بررسی وضعیت نامزدهای انتخابات آمریکا در گفت‌وگوی پانا با تحلیلگر مسائل سیاست خارجی؛

55 روز تا انتخابات آمریکا؛ یک دنیا منتظر رفتن ترامپ است

مکی: ترامپ جهان را دچار نابه‌سامانی کرد/ همه منتظر رفتن ترامپ و آغاز روابط جدیدی با آمریکا هستند/ دموکرات‌ها با نامزدی بایدن شانس بیشتری برای پیروزی دارند/ ترامپ کارتی برای رو کردن ندارد/ آمریکا توان تحرک نظامی ندارد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است در کنار متحدان آمریکا ،مخالفان هم منتظر پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هستند. ترامپ هیچ کارتی ندارد که علیه دموکرات‌ها رو کند و بتواند آراء را برای خود جذب کند.

کد مطلب: ۱۱۲۱۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
55 روز تا انتخابات آمریکا؛ یک دنیا منتظر رفتن ترامپ است

پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود، دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به طور رسمی جو بایدن و دونالد ترامپ را به عنوان نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند. مرتضی مکی درباره این انتخابات و میزان مقبولیت بایدن یا ترامپ به پانا گفت: دونالد ترامپ همانطور که در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 نشان داد، رئیس‌جمهوری متفاوتی بود و بلافاصله برای آمریکا، شرکا و متحدانش، چالش‌هایی را ایجاد کرد. ترامپ تحت شعار "اول منافع آمریکا" تلاش کرد به نوعی هزینه‌های تامین امنیت متحدان را بگیرد و با خروج از توافق‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی، می‌خواست نوعی مبارزه‌گری در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا ایجاد کند و تحت رشد اقتصادی و لوای اقتصادی آمریکا تصمیمات یکجانبه‌ای را اتخاذ کرد که جهان را با نابه‌سامانی‌های ویژه‌ای مواجه کرد، به طوری که متحدان آمریکا هم آن همبستگی و همراهی لازم را با آمریکا انجام نداند و احساس کردند آمریکا دیگر شریک و متحد قابل اعتمادی نمی‌تواند باشد. این نکته‌ای بود که آنکلا مرکل، صدراعظم آلمان طی سال‌های اخیر، چندین و چندبار به آن اشاره کرده است. نخست‌وزیر انگلستان هم به همین ترتیب.

این کارشناس ارشد امور بین‌الملل ادامه داد: چالش‌هایی که ترامپ با چین و روسیه ایجاد کرد، چین به عنوان یکی از شرکای اقتصادی آمریکا تحت فشار زیادی و تکانه‌های اقتصادی قرار گرفت. آمریکا همچنین چالش‌هایی با روسیه ایجاد کرد. خروج آمریکا از توافق‌های دوجانبه تسلیحاتی یکی از جدی‌ترین این چالش‌ها بود. همه این مسائل باعث شد چه متحدان آمریکا و چه دشمنان منتظر پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا باشند.

این تحلیلگر سیاست خارجی اضافه کرد: تمام کشورها توافق‌هایی که می‌خواهند با آمریکا داشته باشند را به بعد از انتخابات این کشور موکول کرده‌اند. همه امیدوارند ترامپ شکست بخورد و دور جدیدی از روابط با آمریکا را ایجاد کنند. عملا این نوع رفتارها و رویکردهای آمریکا بر عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نیز سایه انداخته و فضایی دوقطبی در جامعه آمریکا ایجاد کرده است که نارضایتی و تظاهرات ضدنژادپرستی و تبعیض نژادی که از ماجرای جورج فلوید شروع شد، بخشی از مشکلات دوران ریاست‌جمهوری آمریکا است. شیوع بیماری کرونا عملا یک چالش جدی برای خود ترامپ ایجاد کرد. ترامپ انتظار داشت با افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری سه سال گذشته، بتواند برای چهارسال دیگر در کاخ سفید بماند ولی بیماری کرونا، نقطه اتکای ترامپ را از بین برد و ما شاهد افزایش شدید نرخ بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و رکود در آمریکا هستیم و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

مکی اظهار کرد: این‌ها همه باعث شده است تا انتخابات 2020 آمریکا، متفاوت باشد و دنیا همه توجه خود را به روز 13 آبان امسال موکول کرده است به این امید که انتخابات آمریکا تا چه حد می‌تواند آینده سیاسی آمریکا و آینده سیاسی جهان را چقدر می‌تواند تغییر دهد. حال اینکه جو بایدن نامزد دموکرات‌ها تا چه حد بتواند رویکردهایی متفاوت از ترامپ را در پیش بگیرد و انتظاراتی که اروپایی‌ها، چین و روسیه و ... دارند را می‌تواند برآورده سازد به زودی مشخص می‌شود. با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی، همگان امیدوار هستند پیروزی دموکرات‌ها شرایط بهبود را در آمریکا برقرار کند.

تا قبل از انتخابات، روی دادن رخدادی که ورق را برای ترامپ برگرداند هم دور از انتظار نیست

این کارشناس ارشد سیاست خارجی با بیان اینکه یهودیان یکی از قوی‌ترین لابی‌گران در آمریکا هستند، گفت: به همین خاطر نقش موثری هم در انتخابات آمریکا دارند. پول و سرمایه در انتخابات آمریکا، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا دارد.

وی درباره احتمالات مختلف قبل از انتخابات آمریکا گفت: دونالد ترامپ سابقه کار سیاسی نداشت و بیشتر یک مشاور املاک بود. ادبیات رایج وی ادبیات رایج و دیپلماتیک حوزه سیاست داخلی و خارجی نیست. وی سعی می‌کند با اتهام‌زنی و تهمت و خطاب کردن آدم‌ها با الفاظ ناشایست، جایگاه خود را حفظ کند. رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی هم زیادی از وی هم رخ داده است و حتی این احتمال هم مطرح می‌شود که ترامپ به این خاطر که انتخابات را عقب بیاندازد، شاید فضایی را بحرانی کند. عده‌ای معتقدند که شاید ترامپ دست به تحرکات نظامی علیه یک کشور بزند تا خود را مطرح کند. اما خیلی بعید به نظر می‌رسد در فرصت کم باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا، ترامپ بتواند تحرک نظامی را انجام دهد که بتواند از آن بهره‌برداری سیاسی کند. آمریکا چنین ظرفیتی ندارد. خود ترامپ بارها اعلام کرده است که آمریکا بیش از 7هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرده است بدون اینکه هیچ آورده‌ای برای آمریکا داشته باشد. هیچ کشوری اکنون حاضر به همراهی آمریکا در عرصه نظامی نیست، چون آمریکا برای هر حرکتی که بخواهد انجام دهد به همراهی دوستان و متحدانش نیاز دارد ولی کسی همراهی نکند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد ترامپ بتواند کارتی را رو کند که از آن بتواند علیه دموکرات‌ها استفاده کند مگر اینکه بتواند دنبال نقاط ضعفی در شخصیت جو بایدن باشد که تاکنون چیزی مشاهده نکرده‌ایم. با توجه به شیوع بیماری آمریکا و فضای درون آمریکا، ترامپ با محدویت‌های زیادی مواجه است. با توجه به نظرسنجی‌ها آقای بایدن پیشتاز است. اما در سال 2016 کلینتون هم جلو بود ولی انتخابات را به ترامپ باخت. با توجه به روندهای موجود شانس نامزد حزب دموکرات بیشتر است اما تا قبل از انتخابات، روی دادن رخدادی که ورق را برگرداند هم دور از انتظار نیست. به همین دلیل دنیا با یک حساسیت ویژه‌ای به انتخابات آمریکا را نگاه می‌کند. با توجه به فضایی که ترامپ ایجاد کرده است، آرای مردد زیاد است و این آرای مردد می‌تواند نتایج را تغییر دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار