بهره‌برداری از ۴۵ سد ملی 

تهران ( پانا) - تعداد سدهای ملی بهره‌برداری شده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۹ سد بود، اما در حال حاضر به ۱۸۸ سد رسیده که بهره‌برداری از ۴۵ سدملی با هدف تامین آب پایدار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۲۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌برداری از ۴۵ سد ملی 

ایران از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که از منابع آبی کمی برخوردار است، بنابراین استفاده از هر امکانی که بتواند به ذخیره‌سازی بیشتر این منابع کمک کرده و وضعیت پایدارتری را در تامین آب مورد نیاز ایجاد کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در این راستا، سدسازی یکی از اقدام های اساسی در ذخیره‌سازی منابع آب و تامین نیازهای آبی بخش‌های مختلف کشور به شمار می‌رود.

روند سد سازی گرچه در کشورمان از سابقه زیادی برخوردار است اما در مقایسه با سایر کشورهایی که از این فرصت حداکثر استفاده را برای تامین آب مورد نیاز کرده‌اند، کمی عقب‌تر است.

آمارهای نشان می‌دهد تعداد سدهای ملی به بهره‌برداری رسیده به هنگام شروع دولت یازدهم 143 سد بود. نیاز کشور به احداث سد امری بود که در دولت تدبیر و امید احساس شد و بر این اساس تلاش برای احداث سدهای جدید متناسب با نیازهای کشور در دستورکار قرار گرفت.

وقوع سیلاب های سهمگین در کشور به دنبال تغییر اقلیم ضرورت احداث سد را دو برابر کرد و این امر سبب شد سد سازی تداوم یابد و تاکنون ۴۵ سد ملی در کشورمان احداث شده است.

وزیر نیرو ۱۲ تیرماه گفت: در ۸۳ ماه گذشته ۴۳ سد و هر ۲ ماه یک سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده که امید است تا پایان دولت یعنی نیمه سال ۱۴۰۰، ۱۵ سد دیگر مطابق برنامه به نتیجه برسد.

افزایش حجم مخازن سدهای ملی به بیش از ۵۲ میلیارد متر مکعب

حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده که در ابتدای انقلاب اسلامی ۱۳ میلیارد و ۴۰۴ میلیون متر مکعب بود، اما اکنون حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده بر اساس آخرین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران که مورد بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا قرار گرفت؛ به رقم ۵۲ میلیارد و ۶۲۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

این در حالی است که حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در ابتدای دولت یازدهم ۴۷ میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب بود.

همچنین روند افزایش حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در دولت دوازدهم به رقم ۵۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای سد سازی در کشور با توجه به تغییراقلیم تلاش کم‌نظیری محسوب می‌شود. پیش از این به دلیل وجود خشکسالی‌های مداوم در کشور روند احداث سد در کشور با کندی روبرو شده بود اما وقوع سیلاب‌های سهمگین در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ضرورت سدسازی در کشور را دو چندان ساخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار