جهانگیری: دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و دارو نداریم

تهران (پانا) - با حضور معاون اول رییس جمهور ۳۸۳ طرح تعاونی در سراسر کشور به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس مورد بهره برداری قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۲۱۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و دارو نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح این طرح های تعاونی با تأکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم به کار گرفته است گفت: اگر چه میزان صادرات و واردات کشور به دلیل شرایط کرونا و انسداد مرزها قدری با مشکل مواجه بوده است اما کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری تأمین شده تا دغدغه ای در این خصوص برای مردم وجود نداشته باشد.
دکتر جهانگیری با تبریک هفته تعاون یکی از دستاوردهای قانون اساسی که شهید آیت الله دکتر بهشتی در آن نقش موثری ایفا کرد را گنجاندن بخش تعاون به عنوان یکی از بخش های اساسی کشور در قانون اساسی دانست و افزود: همواره در سال های پس از انقلاب اسلامی تلاش شده است که فرهنگ تعاونی، مشارکت پذیری و اعتماد به یکدیگر در کشور شکل بگیرد و خوشبختانه امروز بخش تعاون به یک گفتمان جدی تبدیل شده که امیدوارم به گفتمانی غالب تبدیل شود.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه هیچگاه نباید از آرمان های اصلی به دلیل مشکلات، سختی ها و فشارها غفلت کنیم و آنها را به دست فراموشی بسپاریم، گفت: آرمان های متعددی برای اقتصاد کشور ترسیم شده است که باید همواره این آرمان ها را به عنوان نقاط روشن دنبال کنیم.
دکتر جهانگیری یکی از اصلی ترین آرمان های جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را عدالت خواهی و استقرار عدالت در کشور دانست و گفت: رفع فاصله های نگران کننده طبقاتی، برطرف کردن فقر، ایجاد شغل و درآمد پایدار و تأمین رفاه برای مردم از آرمان هایی است که همواره دنبال کرده ایم البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
وی با بیان اینکه تعاونی ها در دستیابی به آرمان ها نقش تعیین کننده و جدی دارند، تصریح کرد: ‌اگر به دنبال جمع آوری سرمایه های خرد برای انجام کارهای بزرگ هستیم، باید از بخش تعاون به طور جدی حمایت کنیم چرا که بخش تعاون می تواند علاوه بر تولید و ایجاد اشتغال،کشور را به آرمان های مورد نظر و درآمدهای پایدار برساند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: جهت گیری ها و رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون می تواند قوی تر خود را نشان دهد.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: گاهی تأسف می خورم کسانی که کمترین اطلاعی از عملکرد و اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی ندارند در خصوص این اقدامات در جامعه اظهارنظر می کنند. سبقت گیری از یکدیگر در پمپاژ ناامیدی و یأس در جامعه زیاد شده است. افرادی که سابقه انقلابی و مسئولیت دارند و وظیفه شان این است که به مردم خدمت کنند و از بیت المال حقوق دریافت می کنند و مناصب مختلفی را نیز اشغال کرده اند به جای اینکه در شرایطی که مردم در گرفتاری، سختی و فشار هستند فکر حل مشکلات باشند، نمک به زخم ها می پاشند و به پمپاژ سخنان منفی در جامعه اقدام می کنند.
معاون اول رییس جمهور افزود: اینکه شرایط جامعه را سیاه و آینده را تیره و تار نشان دهیم، چه نفعی برای کشور دارد؟ و کدام مشکل را حل می کند؟ ممکن است با فردی مخالف باشیم آیا باید به دلیل مخالفت با آن فرد کاری کنیم که مردم ناامید شوند و نسبت به کشور و آینده خود مأیوس باشند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه اگر نبود اجرای موفق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، آمریکایی ها به بخش عمده ای از اهداف ترسیم شده خود دست پیدا می کردند، گفت: آمریکا فقط به دنبال فروپاشی اقتصادی در ایران نبود بلکه به دنبال فروپاشی نظام و کشور بود و حتی اعلام کردند که چرا کشور ایران باید اینقدر بزرگ باشد و به اصل جایگاه کشور ما نیز چشم دوخته بودند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: سال ۹۲ مجبور شدیم شش میلیون تن گندم وارد کنیم اما در سایه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به خودکفایی گندم رسیدیم البته واردات اندک گندم در سال گذشته برای مصرف نبود بلکه می خواستیم ذخایر استراتژیک کشور را برای شرایط احتمالی کمبود تقویت کنیم.
دکتر جهانگیری افزود: در بخش گازوئیل و بنزین نیز از تولیدکننده به صادرکننده این محصولات تبدیل شدیم و اگرچه به دلیل تحریم ها میزان فروش نفت تا حد زیادی کاهش یافته است اما با اقدامات صورت گرفته در جهت تقویت و توسعه صادرات غیرنفتی، امروز نیازهای ارزی به همت انسان های خدوم و صادرکنندگان تأمین می شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به رویکرد درونزایی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: درونزایی یعنی از تمام ظرفیت های کشور استفاده شود. نیروی انسانی، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی و نهادهای شکل گرفته ظرفیت های داخلی کشور هستند که نمونه آن ۹۴ هزار تعاونی در سراسر کشور است که ظرفیتی بزرگ برای کار و خدمت محسوب می شود.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به مردمی کردن اقتصاد به عنوان رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: از ابتدای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش کرده ایم آنچه در اختیار دولت است را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از نظر من وجه غالب واگذاری در مردمی کردن اقتصاد، فعال کردن بخش تعاون است.
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه امروز شرایط ما شرایط خدمت است، گفت: به همه مدیران، وزرا و استانداران می گویم که وقتی مردم در شرایط سخت و پیچیده هستند و با مشکلاتی نظیر تحریم و کرونا مواجهند، وظیفه داریم اگر قبلاً ساعات مشخصی را برای خدمت به مردم صرف می کردیم، امروز هر چه انرژی داریم باید برای خدمت به مردم به کار گیریم.
دکتر جهانگیری گفت: ممکن است نقدهایی به ما وارد کنند که چرا فلان کار را انجام نداده اید؟ اما باید با خدا عهد کنیم آنچه مصلحت و نیاز کشور است انجام دهیم و از منافع شخصی، حزبی و گروهی به خاطر منافع کشور عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور افزود: مردم در شرایطی هستند که به هر مدیری نگاه می کنند انتظار دارند آن مدیر با تمام ظرفیت در حال تلاش برای حل مشکلات باشد. البته با مشکلات متأثر از فشارهای بیرونی نظیر تحریم و بیماری های مزمن اقتصادی مانند تورم و رشد پایین اقتصادی نیز مواجه هستیم و ممکن است ضعف های مدیریتی نیز وجود داشته باشد. باید صادقانه با مردم سخن بگوییم و نباید تصور کنیم که حتماً بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده ایم بلکه ممکن است گاهی نیز اشتباهاتی داشته ایم.
دکتر جهانگیری افزود: علیرغم همه مشکلات در سال جهش تولید کارهای مهم و جدی در بخش تولید داخلی انجام شده و در بسیاری از محصولات رشد قابل توجه در حوزه تولید در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات داشتیم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه روزنه های امیدوار کننده ای مشاهده می شود که در ماه های آینده به دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم.
دکتر جهانگیری از همه مدیران در سراسر کشور خواست: به بخش تعاون توجه بیشتری داشته باشند و ضمن حمایت از این بخش، اعتبارات بیشتری را به بخش تعاون اختصاص دهند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با قدردانی از ابتکار برگزاری الکترونیکی یکی از مجامع عمومی تعاونی ها گفت: در شرایط کرونا الکترونیکی کردن جلسات و مجامع یک فرصت مناسب است و اگر ۹۴ هزار تعاونی کشور و دیگر شرکت ها نیز بتوانند مجامع عمومی خود را از طریق الکترونیکی انجام دهند گام مهمی در جهت توسعه دولت الکترونیک خواهد بود.
دکتر جهانگیری افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون را از اقدامات انجام شده مهم و ثمربخش برای توسعه بخش تعاون برشمرد و اظهار امیدوری کرد: با برنامه ریزی ها و تلاش های گسترده بتوانیم سهم بخش تعاون را در اقتصاد کشور افزایش دهیم.
در این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون طی سال گذشته و امسال گفت: براساس مصوبات، این بانک باید ۷۰ درصد سرمایه خود را در قالب تسهیلات به تعاونی ها پرداخت کند البته لازم است تلاش های بیشتری برای تقویت نهادهای حمایت کننده بخش تعاون نظیر صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاونی انجام دهیم.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تعاونی های برتر با اهداء تندیس قدردانی شد و همچنین از طریق ارتباط با شش استان به صورت ویدئو کنفرانس، با دستور معاون اول رییس جمهور ۳۸۳ طرح تعاونی در سراسر کشور به صورت همزمان افتتاح گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار