انتقاد دبیرکل حزب سبز ایران از اشتیاق مجلس برای تغییر قوانین انتخاباتی در گفت‌وگو با پانا؛

تغییر قوانین انتخاباتی به نفع یک جریان خاص مردود است

کنعانی‌مقدم: تغییر قانون انتخابات به ۱۴۰۰ نمی‌رسد، فضاسازی خواهد کرد که مشارکت سیاسی را کاهش دهد/ مجلس اقلیتی یا رئیس‌جمهوری اقلیتی به اصل مشارکت مردم صدمه می‌زند/ دنبال‌کردن تمایلات سیاس از سوی یک جریان خاص تاثیر منفی دارد/ نباید در مجلس تسویه‌حساب‌های سیاسی اتفاق بیافتد

تهران (پانا)‌ - دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه تغییر قوانین انتخاباتی به نفع یک جریان خاص مردود است، گفت به نظر می‌رسد جناح‌های سیاسی هنوز رقابت‌های انتخاباتی را کنار نگذاشته‌اند و به و دنبال این هستند تا از فرصتی که به دست آورده‌اند تسویه‌حساب‌های سیاسی را هم انجام دهند، نباید اجازه داد این اتفاق در مجلس بیافتد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تغییر قوانین انتخاباتی به نفع یک جریان خاص مردود است

محمدحسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره تلاش این روزهای برخی از نمایندگان برای تغییر قوانین انتخاباتی، گفت: «این حق مجلس است که قوانین را مطابق با شرایط روز و مشکلاتی که هست، تغییر دهد اما این نباید به روندی تبدیل شود که هر کسی در مجلس که اکثریت را به دست می‌گیرد متناسب با خواسته‌های خود این اقدام را انجام دهد و باعث شود شرایط به سمتی سوق داده شود که براساس خواسته‌های جناحی، قوانین تغییر پیدا کند. به همین ترتیب مجلس بعدی هم قوانین را دوباره تغییر خواهد داد و این خلاف آن اصل قانون‌گذاری پایدار است که نیاز هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.»

از تغییرات سلیقه‌ای در قوانین جدا باید خودداری شود

وی با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی خوبی در قوانین صورت بگیرد، گفت: «قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی، قانون انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها و قانون جرم سیاسی، این‌ها همه با هم در هم تنیده هستند و نمی‌شود قانونی را به صورت مجزا تغییر داد بدون اینکه اثرات این تغییر را در دیگر قوانین لحاظ نکرد. به نظر می‌رسد این کار باید به مرکز پژوهش‌های مجلس، خبرگان و شخصیت‌ها و دانشمندان و نخبگان در حوزه سیاسی سپرده شود و از تغییرات سلیقه‌ای در قوانین جدا باید خودداری شود.»

تغییر قانون انتخابات به 1400 نمی‌رسد، فضاسازی خواهد کرد که مشارکت سیاسی را کاهش دهد

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «دو راه برای ورود قوانین در مجلس وجود دارد، یکی لایحه که توسط دولت تهیه می‌شود و یکی دیگر طرح است که توسط نمایندگان ارائه داده می‌شود؛ قاعدتا هر دو نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی هستند و اینکه در اولویت برای اعمال برخی از سلیقه‌ها در قوانین بخواهند اختیاراتی را از شورای نگهبان بگیرند در تعریف رجل سیاسی یا محدودیت‌هایی ایجاد کنند در اینکه نامزدهایی که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، طوری باشد که فقط مجموعه خاصی امکان حضور در انتخابات را داشته باشند. باید صبر و حوصله به خرج داد و قوانین را به درستی بررسی کرد. به نظر نمی‌رسد این قانون و این اصلاحات بتواند به انتخابات 1400 بتواند برسد. بلکه بیشتر یک فضاسازی خواهد کرد که ممکن است مشارکت سیاسی را کاهش دهد.»

مجلس اقلیتی یا رئیس‌جمهوری اقلیتی به اصل مشارکت مردم صدمه می‌زند

دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه قطعا یکی از هدف‌گذاری‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، مردم‌سالاری دینی است و بدون حضور مردم و رای مردم و مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، این محقق نخواهد شد، افزود: «اینکه حضور و مشارکت مردم را کم کنیم قطعا جناح‌های سیاسی از آن بهره‌برداری خواهد کرد و این مردم هستند که ناچار می‌شوند در مسائل سیاسی، تابع جریانات سیاسی شوند. یا مجلس اقلیتی به وجود می‌آید یا رئیس‌جمهوری اقلیتی به وجود می‌آید و این ممکن است به آن اصل مشارکت مردم که هدف است، صدمه بزند.»

وی تاکید کرد: «هرچقدر دایره انتخابات را وسیع‌تر کنیم و انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده را مقداری آزادتر بگذاریم، این به مشارکت حداکثری مردم کمک می‌کند و مقام معظم رهبری هم بارها به این مشارکت حداکثری تاکید کرده‌اند.»

رئیس‌جمهوری اقلیتی با 30 درصد آراء دیگر رئیس‌جمهوری نیست؛ دنبال‌کردن تمایلات سیاسی از سوی یک جریان خاص تاثیر منفی دارد

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه این اقدامات و اصلاحات در قوانین انتخاباتی نباید به مشارکت مردم لطمه بزند، گفت:‌ «قطعا اگر باعث شود مشارکت کم شود بر روی اراده سیاسی کشور اثرگذاری منفی خواهد داشت و رئیس‌جمهوری اقلیتی با 30 درصد آراء دیگر رئیس‌جمهوری نیست چون رئیس‌جمهوری باید آرای مردم را با مشارکت حداکثری داشته باشد. وقتی یک جناح خاص تمایلات سیاسی خود را دنبال خواهد کرد، قطعا این تاثیر منفی خواهد داشت و به اصل انتخاب مردم در انتخابات اثرگذار است.»

این فعال سیاسی اصولگرا توضیه کرد نمایندگان مجلس نباید قوانین را به این سرعت تغییر دهند بلکه یک حداقل 20 ساله در قوانین باید داشته باشیم که یک قانون 20 سال اجرا شود و بعد از 20 سال اگر نواقصی داشت، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد جناح‌های سیاسی هنوز رقابت‌های انتخاباتی را کنار نگذاشته‌اند و به و دنبال این هستند تا از فرصتی که به دست آورده‌اند تسویه‌حساب‌های سیاسی را هم انجام دهند، نباید اجازه داد این اتفاق در مجلس بیافتد

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اولویت کشور مسائل اقتصادی و معیشتی است، تاکید کرد: «مجلس باید تمام توان خود را بگذارد با عنوان بازوی مقننه جمهوری اسلامی به دولت برای حل مسائل و مشکلات کمک کند. باید کمک کنند موانعی که بر سر راه است، برداشته شود. در غیر این صورت اگر مردم درگیر مسائل اقتصادی شوند و مشکلات معیشتی ادامه پیدا کند، به مصداق این حدیث از پیامیر است که می‌فرمایند "کاد الفقر ان یکود کفرا" (فقر باعث کفر می‌شود)‌؛ در این صورت ما دین‌مان را از دست می‌دهیم. پس باید مجلس تلاش کند دینی که با این همه زحمت و ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب به دست آمده است، حفظ کند.»

نمایندگان پاسخگوی شعارهای‌شان باشند

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: «به نظر می‌رسد جناح‌های سیاسی هنوز رقابت‌های انتخاباتی را کنار نگذاشته‌اند و به و دنبال این هستند تا از فرصتی که به دست آورده‌اند تسویه‌حساب‌های سیاسی را هم انجام دهند، نباید اجازه داد این اتفاق در مجلس بیافتد. قطعا نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند وعده‌هایی را به مردم داده‌اند و اگر به حاشیه بپردازند از هدف اصلی جدا می‌شوند و ممکن است رای‌شان را هم از دست بدهند، باید پاسخگوی شعارهایی که داده‌اند، باشند. همین نمایندگان اگر در حوزه‌های انتخابیه اعلام کنند که ما در حال بررسی و تغییر برخی از قوانین به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم، مقبولیتی در میام مردم ایجاد نمی‌کند.»

وی گفت: «اگر درگیر حاشیه‌های مختلف شویم توان مجلس و کارشناسی آن صرف اقداماتی خواهد شد که نتیجه فوری و کوتاه‌مدت ندارد. اکنون فوریت‌هایی وجود دارد که واقعا اگر به آن‌ها رسیدگی نشود و تعیین تکلیف نشود، معیشت مردم که رهبری هم تاکید کردند که باید هرچه سریع‌تر روی این موضوع کار جدی انجام شود، این مساله مهم می‌ماند و وقت مجلس و صحن مجلس به جدال‌های سیاسی تبدیل خواهد شد.» ژ

جناح‌های سیاسی از فرصت‌هایی که در اختیارشان است برای تغییر قوانین استفاده نکنند

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان ضمن تاکید بر اینکه هرگونه تغییر قوانین که به نفع یک جریان خاص شکل بگیرد، مردود است و قابل قبول نیست، گفت: «مجلس متعلق به همه ملت ایران است و باید منافع ملی را در وضع قوانین در نظر بگیرند. باید خیلی مراقبت کنیم که جناح‌های سیاسی از فرصت‌هایی که در اختیارشان است برای تغییر قوانین استفاده نکنند. به این خاطر اگر قوانین به نفع یک جریان خاص باشد، چه تضمینی دارد جناح جدیدی که روی کار می‌آید، همین قوانین را دوباره تغییر ندهد و ضربه و ضرر آن را باید مردم بدهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار