تندیس مسابقه دانش‌آموزی نور؛ تجسم‌بخشی به لطافت نور با الهام از هندسه اسلامی

تهران (پانا) - تندیس مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یاغی با در نظر داشتن مولفه‌های تجسم‌بخشی به مفهوم سیال و لطیف نور و با الهام از هندسه اسلامی، به شکلی ساخته شد که غیر از ارزش معنوی، از نظر مادی نیز ارزشمند باشد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تندیس مسابقه دانش‌آموزی نور؛ تجسم‌بخشی به لطافت نور با الهام از هندسه اسلامی

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع­رسانی بنیاد مصطفی(ص)،‌ تندیس ویژه‌ منتخبین مسابقه دانش‌­آموزی نور ترکیبی از نمادهای اسلامی و هندسه‌های فضایی‌ در تلاش برای تجسم نور به عنوان پدیده شگفت‌انگیز هستی است که از جهت دیگر با ابتکار طراحان، غیر از اهمیت معنوی، از جهت مادی نیز ارزشمند است.

یحیی نوریان، مدیرعامل فب‌لب ایران در مورد روند طراحی تندیس گفت: برای طراحی این تندیس، دنبال تجسم نور لطیف در قالبی مادی بودیم. نور چه در بیان فیزیکی آن و چه در مفهوم وجودی‌­اش، مفهومی شفاف و لطیف و تجسم آن در قالب مادی بسیار دشوار است و تنها از راه انعکاس و شکسته­ شدن، می‌توان وجود نور را مجسم کرد. در طراحی تندیس به مفهوم نور در معنایی وسیع‌تر از صورت فیزیکی آن و به نوعی به مفهوم وجودی و معنایی نور توجه شده است.

وی در مورد مولفه‌‌های استفاده‌شده در طراحی این تندیس گفت: در طراحی تندیس مسابقه دانش‌­آموزی نور، می‌خواستیم بین اسلامی­ بودن مسابقه در معنای وسیع آن و مفهوم مادی و معنایی نور که عنوان مسابقه است، پُلی بزنیم و به این ترتیب نگاهی جدید به رویکرد علمی مسابقه داشته باشیم.

نوریان ادامه داد: در طراحی با انتخاب هندسه فضایی شبکه پایه 6 که هم در فیزیک مولکول‌هایی نظیر الماس به چشم می‌خورد و هم در گِره‌های اسلامی پرکاربرد است، ارتباط مورد نظر برقرار شد و سپس با پرداخت ویژه این شبکه با توسعه انعکاس‌ها و انکسارهای نوری، سعی کردیم به تجسم مورد نظر برسیم.

وی افزود: همچنین به این نکته فکر می‌کردیم که منتخبین چطور می‌توانند از این تندیس، بدون تغییر هویت حجمی و هنری آن، بهره‌برداری مالی مورد نظرشان را نیز ببرند؟ لذا با استفاده از تجربه طراحی نشان رقابت علمی کنز توانستیم تندیس را به نوعی طراحی کنیم که در خود آن، هسته‌ای گران­بها وجود داشته باشد و خارج کردن آن به اصل تندیس آسیب نزند.

وی در این مورد که آیا معمولا تندیس‌های جهانی به خودی‌خود ارزشمند هستند یا جایزه نقدی به شکل دیگری به منتخبین اهدا می‌شود گفت: این امر به نگاه برنامه‌ریزان و برگزارکنندگان جوایز مختلف بستگی دارد؛ مثلا برخی جوایز با اهدای یک تندیس و جایزه نقدی مستقل، از منتخبان تجلیل می‌کنند و بعضی دیگر، تندیس را به شکلی طراحی می‌کنند که خود ارزش مادی داشته باشد.

این طراح افزود: تندیس مسابقه دانش‌آموزی نور را طوری طراحی کردیم که در مرکزیت آن 6 شمش طلای کوچک جاگذاری شود و این شمش‌ها را بتوان بدون تغییر یافتن هویت حجمی تندیس، از آن جدا کرد؛ زیرا گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقه، گروه‌های دو یا سه نفره هستند و تقسیم جایزه بین اعضای گروه‌ها آسان خواهد بود.

مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی با هدف انگیزه‌بخشی به نوجوانان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه با ساخت فیلم‌های علمی‌آموزشی ۶۰ ثانیه‌ای از دستاوردهای خود در زمینه موضوع مسابقه و ارسال آن به دبیرخانه این مسابقه، در آن شرکت می‌کنند.

چهارمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص)، در مردادماه ۱۳۹۸ اعلام شد و مهلت ارسال آثار تا 31 اردیبهشت ماه سال 1399 ادامه داشت؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانش­­آموزان در مدارس خود، علاوه بر تمدید مجدد این دوره تا پایان مردادماه 99، شرایط ویژه‌‌­ای برای این دوره از مسابقه دانش­آموزی نور اتخاذ شد.

در این دوره؛ دوهزار و 409 دانش‌­آموز در قالب یک هزار و 87 گروه شرکت کردند که تعداد 691 فیلم ارسال کردند؛ شرکت کنندگان این دوره از مسابقه دانش،آموزی نور از 6 کشور جهان از جمله مراکش، الجزایر، مالزی، هند، افغانستان و ایران هستند.

هم­اکنون فرآیند داوری آثار در حال انجام است و به زودی اختتامیه چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار