ظریف: اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند

تهران (پانا) - وزیرامورخارجه کشورمان در پیامی توییتری خطاب به سه کشور اروپایی گفت در صورتی که خواهان اجرای کامل برجام هستند، باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۲۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: اروپا باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کند

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: ایران تسلیحاتی هسته‌ای را به دلایل مذهبی و راهبردی رد می‌کند [که] سنگین‌تر از هر "توافقی" است.

ظریف افزود: اما اگر سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا خواهان اجرای کامل اقدامات اعتمادساز و شفافیت ارتقایافته هستند که برجام تامین کرده، باید تروریسم اقتصادی آمریکا را رد کنند، همانگونه که ویرانگری این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرده‌اند.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه در نشستی که در لندن برگزار شد و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت کرد، تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رد کردند.

سه کشور اروپایی در این نشست که برای هماهنگی گام‌های بعدی در ارتباط با برجام تشکیل شد، بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند، اما در عین حال بدون اشاره به بی‌عملی خود به تعهدات برجامی و محکومیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، خواستار پایبندی کامل تهران به تعهدات هسته‌ای شدند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس و منطبق با مفاد توافق هسته‌ای برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

آمریکا اخیرا تلاشی را آغاز کرده که با استناد بی‌پایه به حضورش به عنوان مشارکت‌کننده در برجام به رغم خروجش از این توافق، با استفاده از مکانیسم ماشه همه تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

واشنگتن در اولین گام خود در این تلاش با شکستی سنگین در شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد و قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با 11 رای ممتنع و دو رای مخالف رد شد.

ایالات متحده در دومین گام نامه‌ای به شورای امنیت مبنی بر عدم پایبندی چشمگیر ایران به توافق هسته‌ای و درخواست بازگشت همه تحریم‌ها را داد که با مخالف همه اعضا روبه‌رو شد.

ریاست شورای امنیت نیز اعلام کرده است که هیچ اقدامی در راستای نامه ارایه شده توسط آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها انجام نخواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار