استاندار تهران اعلام کرد

ارائه گزارش اقدامات دستگاه‌ها برای رفع بوی نامطبوع «آرادکوه» به رئیس‌جمهوری

تهران (پانا) - استاندار تهران با بیان اینکه کانون‌های انتشار بوی نامطبوع در تهران آرادکوه، فاضلاب‌های صنعتی و خانگی رها شده در رودخانه‌های این مسیر است، گفت گزارش اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول در رفع بوی نامطبوع در جلسه شورای عالی محیط زیست به رئیس جمهوری ارائه ‌شد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ارائه گزارش اقدامات دستگاه‌ها برای رفع بوی نامطبوع «آرادکوه» به رئیس‌جمهوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه بررسی بوی نامطبوع تهران اظهار کرد: کانون ‌های بوی نامطبوع در سه بخش آرادکوه، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی و دامداری‌های مجتمع دام گستر و دامداری‌های خصوصی شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه آن بخش از بوی نامطبوع که مربوط به فاضلاب خانگی است با تخصیص اعتبارات از سوی سازمان مدیریت رفع می‌شود، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در مسیر فرودگاه امام بوی مستمری استشمام می‌شود که ناشی از وجود فاضلاب‌های خانگی در رودخانه‌های این مسیر است که در این بخش مقرر شد تا شرکت آبفا ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای اتمام تصفیه خانه‌های شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان تخصیص دهند و این پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

استاندار تهران عنوان کرد: حدود ۱۳ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های موجود در مسیرهای منتهی به فرودگاه امام نیاز به لایروبی دارند و رودخانه شور، کرج و شادچای در این مسیر با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان لایروبی می‌شوند. روزانه بالغ بر ۸ هزار تن ورودی زباله آرادکوه است که تنها ۳۵۰۰ تن از این میزان دفع می‌شود و بقیه این میزان که عمدتا زباله‌های تر و فسادپذیر است و 500 مترمکعب هم به صورت روزانه شیرابه تولید می‌کنند که آلایندگی آن چندین برابر فاضلاب های خانگی و صنعتی است رها باقی می‌مانند و لذا باید برای جانمایی اصولی مرکز آرادکوه تدابیر خاصی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران مکلف شد که جانمایی برای آرادکوه انجام دهد تا مشکل بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام به صورت ریشه ای حل شود، به علاوه مهم‌ترین کانون بوی نامطبوع در بخش فاضلاب های صنعتی، فاضلاب مجتمع های دام گستر مشتمل بر ۲۴۶ واحد دامداری است که مقرر شد بانک کشاورزی از طریق پرداخت تسهیلات کم بهره به این واحدها برای نوسازی و استفاده از سامانه بیوگاز در این مجتمع‌ها اقدام کند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه صورت جلسه‌ای که در جلسات قبل در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تنظیم شده و بر مبنای آن سهم دستگاه ها مشخص شده باید ملاک عمل باشد، گفت: وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری تهران متولیان اصلی رفع بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه هستند و سهم این دستگاه ها در نامه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص شده است.

محسنی بندپی ادامه داد: ساماندهی آرادکوه از اولویت خاصی برخوردار است و باید بپذیریم که فعالیت این مرکز در مکان فعلی با روش‌های قدیمی مدیریت پسماند توجیهی ندارد و باید جانمایی دقیق و کارشناسی در این مورد صورت گیرد که دولت برای بهبود روش ها و فرآیندها در آرادکوه ۱۵ میلیارد اعتبار تخصیص داده و رفع بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام مورد تاکید جدی رئیس جمهور است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سامانه فاضلاب برخی واحد‌های دامداری ساماندهی شدند و تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد استشمام کمتری از بوی نامطبوع در تهران بودیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار