بیانیه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس

تهران (پانا) - با توجه به نقش و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور، این شورا در پی مصوبه اخیر خود با عنوان «نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر»، موضوع باز گشایی مدارس را مورد بررسی قرار داد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، در این جلسه ابتدا وزیر آموزش و پرورش، گزارشی از اقدامات انجام شده برای بازگشایی مدارس را ارائه و سپس نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیدگاه تخصصی و رسمی وزارت مزبور را در این مورد بیان کرد.

پس از استماع گزارش‌ها، اعضای شورا از سه منظر الف- سلامت و بهداشت دانش آموزان، ب- آموزش و تربیت، ج- خانواده ها و افکار عمومی، موضوع را مورد مداقه قرار داده و دغدغه‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان کردند.

جمع بندی نظر شورا به شرح زیر اعلام می شود:

الف- سلامت و بهداشت دانش آموزان

صیانت از جان دانش آموزان، با تاکید خاص بر کودکان دوره ابتدایی به دلیل دشواری های رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط آنان، اولین الویت تمامی افراد و نهادهای مسئول است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا مرجع رسمی و قانونی تصمیمات کشور، از جمله زمان شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در شرایط بیماری کروناست. مرجع تعیین دستورالعمل های بهداشتی نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اجرای این دستورالعمل ها باید با جدیت تمام از هنگام خروج دانش آموز از خانه تا هنگام بازگشت او (توسط خانواده و مدرسه) مورد توجه قرار گیرد.

بودجه لازم با قید فوریت برای تامین نیازهای ویژه بهداشتی مدارس تامین و در اختیار آنان قرار گیرد.

با توجه به صدور مجوز بازگشایی مدارس توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستادهای استانی کرونا، بر اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی درسطح مدارس نظارت نموده و متناسب با شرایط میدانی، بهترین تصمیم را برای اطمینان از اجرای کامل دستورالعمل های ابلاغی اخذ و گزارش مستمر فعالیت های خود را به بالاترین مقام مسئول خود ارائه نمایند. ضمناً ارایه گزارش ماهانه توسط وزارت آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش مورد تاکید است.

ب- آموزش و تربیت

عدم توقف آموزش در هر شرایطی، باید به عنوان یک اصل، مبنای تمامی تصمیمات قرار گیرد. خدمات آموزشی-تربیتی باید متناسب با شرایط مناطق آموزشی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پوشش تحصیلی کامل دانش‌آموزان محقق گردد و هیچ دانش‌آموزی از تعلیم و تربیت اثربخش و با کیفیت محروم نشود. بر اساس پیش بینی کارشناسان و متخصصان بیماری های واگیردار ممکن است این ویروس مدتها وجود داشته باشد، لذا باید همه با رعایت پروتکل های بهداشتی، آموزش در شرایط کرونایی را فراگیریم. نه زندگی و نه تعلیم و تربیت، هیچ کدام تعطیل پذیر نیستند.

رعایت اصل عدالت آموزشی در همه مراحل و کلیه اقدامات پیش بینی شده، به ویژه توجه به نصیب آموزشی عادلانه و تأمین فرصت های یادگیری مناسب برای دانش آموزان مناطق محروم، به عنوان یک اصل مهم و مبنایی مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل آثار سازنده متعدد مترتب بر آموزش حضوری، ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به شیوه حضوری مورد تأکید بوده و در الویت است.

در کنار آموزش حضوری، ایجاد امکان ارائه آموزش به شیوه های دیگر و تنوع بخشیدن به راههای خدمات رسانی آموزشی به دانش آموزان به صورت های گوناگون باید به طور جدی مورد اهتمام قرار گیرد. لازم است نسبت به بسترسازی مناسب و ارائه محتوای الکترونیک استاندارد و با کیفیت چند رسانه ای، اقدام عاجل به عمل آید.

اقدامات انجام شده در این زمینه مانند استفاده گسترده از رسانه ملی، راه اندازی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)، تدوین راهنمای عمل ارائه آموزش در شرایط کرونا مورد ستایش است و باید برای اجرای مفاد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تقویت بعد کیفی آموزش ها و بعد تربیتی نظام آموزشی در شرایط خاص کنونی اقدامات تکمیلی به عمل آید.

ج- خانواده ها و افکار عمومی

شورای عالی آموزش وپرورش معتقد است که خانواده، شریک اصلی نظام تعلیم و تربیت است و کاملاً نگرانی و حساسیت جامعه را نسبت به سلامت فرزندان عزیزمان درک می‌کند. از این رو تاکید می نماید که وزارت آموزش و پرورش باید با بررسی شرایط و توجه به دیدگاه کارشناسان و مراجع علمی و قانونی، زمینه ایجاد آرامش خانواده‌ها، سلامت دانش‌آموزان و جامعه فرهنگیان را به عنوان سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش با اتخاذ تدابیر و تصمیمات اجرایی مناسب در طول سال تحصیلی تأمین و فراهم نماید.

حق آموزش از جمله حقوقی است که هیچ کس حق ندارد افراد لازم التعلیم را از آن محروم نماید، اما نحوه تحقق این امر در شرایط کنونی باید با شیوه ای انجام شود که برای خانواده‌ها همراه با الزام و اجبار برای انتخاب شیوه خاصی از آموزش نباشد. خانواده هایی که به هر دلیل با حضور فرزند خود در مدرسه موافقت ندارند، باید با کمک گرفتن از مسئولان مدرسه، شیوه مناسب آموزشی خود را انتخاب و به طور جدی و مسئولانه آن را دنبال نمایند.

در خاتمه، شورای عالی آموزش و پرورش با تقدیر و تشکر از زحمات فرهنگیان عزیز و مسئولان آموزش و پرورش که با فداکاری واز خودگذشتگی چراغ نظام تعلیم و تربیت را روشن نگه داشته اند، از تمامی آحاد مردم، پدران و مادران، متخصصان و کارشناسان و مدیران دستگاههای مرتبط با موضوع در سطح کشور می خواهد با همراهی و پشتیبانی و ایجاد دلگرمی در مدیران و معلمان و تلاشگران حوزه آموزش و پرورش و نظارت بر حسن اجرای امور و حرکت جهادی در تحقق آرمان های نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت کشور، به روشن نگه داشتن این چراغ مدد رسانند. همچنین امید می رود جامعه فرهنگی کشور، مدیران و معلمان ارزشمند و خدوم مدارس، در این دوران خطیر، مانند همیشه، لنگرگاه مطمئن و آرامش بخش جامعه باشند و هم چنان به عنوان نقطه اتکای دانش آموزان و خانواده ها در شرایط دشوار ایفای نقش نمایند(متن pdf بیانیه شورای عالی).

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار