8 هزار و 500 تاکسی شهر شیراز به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز می‌شوند

شیراز(پانا)- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از استقرار سیستم پرداخت غیرنقدی و الکترونیک در ٨۵٠٠ تاکسی شهر شیراز خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
8 هزار و 500 تاکسی شهر شیراز به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز می‌شوند

مجتبی زوربخش امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن ابلاغیه شورای اسلامی شهر شیراز از 15 شهریور ماه مبنی بر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون شهری، از افزایش 25 درصدی کرایه خطوط ناوگان اتوبوسرانی، افزایش ٣٠ درصدی تاکسی بیسیم، شرکت‌های حمل و نقل و افزایش کرایه درون شهری از 800 تومان به هزار و 200 تومان خبر داد و گفت: میزان افزایش نرخ کرایه‌ها نسبت به قیمت واقعی آن با احتساب افزایش نرخ بنزین و تورم‌ها کمتر از نرخ واقعی و در راستای ایجاد رضایت نسبی در شهروندان بوده است.

شهروندان می‌توانند تخلف رانندگان تاکسی را گزارش دهند

زوربخش با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف رانندگان در اخذ کرایه اضافی با شماره 137 تماس بگیرند گفت: رانندگان تاکسی ملزم به برگرداندن مابقی کرایه مسافران هستند و داشتن پول خرد بر عهده رانندگان است.

او با بیان اینکه هنگامی که در سیستم حمل و نقل نرخی مصوب می‌شود راننده و مسافر ملزم به دریافت و پرداخت نرخ تعیین شده هستند افزود: اگر شهرداری شیراز اقدام به گرد کردن نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری به ازای هر کورس به هزار تومان می‌کرد، رانندگان تاکسی‌های درون شهری ضرر می‌کردند و اگر نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری به ازای هر کورس به هزار و 500 تومان گرد می‌شد مسافران توان پرداخت را نداشند بنابراین نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری هزار و 200 تومان تعیین شد.

زوربخش افزود: در راستای راحتی مسافران، رانندگان و کنترل بیماری کرونا تمام تاکسی‌های درون شهری شهر شیراز در 3 ماه آینده به سیستم پرداخت غیر نقدی مجهز می‌شوند و مسافران می‌توانند با کارت شهروندی یا کارت‌های عضو شتاب کرایه خود را پرداخت کنند.

او با تاکید بر اینکه ما سعی بر عدم اخذ هزینه‌ از رانندگان برای نصب سیستم پرداخت غیرنقد در تاکسی‌‎های درون شهری شهر شیراز را داریم گفت: بیش از 11 سال از استقرار کارت شهروندی می‌گذرد و در راستای کاهش زمان تاخیر و توقف اتوبوس‌ باید به سمت حذف اخد کرایه نقدی برویم.

نصب سیستم‌های شارژ خودکار کارت شهروندی در سطح شهر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود از نصب سیستم‌های شارژ خودکار کارت شهروندی در سطح شهر خبر داد و گفت: با نصب این سیستم شهروندان به صورت دستی و یا از طریق وب سرویس می‌توانند نسبت به شارژ کارت‌های خود اقدام کنند.

رعایت عدالت محاسبه علمی پیمایش تاکسی به ازای هر مسافر

زوربخش با بیان اینکه کوروس یک واژه توافقی برای محاسبه قیمت و تغییر رویکرد به سمت یک چهارچوب استاندارد است گفت: در راستای رعایت عدالت محاسبه علمی پیمایش تاکسی به ازای هر مسافر بر اساس مسافر کیلومتر است؛ مسافر کیلومتر یک پارامنت استاندارد در دستگاه پرداخت غیر نقد و میزان پیمایش به ازای هر مسافر است.

مجهز شدن پارکینگ‌های طبقاتی به سیستم پرداخت غیر نقد

او همچنین، عدم نصب نرخ نامه پارکینگ و نپوشیدن کاور در پارکینگ را تخلف برشمرد و با بیان اینکه نرخ مصوب، برای پارکینگ‌ها تعیین شده است اما برخی پارکینگ‌ها نرخ غیر واقعی را محاسبه می‌کنند گفت: در راستای عدالت شهروندی هیچ تفاوتی بین نرخ پارکینگ‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: در راستای جلوگیری از اخذ وجه اضافی از سوی پارکینگ‌ها تمامی پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شیراز از جمله پارکینگ طبقاتی طالقانی، پارکینگ طبقاتی نشاط و پارکینگ شهرداری شیراز به سیستم پرداخت غیر نقد مجهز شده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شهروندان قانون مدار از پرداخت هزینه استقرار خودرو در پارکینگ‌ها به صورت نقدی خودداری کنند یکی از اهداف سیستم پرداخت غیرنقد را کاهش سرقت و دزدی در پارکینگ‌ها برشمرد و گفت:در سیستم پرداخت غیر نقد پارکینگ‌ها به دوربین مجهز می‌شود.

به گفته او شهرداری شیراز دارای ۴ پارکینگ طبقاتی و ١٨ پارکینگ روباز است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه در سطح شهر شیراز 65 پارکینگ خصوصی وجود دارد گفت: در لایحه ارائه شده به شورای شهر از سوی شهرداری شیراز، ٢٠ درصد افزایش نرخ پارکینگ در روز، در پارکینگ‌های شهر شیراز مشخص شده است.

زوربخش افزود: در راستای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی از کاهش 33درصدی نرخ پارکینگ‌ها در شب خبر داد.

شیراز دارای١٨٠٠ دستگاه دوچرخه فعال است

او با بیان اینکه شیراز دارای ٢ هزار دستگاه دوچرخه بیدود است و ١٨٠٠ دستگاه دوچرخه از این تعداد در شهر فعال است، پهنه خدماتی دوچرخه بیدود را ٣٦ کیلومتر مربع، تعداد ایستگاه‌های سازه‌ای را ٢٦ ایستگاه، تعداد کاربران بیدود را ٧۵ هزار و ٦٨٦ نفر، میزان صرفه‌جویی در بنزین به جای استفاده از خودرو را ٦٦ هزار لیتر، جلوگیری از انتشار ۴۵ تن کربن در هوا و متوسطه مسافت پیموده شده کابران بیدود را ١٦٠٠ متر برشمرد.

دوچرخه‌های بیدود ضد عفونی می‌شوند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه دوچرخه‌های اشتراکی از منظم‌ترین سیستم ضد عفونی برخور دارند گفت: دوچرخه برقی و اسکوتر به شهر شیراز می‌آیند که از این میان اولویت ما با اسکوتر است.

زوربخش با بیان اینکه شیرازی‌ها در مقایسه با تهرانی‌ها میانگین زمانی بیشتری را دوچرخه سواری می‌کنند گفت: معابر عمومی متعلق به تمام شهروندان است و انحصار معابر عمومی تخلف محسوب می‌شود.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار