تلاش دلالان و سفته‌بازان برای قیمت‌سازی در بازار غیررسمی ارز

تهران ( پانا) - دلالان و سفته‌بازان در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با ایجاد صف‌های خرید کاذب، قیمت‌ ارز را همچنان بالا نگاه دارند، اما با توجه به عرضه سنگین ارز توسط بازارساز و تامین نیاز واقعی بازار، بسیاری از دلالان در اینکه تا چه میزان می‌توانند به افزایش قیمت ارز و فروش در قیمت‌های بالاتر امیدوار باشند، دچار نگرانی و تردید شده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۲۱۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تلاش دلالان و سفته‌بازان برای قیمت‌سازی در بازار غیررسمی ارز

به گزارش ایرنا، امروز نیز دلار همچون روز گذشته به مسیر صودی خود ادامه داد، این در حالی است که نیاز واقعی بازار تامین شده و کمبودی در بازار مشاهده نمی شود.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با وجود عدم کمبود، علت افزایش تقاضا در بازار غیر رسمی در این شرایط چیست؟

عده‌ای معتقدند دلیل افزایش تقاضا در بازار، اطمینان از ادامه روند افزایشی دلار در روزهای آتی بوده، این در حالی است که عده دیگری معتقدند شاید خریداران با تشکیل صف‌های خرید کاذب سعی در حفظ روند افزایشی دلار در روزهای آینده داشته باشند تا بتوانند ارز خود را در قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند؛ یعنی هدف این گروه تنها کسب سود بیشتر با ایجاد فشار روانی بر بازار و افکار عمومی است.

در این میان عرضه سنگین بازارساز بسیاری از دلالان را درباره اینکه تا چه میزان می‌توانند به افزایش قیمت ارز و فروش در قیمت‌های بالاتر امیدوار باشند، دچار نگرانی و تردید کرده است.

اما وجه اشتراک هر دو تحلیل یک چیز است و اینکه نیاز واقعی بازار چندان تغییری با هفته‌های گذشته نداشته، چنانچه بر اساس گزارش‌ها حجم تقاضای روزانه در بازار رسمی اسکناس نیز طی چند روز اخیر رقمی بین پنج تا هشت میلیون دلار بوده است و بنابراین تغییر تقاضای واقعی، عامل موثر بر افزایش نرخ ارز در بازار نبوده است.

در واقع، عده‌ای به امید کسب سود بیشتر و به خیال ادامه این روند صعودی، بازار را به بازی گرفته‌اند.

بانک مرکزی در تازه‌ترین اطلاعیه خود از تأمین تقاضای بازار ارز خبر داده و گزارش داده است: «بانک مرکزی متناسب با شرایط و روند امروز بازار نسبت به تأمین تقاضاهای واقعی ارز به صورت اسکناس و حواله اقدام کرده و سیاست این بانک حفظ ثبات بازار ارز براساس عوامل بنیادین است».

حال باید دید در کشاکش رقابت دلالان و بازارساز، کدام یک برنده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار