در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

ملکی: حذف تصویر دختران از جلد کتاب درسی را تایید نمی‌کنم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه تولید و چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی کار پرحجمی است که احتمال اشتباه در آن وجود دارد تاکید کرد که کار تولید و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی کار پرحجم، حساس و ظریفی است که اگر به درستی پیگیری نشود و کارشناسان ما با دقت بر روند آن نظارت نداشته باشند این حجم از کار به سرانجام نمی‌رسد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: حذف تصویر دختران از جلد کتاب درسی را تایید نمی‌کنم

حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز یک‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۹۹ در تازه‌ترین نشست رسانه‌ای سازمان درباره موضوعات خبرساز هفته‌های اخیر در حوزه کتاب‌های درسی توضیح داد.

وی در ابتدا گفت: حساسیت‌ها، نیازها و ضرورت‌های جامعه را از طریق خبرنگاران دریافت می‌کنیم و شما نیز مطالب دریافتی از مسئولان را به مردم منعکس می‌کنید تا همگان از اقدامات ما مطلع باشند.

وی با اشاره به اقدامات تحولی که در سازمان پژوهش انجام شده یا در دست اقدام است گفت: تحول بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهبرد اصلی ماست و ما تلاش داریم از طریق برنامه درسی مطلوب دانش‌آموزانی تحول یافته تربیت کنیم و آنها را به شهروندانی مومن و متعهد تبدیل کنیم.

تولید راهنماهای درسی

ملکی درباره گروه‌های پژوهش و برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در سازمان به عنوان یکی از این اقدامات تحولی گفت: تولید راهنماهای درسی تا بهمن ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی افزود: در ساختار تشکیلاتی جدید که در هیات امنای سازمان به تصویب رسیده بخش ‌هایی مثل دفتر تواتمندسازی نیروی انسانی، دفتر نظارت و ارزشیابی و دفتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظر گرفته شده است که از دیگر اقدام تحولی سازمان است.

ورود معارف انقلاب اسلامی به کتاب‌های درسی

رئیس سازمان پژوهش به جذب نیروی انسانی توانمند و آموزش کارشناسان به عنوان دو اقدام تحولی دیگر سازمان پرداخت و گفت: کار بزرگی که همکارانم انجام دادند ورود معارف انقلاب اسلامی به کتاب‌های درسی بود. این کشور نیاز به شهروندانی دارد که با روحیه و تفکر انقلابی تربیت شوند. امروز ۳۰ عنوان کتاب درسی در بخش نظری و فنی‌ و حرفه‌ای معارف انقلاب اسلامی را در برمی‌گیرند.

ملکی درباره محتوای این معارف انقلاب گفت: تاریخ انقلاب، معرفی الگوهایی مانند قاسم سلیمانی، ابومهندس و ...، معرفی خیانت‌های علیه انقلاب از جمله موضوعاتی است که در این کتاب‌ها درج شده و مجموع این محتواها به تفکیک پایه و مقطع در کتاب معارف انقلاب اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

چاپ ۹۹۲ عنوان کتاب با تیراژ ۱۴ میلیون جلد

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع چاپ ‌کتاب‌های درسی در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۵۱ عنوان کتاب درسی در دوره ابتدایی، ۵۶ عنوان دوره متوسطه اول، ۱۳۷ عنوان متوسطه دوم نظری، ۳۶۳ عنوان متوسطه فنی و حرفه‌ای، ۱۳۹ عنوان متوسطه دوم کاردانش همچنین ۲۴۶ عنوان کتاب درسی در آموزش و پرورش استثنایی تولید و چاپ شده که مجموع آن ۹۹۲ عنوان کتاب با تیراژ ۱۴ میلیون جلد است.

تولید و چاپ‌سپاری کتاب‌های درسی کار پرحجمی است که احتمال اشتباه در آن وجود دارد

وی افزود: کار تولید و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی کار پرحجم، حساس و ظریفی است که اگر به درستی پیگیری نشود و کارشناسان ما با دقت بر روند آن نظارت نداشته باشند این حجم از کار به سرانجام نمی‌رسد. همچنین به دلیل وسعت کار احتمال اشتباهات هم در مراحل مختلف وجود دارد که نتیجه برخی تصمیمات نادرست است.

ملکی در پاسخ به پرسشی درباره افراد متناسب سازی کتاب‌های درسی گفت: برای آموزش‌های غیر حضوری در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم اعم از نظری و فنی و حرفه‌ای راهنماهای آموزش غیرحضوری تولید شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است. همچنین مجموعه‌ای از محتواهای الکترونیکی و الگوهای تدریس موفق در اختیار مدارس است. امسال هرچه در توان داشتیم خرج کردیم تا شرمنده مردم نشویم ولی هرچقدر در زمینه تولیدات الکترونیکی عالمانه‌تر کار کنیم جای کار دارد. امسال کارگروه‌هایی برای محتواهای الکترونیکی تشکیل دادیم تا برای سال آینده محتوا تولید کنند.

بارگذاری کتاب‌های راهنمای درسی در شبکه ملی رشد

وی ادامه داد: همچنین در راستای کاربردی کردن دروسی مثل مطالعات اجتماعی تغییراتی اعمال شده تا محتوا پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان باشد. شبکه ملی رشد هم به طور کامل آماده ارائه خدمات در این بخش است که از جمله کتاب‌های راهنمای درسی در آن بارگذاری شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره دو کتاب درسی که طی روزهای اخیر خبرساز شده بودند گفت: کتاب‌های درسی حدود ۸ ماه قبل از چاپ‌سپاری آماده می‌شود و در نوبت چاپ قرار می‌گیرد. مسئولیت بنده در سازمان پژوهش از اردیبهشت امسال آغاز شده و تغییرات مورد نظر پیش از آن اتفاق افتاده است ولی به عنوان رئیس سازمان درباره این دو کتاب توضیح می‌دهم. در کتاب فارسی اول ابتدایی قرآن بارها معرفی شده است. در یکی از تصاویر قرآن زیر تلویزیون نشان داده شده که طبق نظر برخی کارشناسان جای مناسبی برای قرآن نیست مبادا این تصور ایجاد شود که قرآن یک وسیله زینتی است. این تصمیم برای صیانت از قداست قرآن اخذ شده است گرچه من این تصمیم را تایید نمی‌کنم اما می‌توان آن را به حساب همان اشتباهاتی گذاشت که رخ می‌دهد. سال آینده با طراحی بهتری این کاستی جبران می‌شود.

اگر زنان جامعه مناسب تربیت شوند می‌توانند بر تربیت مردان نیز موثر باشند

ملکی درباره تصویر جلد کتاب ریاضی و حذف دختران از تصویر گفت: در نگاه دینی ما زن و مرد هردو انسان هستند. ما اعتقاد داریم اگر زنان جامعه مناسب تربیت شوند می‌توانند بر تربیت مردان نیز موثر باشند. درباره کتاب مورد نظر باید عرض کنم که همزمان با این کتاب کتاب‌های دیگری مثل علوم و فارسی و ... هم چاپ شده است که روی جلد بعضی از آنها فقط تصویر دختران دیده می‌شود. این رویداد نباید اتفاق می‌افتاد ولی منتقدان عزیز باید موضوع را مجموعا مد نظر قرار دهند. درباره این تصویر به نظر من نباید این اتفاق می‌افتاد و ما این کاستی‌ها را تایید نمی‌کنیم. ولی کاش منتقدان به همه ابعاد توجه کنند. ما گرچه اصل کار را نمی‌پسندیم، امیدوارم با اصلاح این کاستی در آینده از شرمندگی قشری از والدین و دانش‌آموزان بیرون بیاییم.

وی درباره تولید محتوا برای دوره پیش‌دبستانی گفت: از سال تحصیلی آینده تولید محتوا برای پیش‌دبستانی در سازمان پژوهش انجام خواهد شد. هرچه سن پایین‌تر باشد، تولید محتوا حساس‌تر و سخت‌تر خواهد بود. امروز تولید محتوا برای پیش‌دبستانی حساس‌تر از تولید محتوا برای دانشگاه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تولید محتوای الکترونیکی به ویژه در دوره کرونا گفت: یکی از کارهای بزرگ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این بخش شبکه ملی رشد بود. امروز والدین، دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند با مراجعه به شبکه ملی رشد نیازهای خود را براورده کنند. این شبکه امروز تبدیل به مخزن و مامن بزرگی برای الگوهای تدریس شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار