نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به سرانجام نمی‌رسد

تهران (پانا) - نماینده ادوار مجلس گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس تصویب نمی‌شود و اگر تصویب هم شود توسط شورای نگهبان رد خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به سرانجام نمی‌رسد

حسین رضازاده در گفت‌وگو با ایرنا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در دست بررسی است، ‌خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند متضمن این معنا باشد که فردی انتخاب شده مجددا برای انتخابات به مردم معرفی شود.

وی افزود: ما باید مطابق قانون اساسی عمل کنیم و نباید محدودیت‌هایی ایجاد کنیم که عملا باعث شود که قانون اساسی زیرپا گذاشته شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه افرادی به عنوان نامزد انتخابات بعد از فرایندی شامل مصاحبه و آزمون و امثال اینها افراد توسط شورای نگهبان انتخاب شوند و بعد به مردم معرفی شوند، به معنای کاستن از نقش و اراده مردم در انتخابات است که به وجه مردم سالاری نظام آسیب زده و باعث می‌شود مردم انگیزه حضور در انتخابات را از دست بدهند.

رضازاده یادآورشد: مشکل ما الان چه در بحث انتخابات ریاست جمهوری و چه در بحث مجلس شورای اسلامی این قضایا نیست، واقعیت این است که تا زمانی که احزاب در کشور ما فعال نباشند، قطعا این مشکلات را داریم.

وی تصریح کرد: اگر احزاب نامزدهای انتخابات را معرفی و نامزدها برنامه‌هایشان را ارائه کنند و مردم رای بدهند آنوقت احزاب در قبال اقدامات و اشتباهات افرادی که معرفی کردند، پاسخگوی مردم خواهند بود و شرایطی پیش نخواهد آمد که هر کس بخواهد گناه اشتباهات خود را گردن دیگری بیاندازد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: حفظ جمهوریت نظام بدون حضور و نقش افرینی احزاب دشوار است. شاید اوایل انقلاب و مدتی بعد از آن به خاطر وجود روحیه انقلابی‌گری خیلی از مسائل به چشم نمی‌آمد ولی الان قطعا وجود احزاب ضروری به نظر می‌رسد و می‌تواند جنبه مردم‌سالاری و جمهوریت نظام را تقویت کند.

رضازاده خواستار تلاش مجلس و دولت و تمامی ارکان نظام برای تقویت جایگاه احزاب برای پاسخ‌گو کردن مسئولان شد و افزود: تشکیل احزاب فرایندمحور است و اینطور نیست که هر کسی بتواند حزب تشکیل دهد و هر طور خواست عمل کند بلکه باید در چارچوب اساسنامه‌ و اختیارات رفتار کنند.

مردم سالاری بدون حزب ماشین بدون چرخ است

این کارشناس مسائل حقوقی مردم سالاری بدون حزب را مانند اتومبیل بدون چرخ عنوان کرد و گفت: اینکه ما بعضی وقت‌ها می‌بینیم مشکلاتی ایجاد می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست به همین خاطر است و باید احزاب را در کشور فعال کنیم تا بتوانند پاسخگو باشند و مردم هم بدانند که مسئول مشکلاتشان کیست.

رضا زاده تاکید کرد: تا وقتی که نتوانیم از نظر قانونی نماینده مجلس یا وزیر را پاسخگو کنیم قطعا گناه اشتباهات آنها به گردن مجموعه نظام می‌افتد که با این امر هم به جمهوریت وهم به اسلامیت نظام خدشه وارد می‌شود.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم خاطرنشان کرد: تا زمانی که احزاب فعال نشوند این شرایط ادامه دارد و برای اینکه ما بتوانیم به اهداف آرمانی برسیم باید تکلیف این موضوع را روشن کنیم.

شورای نگهبان نمی‌تواند پاسخ‌گوی اشتباهات رییس‌جمهوری باشد

رضازاده درباره وجود مفادی در پیش‌نویس طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که بر مصاحبه و آزمون شورای نگهبان از نامزدها تاکید دارد، گفت: احزاب باید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را معرفی کنند و شورای نگهبان هم در چهارچوب‌هایی که قانون اساسی مشخص کرده و بر اساس شرح وظایفی که دارد عمل کند و نباید این نهاد را وارد حوزه انتخاب کنیم.

وی گفت: اگر شورای نگهبان را وارد حوزه فرایند انتخاب کردیم آنوقت آنها نمی‌توانند اشتباهات فرد منتخب را گردن بگیرند. شورای نگهبان بر اساس اطلاعاتی که در زمان انتخابات درباره فرد داشته تصمیم گرفته است. در حالی که این طرح بار مسئولیت اقدامات فرد منتخب را بر دوش شورای نگهبان خواهد انداخت و این شورا در آینده نمی‌تواند پاسخگوی اقدامات فرد منتخب باشد.

این کارشناس مسائل حقوقی تصریح کرد: بحث رجل سیاسی در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم به احزاب بر می‌گردد زیرا اگر احزاب موثر باشند آنوقت کسی بدون حمایت احزاب نمی‌تواند اساسا ثبت نام کند.

رضازاده، گزینش افراد توسط احزاب را عاملی برای معرفی شدن باسوادترین و خوش‌سابقه‌ترین افراد دانست و گفت: اگر افراد را احزاب معرفی کنند خود به خود محدودیت‌ها درباره مسائلی مثل مدرک تحصیلی و سوابق و ...هم اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: الان اگر بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم و بگوییم به جز افرادی که ما معرفی کردیم، کس دیگری نمی‌تواند ثبت نام کند، خلاف قانون اساسی می‌شود. اما اگر احزاب، نامزدها را معرفی کنند افراد عادی اصلا وارد کارزار انتخاباتی نمی‌شوند اما اکنون هر کسی حق خود می داند که طبق قانون اساسی در انتخابات ثبت‌نام کند.

قانون انتخابات مجلس هم نیازمند بازنگری است

نماینده پیشین کازرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت مجلس هم بهتر از ریاست جمهوری نیست، گفت: در انتخابات مجلس هم هر فردی مدارک مورد نیاز را داشته باشد، می‌تواند ثبت‌نام کند و ثبت‌نام گسترده داوطلبان ‌آسیب‌های زیادی دارد از جمله اینکه مانع از این است که هیات‌های نظارتی کارشان را درست انجام دهند و آنها با پرونده‌های انبوهی روبه‌رو می شوند و فرصت بازنگری و بررسی مجدد برای نامزدهای رد شده فراهم نمی‌شود.

رضازاده خاطرنشان کرد: مجموع نمایندگان به عنوان مجلس خیلی تاثیرگذارتر از رییس‌جمهوری هستند و قانون انتخابات مجلس هم نیازمند اصلاحات جدی است.

وی خواستار استفاده از ابزار احزاب برای اصلاح فرایندهای سیاسی در کشور شد و گفت: ما می‌توانیم خیلی از مسائل را اصلاح کنیم مشروط به اینکه بپذیریم از این ابزارها استفاده کنیم اما متاسفانه برخی حاضر نیستند استفاده از ابزار احزاب را برای اصلاح روندها بپذیرند.

احزاب باید به جای افراد پاسخ‌گو باشند

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مجلس هم باید حزبی باشد و هر کسی نتواند ثبت نام کند و در دنیا هم کشورهای دموکراتیک اینطورعمل می کنند و اگر احزاب فردی را برای ریاست جمهوری یا نخست وزیری معرفی کنند این فرد می تواند رییس‌جمهوری یا نخست‌وزیر شود.

رضازاده گفت: الان در مجلس انتظار داریم هر فردی پاسخگوی اقداماتش باشد در شرایطی که باید احزاب پاسخگو باشند نه افراد و اگر شکست و موفقیت متعلق به احزاب باشد، خود آنها بهترین افراد را برای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار باید از اساس درست شود و با این طرح‌ها کار به جایی نمی‌رسد، افزود: ما باید جمهوریت نظام را تقویت کنیم تا باعث دلسردی مردم نشود و هر چقدر محدودیت ایجاد کنیم دلسردی‌ها بیشتر می شود.

این کارشناس ارشد مسائل حقوقی خاطرنشان کرد: هدف ما از اینکه می گوییم احزاب نامزدها را معرفی کنند ایجاد مانع برای ثبت نام مردم نیست بلکه هدف این است که بهترین‌ها از میان مردم گزینش شوند و در این صورت احزاب خود را مدیون مردم می دانند و به آنها پاسخ‌گو خواهند بود.

احزاب در ایران شیر بی‌یال‌ودم هستند

این نماینده ادوار مجلس در تبیین علل ضعف احزاب در ایران گفت: احزاب باید بتوانند دیدگاهها و مواضع خود را بیان کنند و این کار نیاز به رسانه بعنوان ابزار اطلاع رسانی دارد وقتی ریشه و شاخه درختی را قطع کرده باشیم که دیگر درخت نیست و چوب خشکی بیش نیست.

نماینده پیشین کازرون با بیان اینکه احزاب در ایران شیر بی یال‌ودم شده‌اند، گفت: احزاب باید بتوانند برنامه‌ها و مواضع خود را بگویند و اینکه افراد بدون داشتن وابستگی حزبی نماینده مجلس یا رییس‌جمهوری می‌شوند منجر به این می‌شود که آنها در هر مقطعی به فراخور منافعشان به سمت و سوی خاصی بروند.

رضازاده تصریح کرد: وقتی انتخابات حزبی باشد فرد منتخب باید با حزب هماهنگ شود که چرا وزیر را استیضاح می‌کند و چرا استیضاح را پس می‌گیرد و همه اینها بر اساس روند انجام می‌شود.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به سرانجام نمی‌رسد

نماینده مجلس دهم درباره این موضوع که آیا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گذشته هم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری دنبال شد یا خیر گفت: طرح مشابهی در مجلس دهم نداشتیم زیرا شخصا نمی‌خواستم وقتم را روی کاری بگذارم که نتیجه ندارد.

رضازاده درباره سرنوشت طرح برخی نمایندگان مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: این طرح در مجلس تصویب نمی‌شود و اگر تصویب هم شود توسط شورای نگهبان رد خواهد شد.

وی گفت: حتی اگر موارد مورد نظر در پیش نویس منتشر شده در رسانه‌ها، تبدیل به قانون شود مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار