در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

روحانی: حاکمان کاخ سفید امروز آمریکا بویی از انسانیت نبرده‌اند

امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین هم برای کربلا و هم در داخل کشور نداریم اما عزاداری‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها انجام می‌شود/ تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست، شکست در برابر کرونا است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کاخ سفید امروز آمریکا امروز بویی از انسانیت نبرده است، گفت آمریکا نمی‌گذارد ایران 5 میلیارد دلار پول برای دارو، واکسن و درمان بگیرید. کشورهایی هم هستند که پول ما را نگه داشته‌اند و به ما پس نمی‌دهند، پول را آزاد نمی‌کنند، در برابر ظلم و فشار آمریکا، عقب نشسته‌اند.

کد مطلب: ۱۱۲۲۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
روحانی:  حاکمان کاخ سفید امروز آمریکا بویی از انسانیت نبرده‌اند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه آثار سوء بازنبودن مدارس و دانشگاه‌ها بر روی دانش‌آموزان و دانشجویان زیاد است، گفت: اما نباید باز بودن این مراکز به معنای اجبار برای حضور در مدارس و دانشگاه‌ها باشد. وزارت‌خانه‌های مربوطه همه تلاش خود را می‌کنند تا فرزندان ما در محیطی سالم درس خود را دنبال کنند و آموزش مربوطه را سپری کنند. خانواده‌های دانش‌آموزان و دانشجویان با هوشیاری کامل، در برابر شبهه‌افکنی‌های دشمنان تسلیم نشوند و بدانند که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه توان خود را به کار گرفته‌اند تا دانش‌آموزان و دانشجویان کشور بتوانند در یک محیط سالم، به تحصیل علم و دانش ادامه دهند.

وی گفت: درست است که آموزش‌ها را می‌توان از طرق دیگری دنبال کرد اما نشستن پای درس استاد ویژگی دیگری دارد. آموزش ما امروز ترکیبی است و دانش‌آموزان به صورت شیفتی در مدارس حاضر می‌شوند. آن‌هایی که می‌گویند درس و علم‌آموزی مهم نیست، از تقریبا یک جمعیت 20 میلیونی حرف می‌زنند؛ جمعیتی که می‌خواهند درس و علم بیاموزند و آینده خودشان را بسازند.

روحانی با بیان اینکه مشخص نیست کرونا کی تمام می‌شود، تاکید کرد: بنابراین باید به خوبی خود را آماده کنیم و همه پروتکل‌های بهداشتی را به تمامی رعایت کنیم. در آمار جهانی آمده است 17 درصد جوانان دچار اضطراب و افسردگی هستند، لذا آینده زندگی جوانان و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود از اهمیت زیادی برخوردار است و همه باید دست به دست هم در مسیر آینده روشن برای جوانان گام برداریم. خانواده‌ها به بوق‌های تبلیغاتی و عصبانیت دشمنان از بازگشایی مراکز آموزشی در کشور توجه نکنند. آن‌ها ناراحتند که چطور با وجود این همه تحریم و فشار، ایران اسلامی همبستگی خود را حفظ کرده است.

رئیس‌جمهوری گفت: مراعات اصول بهداشتی خاری در چشم دشمنان است. دشمنان می‌گویند ما می‌خواستیم طور دیگری شود ولی همه رعایت می‌کنند. ماجرای کرونا با همه مشکلات دیگر متفاوت است. ما ممکن است در کشور سیل و زلزله و آنفولانزا و... را داشته باشیم اما زمان مشخص دارند ولی کرونا بحرانی است که زمان‌دار نیست و نمی‌دانیم چند ماه دیگر پیش روی ما است و همچنین مخصوص یک منطقه نیست بلکه سراسر جهان را فراگرفته است. هیچ کشوری در امان نماند و این حادثه، مهم است و مردم ما باید توجه کنند. کرونا حادثه بی‌نظیر قرن است. در 100 سال اخیر چنین حادثه‌ای نداشتیم. اینجا دیگر مراعات کردن متفاوت است. مراعات باید بلندمدت باشد. امداد باید نوع دیگری باشد.

روحانی ادامه داد: در آغاز این بحران دیدید که در کشورهای اروپایی و آمریکایی چه وضعی پیش آمد، مردم به فروشگاه‌ها هجوم آوردند، در فرودگاه‌ها ماسک‌ها را می‌قاپیدند اما در کشور ما یک جا مشاهده نکردید در یک بیمارستان بین ایرانی و غیرایرانی تفاوتی قائل شود. آنچه که در اروپا پیش آمد که بعضی‌ها گفتند خانه سالمندان را رها کنید اما در کشور ما نسبت به ایرانی و غیرایرانی و پیر و جوان و اقوام مختلف تبعیضی قائل نشدیم. این نشان داد انسانیت را، معرفت را، حقوق بشر را. این در حالی است که تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داشتیم.

وی اظهار کرد: ما کشوری بودیم که در سخت‌ترین تحریم بودیم و کرونا باعث شد دنیا واقعیت خود را نشان دهد. در شرایط بحران کرونا حتی اعلام نکردند که حداقل تحریم دارو لغو شود و حتی با تقاضای کشورمان برای دریافت 5 میلیارد دلار وام به منظور تهیه دارو و واکسن موافقت نشد و آمریکا اجازه این کار را صادر نکرد. حاکمان امروز کاخ سفید آمریکا بویی از انسانیت نبرده‌اند. بالاتر از آن با کشورهایی که دوست ما هستند و پول کشورمان در بانک‌های آن‌ها قرار دارد حاضر نیستند به خاطر فشار آمریکا این پول‌ها را آزاد کنند و همه در برابر فشار و ظلم آمریکا عقب‌نشینی کردند و چنین جنایتی در تاریخ سابقه ندارد.

روحانی گفت:‌ مردم عزیز ما بدانند کسی نیاید بگوید رستوران را قفل بزنید برای سلامت مردم، دانشگاه و مدرسه را قفل بزنید برای سلامت دانش‌آموزان و .... این راهکار نیست. راهکار مبارزه با کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. نمی‌شود مدرسه و دانشگاه و بازار و مسجد را بست و گفت مقابله با کرونا. این شکست در برابر کرونا است. ایران بهترین شیوه را ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت در پیش گرفته است که فعالیت‌ها ادامه پیدا کند و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که آینده روشنی مبنی بر اینکه کرونا کی تمام می‌شود، گفت: تمام اصولی که وزارت بهداشت تاکید می‌کند چیزهایی است که توامان ما را از کرونا و آنفولانزا محفوظ نگاه می‌دارد.

روحانی با اشاره به مراسم اربعین گفت: مقامات عراقی اعلام کردند که امسال آمادگی میزبانی را ندارند. بنابراین ما امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین نداریم هم برای کربلا و هم در داخل کشور هم چنین مراسمی نداریم. بلکه عزاداری داریم و همه با رعایت پروتکل‌ها عزاداری‌ها را انجام خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار