در گفت و گو با پانا

مسعود روشن‌پژوه: اسپانسرها خط و ربط یک برنامه تلویزیونی را مشخص می کنند

تهران (پانا) -مجری تلویزیون می‌گوید برنامه‌ساز مجبور است اسپانسر را راضی کند به همین دلیل برنامه به سمتی می‌رود که بتواند ادامه پیدا کند و حال و هوایش را از دست می‌دهد زیرا به پول نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مسعود روشن‌پژوه:  اسپانسرها  خط و ربط یک برنامه تلویزیونی  را مشخص می کنند

خاطرات خوش دوران کودکی دهه 60 و هفتاد به خلاقیت مردی گره خورده بود که شاید امروز او را کمتر در تلویزیون ببینیم اما هر بار که پای تلویزیون می‌نشینیم وباز هم تصویر او را در این چهارگوش جادویی می‌بینیم به یاد سال‌های کودکی و برنامه شاد «مسابقه محله» که هر جمعه مهمان خانه‌های ما بود می‌افتیم. مسعود روشن‌پژوه مجری تلویزیون در گفت‌وگو با پانا با اشاره به کم بودن تعداد مجریان در مقایسه با بازیگران گفت: «زیرا اجرا مانند بازیگری نیست که برایش میزانسن تعریف شود یا بتواند روی اجرایش تمرین کند، مجری یعنی لحظه. فرقی ندارد که مجری ورزش باشد یا مجری خبر یا مسابقه و سرگرمی یا کودک.»
وی با اشاره به اینکه مجریگری باید در ذات افراد باشد خاطر نشان کرد: «فرض کنید در یک جمع قرار دارید و یک نفر کنترل آن جمع را در دست گرفته است باید از همانجا متوجه شوید که آن فرد در ذات خود کارگردانی پنهان است اما اگر یک نفر دیگر بخواهد نمی‌تواند مانند او کنترل همه چیز را به دست بگیرد. اجرا هم این‌طور است، بداهه‌گویی، شوخ‌طبعی، طنز و هیجان باید در ذات مجری باشد.»

مجری اگر دنبال اداو اطوار باشد خیلی زود دستش برای مردم رو می‌شود

این مجری شناخته شده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «اگر قرار باشد ادا دربیاورد، خیلی زود دستش رو شده و داشته‌هایش تمام می‌شود. عده‌ای بدون این که استعداد و توانایی‌هایشان در نظر گرفته شود، توسط روابطی وارد تلویزیون می‌شوند. من برای مسابقه محله که سال‌ها پخش شد همراه بیست نفر دیگر تست مجریگری دادیم، اما الان خیلی از مجری‌ها حتی بدون تست اجرا و با تکیه بر چیزهای دیگری مثل این‌که در یک سریال طنز خوب درخشیده‌اند، وارد این کار می‌شوند، در صورتی که مجریگری اصلاً به این مسائل ربطی ندارد..»

صداوسیما در این سالها اقدامی برای تربیت مجری نکرده است

روشن‌پژوه در انتقاد به اینکه جایی برای کشف استعداد مجریان وجود ندارد تصریح کرد: «برای کسانی که این مدیریت و قدرت را در خود می‌بینند که اجرای یک برنامه را به عهده بگیرند، آیا جایی وجود دارد که تعلیم ببینند و به شکل یک مجری حرفه‌ای تربیت شوند؟ مثلاً تلویزیون اقدامی کرده که مجری تربیت کند؟»

با کلاس و درس کسی مجری نمی‌شود

وی ادامه داد: «تحصیلات آکادمیک می‌تواند کمک کند، اما هنر در ذات انسان نهفته است. ممکن است کسی در طول زندگی‌اش هنر‌های مختلف را تجربه کند و بعد بفهمد در یکی از آنها که حتی کمتر روی آن کار کرده، توانایی بیشتری دارد، اما اگر بخواهیم به صورت آکادمیک بررسی کنیم و این‌که کسی درس این کار را بخواند و تجربیات دیگران را مطالعه کند، باید گفت کسی با کلاس و درس، بازیگر و مجری نشده است. همان‌طور که خیلی از بازیگران برجسته سینمای ما، اصلاً تحصیلات آکادمیک ندارند، ولی یک جایی فهمیده‌اند که این کار می‌تواند حرفه آنها باشد. مجری باید اقیانوسی از اطلاعات به عمق یک وجب داشته باشد تا بتواند هر برنامه‌ای را اداره کند.»

تلویزیون با کمک سلبریتی ها سعی می‌کند مخاطب را برای خودش نگاه دارد

این مجری درباره برنامه‌سازی برای کودکان گفت:«تلویزیون به هزینه‌ها نگاه نمی‌کند و می‌خواهد با کمک چهره‌های مشهور مخاطب را نگه دارد. در واقع بسیاری از برنامه‌هایی که به تلویزیون می‌آیند، تا دیده می‌شوند، به دنبال کار مالی می‌روند و زمانی که کارهای مالی انجام شود، عملاً حس و حال ویژه‌ای که برای کودکان صرف می‌شود، از دست می‌رود به همین دلیل من هرگز به دنبال اسپانسرهای مالی نبودم. در واقع برنامه‌ساز مجبور است اسپانسر را راضی کند و برنامه به سمتی می‌رود که بتواند ادامه پیدا کند چون به پول نیاز دارد.»

روشن‌پژوه با اشاره به حال و هوای اجرا در زمان کرونا عنوان کرد: «در شرایط فعلی که ویروس کرونا در زندگی ما جای گرفته همه تلاشم را می‌کنم که استنباط خاطر هم در خودم و هم اطرافیان و هم در برنامه‌های تلویزیونی که اجرای آن‌ها را به عهده دارم به وجود آورم. با همه این‌ها مثل همه تاکید می‌کنم در ضمن این که نگاه مثبت خود را حفظ کرده و خود و خانواده را سرحال و شاد نگه می‌دارید، اما به همه توصیه‌های بهداشتی توجه کنید و باید به شدت مراقب باشید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار