دلایل افزایش قیمت خودرو در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران خودرو بررسی شد:

افزایش تا 30 میلیون تومانی قیمت خودرو در روزهای اخیر

کاشانی‌نسب: خودرودارشدن برای آنها که ندارند به رویا بدل شد/ هیچ منطق اقتصادی برای افزایش دوباره قیمت خودرو وجود ندارد/ خریداران، خودروی تحویلی را روانه پارکینگ‌ خانه‌ها می‌کنند

تهران ( پانا ) - با افزایش قیمت صعودی خودروها ، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها در روزهای اخیر افزایش یافته است فاصله‌ای که توان خرید مردم عادی را به شدت کاهش داده و آنگونه که نائب رئیس اتحادیه نمایشگا‌ه داران خودرو می‌گوید هیچ منطق اقتصادی برای آن وجود ندارد و خرید خودرو را برای آنها که ندارند به رویا بدل کرده است.

کد مطلب: ۱۱۲۱۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش تا 30 میلیون تومانی قیمت خودرو در روزهای اخیر

نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفت‌وگو با پانا با اشاره به افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد اظهار کرد:‌ «یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر نرخ دلار و نوسان‌های پی در پی آن است اما عامل مهمتر آن است که خودروهای پیش‌خرید‌شده که موعد تحویل آنها رسیده و به متقاضیان عرضه شده است، وارد بازار نشده و روانه پارکینگ خانه‌ها می‌شوند.»

وی افزود: «عرضه خودرو متناسب با تقاضای موجود بازار نیست و بسیاری از افرادی که خودروی خود را تحویل گرفته‌اند با تورم انتظاری و این پیش‌بینی که قیمت باز هم بیشتر می‌شود، خودروی تحویلی را به بازار عرضه نمی‌کنند. این شرایط در نهایت موجب بی‌ثباتی قیمتی و روند افزایشی در بازار خودرو شده است.»

تا زمانی که فاصله کارخانه و بازار آزاد خودرو صفر نشود این وضعیت بی‌ثباتی قیمتی ادامه خواهد داشت. برای خودروسازان نیز قابل پیش‌بینی نیست که خودروهای تحویلی در سال آینده را با چه قیمتی می‌توانند به مشتریان عرضه کنند

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد:‌ «برخی از خودروها در چهار روز اخیر تا 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند؛ افزایش قیمتی که هیچ منطق اقتصادی برای آن وجود ندارد و افزایش قیمت خودرو تناسبی با افزایش نرخ دلار نیز ندارد.»

افزایش دوبرابری قیمت خودرو از بهمن گذشته

وی با بیان اینکه از اواخر بهمن سال 98 تاکنون قیمت خودروها تا دو برابر افزایش یافته است، تصریح کرد:‌ «قیمت تمامی خودروهای داخلی و خارجی به بیش از دو برابر افزایش یافته است و طبیعی است که در این شرایط تورم انتظاری مانع می‌شود تا افرادی که قصد دارند خودروی خود را به بازار عرضه کنند به این امر اقدام کنند.»

بازار خودرو خریدار دارد اما فروشنده ندارد

کاشانی‌نسب تصریح کرد:‌ «دو هفته قبل قیمت پژو 207 اتوماتیک 315 میلیون تومان بوده است که اکنون به 375 میلیون تومان افزایش یافته است؛معنای آن این است که این خودرو با افزایش قیمت تا 70 میلیون تومان مواجه شده است. بازار خودرو خریدار دارد اما فروشنده ندارد، البته خریدار هم با هدف افزایش بیشتر قیمت تمایل به خرید دارد.»

وی افزود: «قیمت پراید 111 از 4 شهریور تا اکنون که حدود دو هفته است از 95 میلیون تومان به 110 میلیون افزایش یافته است. پراید 131 نیز که 85 میلیون تومان بوده است به 95 میلیون تومان افزایش یافته است. بازار در بی‌ثباتی کامل است و موضوع این است که نابرابری تقاضا و عرضه موجب چنین شرایطی را سبب شده و تورم انتظاری به آن دامن است.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تاکید براینکه بازار خودرو برای هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز قابل پیش‌بینی نیست، عنوان کرد:‌ «تفاوت قیمت کارخانه و بازار موجب شده است تا حباب شکل گیرد و عرضه و تقاضا نیز برابر نیست و از سوی دیگر بسیاری از عرضه‌ها مطابق برنامه‌ زمان‌بندی پیش نرفته است.»

وی افزود: «از اویل اردیبهشت تا کنون بازار خودرو هر روز نوسان‌های قیمتی را تجربه کرده است و هیچ ضابطه‌ای برای قیمت وجود ندارد.»

کاشانی‌نسب با اشاره به اینکه طرح‌های پیش‌فروش خودرو یک ساله است به طور مثال در طرح اخیر تحویل‌ها از مهر تا آذر سال 1400 انجام می‌شود، اظهار کرد‌:‌ «این عرضه‌ها هم قادر به تعادل در بازار نیست و تا زمانی که فاصله کارخانه و بازار آزاد خودرو صفر نشود این وضعیت بی‌ثباتی قیمتی ادامه خواهد داشت. برای خودروسازان نیز قابل پیش‌بینی نیست که خودروهای تحویلی در سال آینده را با چه قیمتی می‌توانند به مشتریان عرضه کنند.»

وی افزود: «پژو 2008 به مرز 800 میلیون تومان رسیده است و این درحالی است که این خودرو در هنگام پیش‌فروش‌ها حدود 108 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و اکنون به بیش از 8 برابر افزایش یافته است.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد:‌ «هر گونه گشایش در عرصه دیپلماسی سیاسی می‌تواند موجب بازگشت قیمت‌ها به عقب شود و تحریم‌های ظالمانه بخش عمده نابسامانی را در بازارهای کالایی موجب شده است.»

وی اظهار امیدواری کرد این وضعیت ادامه نداشته باشد و افزود: «مالک خودروشدن برای بسیاری از افراد طبقه متوسط جامعه که تاکنون خودرویی نداشته‌اند آرزو شده است و کارمندان و کارگران که درآمد ثابتی دارند با شرایط قیمتی خودرو و خانه از این پس فقط رویای آن را در سر خواهند داشت.»

دو برابر شدن قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو به معنای ثروتمندشدن افراد نیست

کاشانی نسب تاکید کرد:‌ «کسی از وضع کنونی نفع نخواهد برد و دو برابر شدن قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو به معنای ثروتمندشدن افراد نیست و خرید دوباره یا ارتقای کالایی را برای بسیاری از افراد دشوار خواهد کرد.»

گفتنی است در بازار خودرو قیمت بسیاری از خودروها با افزایش مواجه شده است. سمند ال ایکس با افزایش 12 میلیون تومانی به 170 میلیون تومان رسیده است. پژو پارس تویو 5 با افزایش 10 میلیون تومانی به 230 میلیون تومانی رسیده است.

همچنین پژو 206 تیپ 2 با افزایش 8 میلیون تومانی به 182 میلیون تومان رسیده است و رانا با افزایش 9 میلیونی 182 میلیون قیمت‌گذاری شده است.

تیبا 2 با افزایش 11 میلیونی 124 میلیون تومان و تیبا صندوقدار با افزایش 12 میلیونی 113 میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است. ساینا نیز در این بازار با افزایش 11 میلیونی 125 میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار