دری: تغییر ساختار آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین بوده است

تهران (پانا) - برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع استقرار نظام چهار دوره سه ساله در آموزش و پرورش؛ چالش‌ها و موانع تحقق آن و با حضور پانته آ دری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تهران به روی آنتن رفت.

کد مطلب: ۱۱۲۲۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
دری: تغییر ساختار آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین بوده است

پانته‌آ دری با اشاره به اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، گفت: بر اساس این اسناد، نظام جدید آموزشی دچار تحول در ساختار شد. تا قبل از این، ابتدایی یک دوره پنج ساله، راهنمایی یک دوره سه ساله و متوسطه یک سال عمومی و دو سال تخصصی بود که یک سال نیز دوره پیش دانشگاهی وجود داشت که برای ورود به دانشگاه آمادگی‌های لازم را ارائه می‌کرد.

وی تغییر ساختار آموزش و پرورش را در راستای سند تحول بنیادین دانست و عنوان کرد: در سال‌های اولیه یک پایه به دوره ابتدایی اضافه کردیم و ابتدایی شش سال شد. برای دوره بعد نیز دو دوره سه ساله برای متوسطه اول و متوسطه دوم اضافه شد که منتج به اخذ دیپلم می‌شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه قرار بود یک سالِ اضافه دوره ابتدایی به پیش دبستانی اختصاص داده شود، بیان کرد: با وجود آنکه قرار بود آموزش پیش از دبستان همگانی و اجباری شود، به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت، این دوره، به پایه ششم اضافه شد. در آن زمان، مدارس نه کتاب، نه کلاس و نه معلم دوره دیده برای پایه ششم داشتند.

وی افزود: در سال دوم تغییر ساختار آموزش و پرورش، از پایه اول شروع به تغییر کتاب‌ها کردیم و نظام جدید آموزش و پرورش عملیاتی شد. تغییر ساختار کم خاصیت ترین شکل ظاهر شدن یک نظام تحولی است و آنچه اهمیت دارد، تربیت معلم، کتب درسی و آماده سازی زیرساخت‌ها است و صرفاً تغییر ظاهری و ساختار مدارس و آموزش و پرورش، کمک زیادی به ارتقای سطح علمی دانش آموزان نمی‌کند.

دری با اشاره به اینکه در سال تحصیلی ۹۵ نخستین دوره ورودی شاخه نظری را داشتیم، عنوان کرد: برنامه‌های تحولی و کتاب‌های تحولی از مهم ‌ترین ویژگی‌های این ساختار جدید بود و خیلی از مأموریت‌ها مانند هدایت تحصیلی نیز جا به ‌جا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار