اوقات فراغت به سبک شهرنشینان ایرانی

کاشان (پانا) - رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اعلام کرد بررسی‌های انجام شده در بهار ۹۹ نشان می‌دهد که به طور متوسط بیشترین زمان صرف شده در یک شبانه‌روز به ترتیب مربوط به فعالیت‌های رسیدگی و خود مراقبتی شامل خواب، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و سفر با مدت زمان ۱۱ ساعت و ۳۸ دقیقه است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت به سبک شهرنشینان ایرانی

سید علی قرشی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: در تازه‌ترین آمارهای انجام شده در بهار گذشته، فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی با ۴ ساعت و ۲۷دقیقه و خدمات خانگی برای اعضای خانواده با ۲ســاعت و ۵۰ دقیقه، در مرتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

وی افزود: اشتغال و فعالیت برای مزد با ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه، معاشرت، مشارکت اجتماعی و رسوم دینی با ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه و کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به کار داوطلبانه با ۲ دقیقه است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: در بین مردان، فعالیت رسیدگی و خود مراقبتی ۱۱ ساعت و ۳۸دقیقه، «اشـتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد» ۴ سـاعت و ۴۸دقیقه، «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» ۴ ساعت و ۴۷ دقیقه و «معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی» یک ساعت و ۲۵ دقیقه بوده است.

قرشی نوش‌آبادی گفت: در جمعیت زنان ایرانی نیز متوسط بیشترین زمان صرف رسیدگی و خود مراقبتی به مدت ۱۱ ساعت و ۴۵ دقیقه بوده و سپس گروه خدمات خانگی بدون مزد برای اعضــای خانوار و خانواده با ۴ ســاعت و ۴۴ دقیقه و فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی با ۴ ساعت و ۸ دقیقه قرار دارد.

وی افزود: مقایسه الگوی گذران وقت بین مردان و زنان گویای این مطلب است که زنان نسبت به مردان در یک شبانه روز بیش از ۳ سـاعت و نیم وقت بیشـتری به خدمات خانگی بدون مزد می‌پردازند، اما مردان بیش از ۴ سـاعت زمان به فعالیت‌های مرتبط برای مزد اختصاص می‌دهند.

قرشی نوش‌آبادی اظهار کرد: مقایسه الگوی گذران وقت فصل بهار ۹۹ نسبت به فصل پاییز ۹۸ نشان می‌دهد که خدمات خانگی بدون مزد به طور متوسط ۹ دقیقه، فعالیت رسیدگی و خود مراقبتی ۲۳ دقیقه و فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی با ۲۱ دقیقه افزایش داشته است.
رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، گفت: بهار ۹۹ فعالیت معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و رسوم دینی با ۱۰ دقیقه، یادگیری با ۲۲ دقیقه و خدمات مراقبتی بدون مزد و فعالیت اشـتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد ۱۱ دقیقه زمان بیشـتری نسبت به پاییز ۹۸ به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: مقایسه الگوی گذران وقت در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ نشان می‌دهد خدمات خانگی بدون مزد به طور متوسط ۱۳ دقیقه، فعالیت رسیدگی و خود مراقبتی و فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی با ۲ دقیقه نسبت به فصل زمستان کاهش داشته و فعالیت معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و رسوم دینی با ۱۲ دقیقه و یادگیری با ۴ دقیقه افزایش داشته است.

قرشی نوش‌آبادی تصریح کرد: بررسی الگوی گذران وقت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد که فعالیت رسیدگی و خود مراقبتی با ۱۱ ساعت و ۵۲ دقیقه، فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی با ۵ ساعت و ۲۴ دقیقه، یادگیری با یک ساعت و ۵۵ دقیقه، خدمات خانگی با ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه و فعالیت برای مزد با یک ساعت و ۳۱ دقیقه بوده است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، گفت: فعالیت یادگیری در جامعه آماری برای فصل‌های پاییز۹۸، زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ به ترتیب ۴۳، ۱۷ و ۲۱ دقیقه بوده است که گروه مردان در این دوره به صورت ۴۲،۱۶ و ۱۹ دقیقه و برای گروه زنان نیز ۴۴، ۱۸ و ۲۲ دقیقه ثبت شده است.

وی گفت: الگوی گذران وقت گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد که بعد از فعالیت رسیدگی و خود مراقبتی با ۱۱ ساعت و ۴۵ دقیقه، متوسط زمان صرف شده مربـــوط به فعالیـــت، فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی با ۴ ساعت و ۵۸ دقیقه و فعالیت‌های مرتبط برای مزد با ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه بوده است.

قرشی نوش‌آبادی افزود: گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله برای یادگیری ۳۹ دقیقه و فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورز شی،۲۶ دقیقه زمان بیشتری نسبت به گروه ۱۵ تا ۲۹ ساله صرف می‌کنند، اما گروه ۱۵ تا ۲۹ساله در فعالیت اشتغال ۴۲ دقیقه و خدمات خانگی بدون مزد ۲۵ دقیقه زمان بیشتری اختصاص می‌دهند.

وی گفت: در بین جامعه آماری فعال اقتصادی، رسیدگی و خود مراقبتی با متوسط ۱۱ ساعت و ۳۸ دقیقه بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز است که گروه شاغلان ۱۰ ساعت و ۴۹ دقیقه و گروه بیکار نیز ۱۲ ساعت و ۳۴ دقیقه است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، اظهار کرد: متوسط فعالیت اشتغال برای مزد، ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است که شاغلان با ۷ ساعت و ۱۰ دقیــــقه و گروه بیکار ۱۹ دقیقه بوده است. فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی برای شاغلان ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه و برای بیکاران ۷ ساعت و ۵ دقیقه بوده است.

قرشی نوش‌آبادی افزود: برای جمعیت شاغل بعد از گروه‌های خود مراقبتی، اشتغال و فرهنگ، بیشترین زمان برای معاشرت با یک ساعت و ۱۲ دقیقه، خدمات خانگی با یک ساعت و ۷ دقیقه بوده، اما برای جمعیـــت بیـــکار، خدمات خانگی یک ساعت و ۴۴ دقیقه و معاشرت یک ساعت و ۳۹ دقیقه، ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در بین جمعیت غیرفعال خانه‌داران، مدت زمان فعالیت گروه فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشـی با ۴ سـاعت و ۳ دقیقه بیشترین زمان و گروه فعالیت یادگیـری و کار داوطلبانه با ۲ دقیقه کمترین زمان را به خود اختصاص داده‌اند.

قرشی نوش‌آبادی گفت: برای جمعیــت محصل نیز گروه فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی با ۵ ساعت و ۵۶ دقیقه و یادگیری با ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه بیشترین بوده و کمترین زمان مربوط به فعالیت‌های کار داوطلبانه و تولید کالا برای استفاده نهایی خود با ۲ دقیقه بوده است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: افرادی که دارای درآمد بدون کار هستند، بیشترین زمان خود در یک شبانه روز را صرف فعالیت فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی با ۶ ساعت و ۲۸ دقیقه و کمترین زمان را صرف فعالیت یادگیری با یک دقیقه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بررسی الگوی گذران وقت افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر گویای آن است که بعد از خود مراقبتی، بیشترین زمان صرف شده مربوط به فعالیت، فرهنگ، رسانه و تمرین‌های ورزشی با ۴ ســاعت و ۲۳ دقیقه سپس فعالیت اشــتغال با ۲ ســاعت و ۵۴ دقیقه و خدمات خانگی با ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه بوده است.

قرشی نوش‌آبادی تأکید کرد: افراد بی‌سواد بعد از فعالیــــت خود مراقبتی، بیشترین زمان خود را صرف فعالیت فرهنگ، رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی با ۴ساعت و ۵۹ دقیقه، خدمات خانگی با ۳ ساعت و۲۰ دقیقه و فعالیت معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی با ۲ ساعت و ۹ دقیقه کرده است.

وی اظهار کرد: مقایسـه الگوی گذران وقت نشـان می‌دهد که در بین فعالیت‌های نه‌گانه گذران وقت، افراد باسواد در گروه فعالیت اشتغال حدود ۲ ساعت، فعالیت یادگیری ۲۳ دقیقه و در فعالیت خدمات مراقبتی برای اعضای خانواده ۱۰ دقیقه زمان بیشتری نسبت به افراد بی‌سواد صرف می‌کنند.

قرشی نوش‌آبادی گفت: شیوه گذران وقت در روزهای تعطیل و غیر تعطیل نشان می‌دهد که افراد ۱۵ ساله و بیشتر، در روزهای تعطیل به طور متوسط ۳۲ دقیقه به فعالیت خود مراقبتی، ۱۷ دقیقه به فرهنگ، رسانه و تمرین‌های ورزشی، ۱۴دقیقه به معاشرت و مشارکت اجتماعی و رسوم دینی زمان بیشتری را نسبت به روزهای دیگر اختصاص داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار