باسوادی 98 درصد افراد گروه سنی 10 تا 49 سال در گیلان

رشت ( پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان خبر داد با اجرای برنامه های مصوب سوادآموزی و همچنین طرح های شتاب بخشی و روستاهای سبز سوادآموزی، میزان باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال با دو درصد ارتقا نسبت به میانگین کشوری، به 98 درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
باسوادی 98 درصد افراد گروه سنی 10 تا 49 سال در گیلان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، سیروس محمدی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی با اشاره به دامنه فعالیت های متنوع سوادآموزی، اظهار کرد: هر چند تمرکز اصلی فعالیت های سازمان سواد آموزی در گروه سنی 10 تا 49 است ولی گروههای خاص مانند: مددجویان، زندانیان، کشاورزان و افراد بی سواد تا 60 سال نیز می توانند در کلاس های سوادآموزی شرکت کنند.

وی با برشمردن دوره های مختلف سوادآموزی خاطرنشان کرد: داوطلبان با گذراندن دوره اولیه مدرک معادل سوم ابتدایی، دوره انتقال مدرک معادل ششم ابتدایی و سپری کردن دوره تحکیم به مرحله تثبیت سواد نایل می شوند. معاون سوادآموزی با اشاره به ضرورت جذابیت بخشی این دوره ها برای سوادآموزان خاطرنشان کرد: تولید محتوا براساس نیاز مخاطبان، تشکیل کلاس ها با توجه به شرایط سوادآموزان، اجرای طرح های مکمل براساس نیاز امروز مخاطبان و ارائه رایگان کتب آموزشی و لوازم التحریر به سوادآموزان برخی از اقدامات معاونت سوادآموزی در جذب داوطلبان سوادآموزی است.

محمدی در ادامه با بیان گشایش مراکز یادگیری محلی برای سوادآموزان اظهار کرد: تاکنون 6 مرکز فعال در شهرهای رشت، آستانه اشرفیه، تالش، فومن، صومعه سرا در رشته های: انواع مهارت های زندگی و مهارت های شغلی شامل: خیاطی، گلدوزی، منبت کاری و قالیبافی تشکیل شده و قرار است به زودی دو مرکز دیگر در رشت ( ناحیه 2 ) و لاهیجان گشایش یابد.

وی با اشاره به نام گذاری روز جهانی سوادآموزی با عنوان آموزش و یادگیری سوادآموزان در بحران کووید 19 اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا ادامه فعالیت های آموزشی در حوزه سوادآموزی در سال گذشته به سه روش حضوری، تلفیقی و غیرحضوری برگزار شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان، افزود: با توجه به اینکه تعداد سوادآموزان هر کلاس ۱۰ یا کمتر از این تعداد است، فعالیت های آموزشی می تواند به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شود. محمدی با اشاره به اجرای طرح منطقه سبز در مناطق روستایی استان گیلان اظهار کرد: با همکاری دهیاری ها، اعضای شوراهای اسلامی روستا و خانه های بهداشت روستایی 177 روستای استان به عنوان منطقه سبز سوادآموزی معرفی شده اند.

وی در پایان با اشاره به فعالیت 1 هزار و 670 آموزش دهنده در گیلان گفت: در آزمون استخدامی 20 تیرماه گذشته که با حضور 1 هزار و 146 داوطلب واجد شرایط برگزار شد خوشبختانه 849 نفر در آزمون استخدامی پذیرفته شدند که پس از سپری کردن دوره آموزش یک ساله به استخدام آموزش و پرورش در می آیند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان درباره وضعیت جمعیت باسوادی شهرستان‌های استان، اظهار کرد: در گروه سنی ۱۰تا ۴۹ سال، شهرستان‌های بندر انزلی با ۹۹ درصد، رشت با ۹۸.۵ درصد و لاهیجان با ۹۸.۳ درصد به ترتیب بیشترین جمعیت باسوادی را دارا هستند. همچنین بیشترین رشد با سوادی در طی یک سال گذشته را در شهرستان‌های ماسال، تالش، شفت و آستارا شاهد بودیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار