شناسایی 5 استان برای کاهش آسیب اجتماعی سکونتگاه‌های غیر رسمی

تهران( پانا) - معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت باز آفرینی شهری ایران از برنامه‌ریزی مشترک با شورای اجتماعی وزارت کشور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی سکونتگاه‌های غیر رسمی ۵ استان اولویت‌دار خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 5 استان برای  کاهش آسیب اجتماعی سکونتگاه‌های غیر رسمی

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این جلسه برنامه همکاری بین شورای اجتماعی وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده مورد بررسی قرار گرفت و پنج استان به عنوان پایلوت برای این منظور در نظر گرفته شد.

«حبیب خراسانی» معاون ساماندهی و باز آفرینی شهری این شرکت، با یادآوری این که یکی از اولویت‌های کشور موضوع حاشیه نشینی است، گفت: از سال۸۲ که سند سکونتگاه‌های غیر رسمی تدوین شد تاکنون کارهای بسیاری در زمینه کاهش حاشیه نشینی و ارایه خدمات به ساکنان این بافت‌ها انجام شد، از سال ۹۶ نیز این فعالیت‌ها تحت اقدام مشترک دستگاه‌ها ادامه پیدا کرد.

وی با بیان این که طبق مطالعات انجام شده مشخص شد تا قبل از سال ۹۰، در هزار و ۱۰۰ محله از۱۱۰ شهر کشور حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند که با تطبیق آن با آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ این تعداد به بیش از ۱۱ میلیون نفر رسیده است.

در این سال‌ها کارهای کالبدی زیادی برای ساکنان این سکونتگاه‌ها صورت گرفته است اما خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه شده نسبت به اقدامات کالبدی بسیار اندک است.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به این که برای اولین بار شورای اجتماعی وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اقدام مشترکی را در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی انجام می دهند، تصریح کرد: اولین قدم ما به روز کردن سند بازآفرینی شهری است.

وی گفت: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه در خصوص حاشیه‌نشینی، محلاتی که از هر گونه خدماتی محروم هستند، اولویت‌بندی شدند. از هزار و ۱۰۰ محله شناسایی شده ۳۵۱ محله در برنامه اقدام مشترک قرار گرفته اند.

خراسانی تصریح کرد: از تعداد ۳۵۱ محله مورد اقدام و محله های پنج استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، هرمزگان و خراسان رضوی در اولویت قرار گرفته اند و اقدام‌های ویژه‌ای در این استان‌ها در دست انجام است. برای مثال در زابل در هر پنج محله حاشیه‌نشین این شهر ورود پیدا کرده و مشکلات کالبدی در حال ساماندهی است، اما فعالیت‌های اجتماعی خاصی صورت نگرفته است.

او ادامه داد: در نتیجه این محلات را که کار کالبدی در آنها انجام شده است را برای ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار