جشنواره نوجوان خوارزمی  نیازمند توجه بیشتر است

یزد (پانا) - نشست کمیته کودک و نوجوان شورای شهر یزد با حضور برگزیدگان یزدی جشنواره نوجوان خوارزمی برگزار شد  و به نقد و بررسی اتفاقات و چالش‌های پیرامون جشنواره در مرحله استانی پرداخته شد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره نوجوان خوارزمی  نیازمند توجه بیشتر است

جشنواره خوارزمی، یک جشنواره علمی در ایران است که توسط سازمان علمی و پژوهشی جوان برگزار می‌شود.

این جشنواره پس از ۱۰ سال فعالیت در حوزهٔ بین‌المللی، اولین دورهٔ این جشنواره در قالب جشنوارهٔ جوان خوارزمی در سطح ملی با مشارکت وزرات آموزش و پرورش آغاز شد. همچنین از سال ۹۳ بخش نوجوان خوارزمی نیز ویژهٔ دانش‌آموزان متوسطه اول به جشنواره افزوده شد.

حال با توجه به اهمیت جشنواره خوارزمی در رزومه دانش آموزی، کمیته کودک و نوجوان شواری شهر یزد تصمیم گرفت با چندی از دانش آموزان برگزیده خوارزمی در چند سال اخیر به بحث و گفتگو بنشیند و از تلاش ها و چالش های خود از این جشنواره بگویند.

یکی از برگزیدگان رشته انیمیشین سازی از نبود حمایت های کافی گفت و افزود: انیمشین سازی رشته ای پرهزینه محسوب میشود که متاسفانه حمایت مالی از سوی باشگاه علمی، پژوهشی و بخش‌های مربوطه بسیار ناچیز صورت می‌گیرد.

وی از نداشتن استاد راهنمای حرفه ای در مرحله استانی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در یزد استاد راهنما و فرد متخصص در هر رشته به صورت جداگانه وجود ندارد، به طوری که یک فرد در اکثر رشته ها به گونه ای غیر تخصصی و فنی نظر داده و دانش آموزان را راهنمایی می‌کند.

دیگر برگزیده بخش هنر که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند تاکید کرد: مهم ترین بخش برای تشویق دانش آموزان به شرکت در این جشنواره اطلاع رسانی است که متاسفانه اکثرا در مدارس دولتی اطلاع رسانی درست و مشخصی صورت نمی‌گیرد، در نتیجه رقابت های پرشور و سالم انجام نمی‌گیرد.

همچنین برگزیدگان رشته ادبیات فارسی با گلایه از داوری های ناعادلانه صورت گرفته تصریح کردند: با توجه به بخش های متعدد و متفاوتی که در رشته ادبیات همچون داستان نویسی، شعرنو و شعر کلاسیک وجود دارد اکثر بخش های رشته ادبیات و رشته های دیگر، حتی در داوری کشوری با هم داوری شده و فرقی بین آنها قائل نمی‌شوند.

برگزیدگان رشته ادبیات فارسی همچنین از عدم توجه کافی به رشته هایی چون هنر و ادبیات انتقاد کرده و اضافه کردند: در حال حاضر بیشتر توجه و حمایت ها از رشته هایی چون پژوهش و دست سازه صورت می‌گیرد و نگاه به هنر و ادبیات از سوی مدرسه کمتر است.

کودکان و نوجوانان سرمایه های جامعه هستند

علی محمد عرفانی نسب، رئیس کمیته کودک و نوجوان شورای شهر یزد به سیستم های مرتبط با این حوزه اشاره کرد و افزود: مسئولیت اجرای جشنواره های خوازمی در سطح شهر و استان به عهده اداره سمپاد هر استان است و فراهم کردن تجهیزات و امکانات مناسب وظیفه باشگاه علمی و پژوهشی جوان است.

وی هدف از ورود کمیته کودک و نوجوان شورای شهر را به جشنواره های دانش آموزی اینگونه بیان کرد: دانش آموزان، کودکان و نوجوانان، آینده سازان و سرمایه‌های شهر محسوب می‌شوند و هدف از ورود این کمیته به سیستم آموزش و پرورش با این دید و رویکرد است.

وی نسبت به اجرای بهتر این جشنواره با همکاری نهادهای مربوطه ابراز امیدواری کرد و افزود: با تشکیل کارگروه های تخصصی به همکاری و مشارکت نهادهای مربوطه همچون آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان، سمپاد و پارک علم و فناوری نهاد های بخش خصوصی باید در راستای حل مشکلات در ارتباط با این موضوع اقدام شود.

عرفانی نسب به ارتباط شهرداری و سیستم آموزشی اشاره کرد و گفت: شهرداری با تهیه تیزرها جهت آگاهی سازی و معرفی درست سیستم می‌تواند به قضیه ورود پیدا کند.

وی افزود: نام گذاری معابر و خیابان ها با نام نخبگان شهر یزد از دیگر اقدامات شهرداری می‌تواند باشد.

خبرنگار: بهار دهقان زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار