتیم شما هر هفته شاهد افتتاح‌های بزرگ هستیم واین به این معناست که ما سال جهش تولید را از یاد نبرده‌ایم.

دانشگاه می‌تواند روی پای خود بایستند و نیازی به بودجه دولت نداشته باشد

روحانی گفت: نکته مهم دیگر اقدام بزرگ و شایسته دانشگاه‌های ما در سال‌های گذشته است. شرایط به ما می‌گوید که ما از سال 92 تاکنون موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم، اگر در 7 سال گذشته یک دانشگاه ما در میان دانشگاه‌های برتر بود امروز 40 دانشگاه ما جزو دانشگاه‌های برتر کشور ما هستند. در شتاب علمی در برخی از سال‌ها در دنیا اول بودیم و این نشان می‌دهد در شرایط تحریم، مسیر دانش و پیشرفت علمی را فراموش نکردیم. امروز در نوآوری جایگاه ما 65 است و این حرکت خوب 7 سال گذشته است. رشد شرکت‌ةای دانش‌بنیان تقریبا 100 برابر شده است و امروز نسبت به سال 93 که 50 تا 60 شرکت داشتیم امروز بالای 5 هزار شرکت رسیده است. درآمد آنها در 6 سال گذشته 600 برابر شده است. دانشگاه‌های ما امروز می‌توانند روی پای خود بایستند و اگر ارتباط دانشگاه‌ها با شرکت‌ها و کارخانجات برقرار شود، در آینده نزدیک در نیازمندی‌های خود روی پای خود بایستند و نیازی به بودجه دولت نداشته باشند. هرچند ما موظف هستیم حمایت کنیم.

دانشگاه امید و اعتماد آفرینی کنند

رئیس‌جمهوری در پایان تاکید کرد: امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت بزرگ ایران است. تاب‌آوری در برابر تحریم با توطئه‌ها علیه ملت ما و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا. این تاب‌آوری مضاعف برای مردم ما است و این تاب‌آوری در سایه اعتماد و امید امکان‌پذیر است. اگر ملتی احساس کند در برابر فشار بیرونی می‌شکند، نمی‌تواند موفق شود. علت اینکه توانستیم 42 سال در برابر فشارها بایستیم، در سه سال اخیر در برابر سخت‌ترین فشارهای اقتصادی بایستیم، اعتماد ملت ما بوده است. مردم به خود، ساختار، نظام، دانشگاه‌ها و اساتید و فرهیختگان خود اعتماد کردند. تا روزی که اعتماد وجود دارد، این ملت به ایستادگی خود ادامه خواهد داد. امید اجتماعی هم مهم است و اعتماد ملی هم همینطور. اگر به آینده امید نداشته باشیم نمی‌توانیم در برابر مشکلات تحمل داشته باشیم. دانشگاه نقش مهمی در امید و اعتمادآفرینی دارند. اگر فداکاری و امکانات و آمادگی کادر درمان و بهداشت ما نبود این وضعیت را نداشتیم. مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی و تحریم، برق و آب آن‌ها قطع نمی‌شود. اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است. وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی، دانشگاه، تحصیل دانشجویان را فراموش نکرده است و با همه مشکلات برقرار است، می‌توانند به نظام و کشورشان اعتماد کنیم. ما هستیم که باید دست به دست هم بدهیم و اعتماد ملی را برای همیشه حفظ کنیم و امید را حفظ کنیم. دانشگاه‌های ما نقش بسیار مهمی در امید و اعتماد ملی دارند و من از همه دانشجویان و اساتید درخواست می‌کنم، می‌دانم شرایط امسال سخت است اما می‌توانیم با دادن امید و نشاط به جامعه، شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم بدون هراس یا با هراس کمتر، بدون اضطراب یا با اضطراب کمتر و با امید به کار خود ادامه دهند. امیدوارم شرایط پروتکل‌های بهداشتی به من اجازه دهد که در ماه‌های آینده از نزدیک با دانشجویان و اساتید، سخنان و نقد و کلامشان را و راهنمایی‌های آن‌ها را بشونم و به آن‌ها عمل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار