«دانشگاه شهید رجایی» وارد رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز شد؛

توضیحات رئیس دانشگاه رجایی درباره ورود این دانشگاه به یکی از معتبرترین رتبه‌های بین‌المللی

سال ۲۰۱۹ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نخستین دانشگاه ایرانی این رنکینگ بود/ورود به این رتبه‌بندی به عنوان شاخصی برای حرکت کردن در مسیر درست محسوب می‌شود

تهران (پانا) _ رئیس دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی درباره ورود این دانشگاه به یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های جهان توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات رئیس دانشگاه رجایی درباره ورود این دانشگاه به یکی از معتبرترین رتبه‌های بین‌المللی

این روزها که خبرهای حوزه آموزش و پرورش به شدت تحت تاثیر آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس قرار دارد و بحث حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها موضوع داغ گفت‌وگوی مردم از همه اقشار و مشاغل شده است، شنیدن خبر خوشی درباره دانشگاه شهید رجایی، مرجع تربیت دبیر فنی برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور، بسیار دلگرم‌کننده و نویدبخش بود.

خبر این بود که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای نخستین‌بار در نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز قرار گرفت. ورود این دانشگاه به رنکینگ یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در دنیا می‌تواند امیدبخش فردایی روبه جلو در مسیر تربیت نیروی انسانی در نظام آموزش و پرورش کشور باشد.

حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی، در گفت‌وگو با پانا درباره این دستاورد قابل توجه در بحبوحه بحران پاندمی در دنیا گفت: «نظام‌های مختلف رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در دنیا وجود دارد که سالانه بر اساس شاخص‌هایی مثل آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی، وجه بین‌المللی، امکانات و تجهیزات و خصوصا تولیدات علمی در سطح بین‌المللی به رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی می‌پردازند که یکی از مشهورترین و معتبرترین آنها رنکینگ «تایمز» است.»

وی ادامه داد: «روش کار به این صورت است که دانشگاه‌ها خوداظهاری و آنها نیز از طریق کانال‌های خود به راستی‌آزمایی این اطلاعات اقدام می‌کنند. نظام رتبه‌بندی تایمز هرساله تعداد 1500 دانشگاه دنیا را رتبه‌بندی می‌کند و ما هم از چند سال پیش اقدام به ثبت اطلاعات کردیم تا اینکه امسال واجد شرایط شناخته شدیم و در این رتبه‌بندی قرار گرفتیم.»

رئیس دانشگاه شهید رجایی درباره اهمیت و اثر این قبیل رتبه‌بندی‌ها در عملکرد یک دانشگاه گفت: «این رتبه‌بندی‌ها نوعی ارزیابی بیرونی محسوب می‌شود که به ما می‌گوید دانشگاه در مسیر صحیح حرکت به سمت پیشرفت قرار دارد.»

وی افزود: «جای خوشحالی بسیار است که یک دانشگاه تربیت معلم، که باید از کیفیت لازم در تامین نیروی انسانی، آن هم برای نظام تعلیم و تربیت کشور، برخوردار باشد، حائز استانداردها شده است و من امیدوارم ثمرات آن را در فرایند تربیت معلم و رفع نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش کشور شاهد باشیم.»

عظمتی درباره جایگاه دانشگاه شهید رجایی در این رنکینگ مهم بین‌المللی گفت: «رتبه دانشگاه شهید رجایی 1000+ ذکر شده است که عددی بین 1000 و 1500 است. نکته جالب توجه این است که تا سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ تنها یک دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی حضور داشت، در حالی که در نظام رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۵۰۰ دانشگاه از سراسر جهان 47 دانشگاه ایرانی حضور دارند که امسال وارد این رنکینگ شده‌اند و دانشگاه شهید رجایی یکی از آنهاست. ما در میان دانشگاه‌های جامع کشور حائز رتبه دهم و در میان کل دانشگاه‌ها حایز رتبه 25 هستیم که جایگاه خوبی محسوب می‌شود.»

وی درپایان اظهار کرد: «ورود به این رتبه‌بندی به عنوان شاخصی برای حرکت کردن در مسیر درست محسوب می‌شود. ما بر اساس این شاخص‌ها دائما خود را ارزیابی می‌کنیم و این حرکت خود نوعی استانداردسازی به شمار می‌رود.»

نکات جالبی درباره رنکینگ دانشگاهی تایمز

به گزارش پانا، بررسی تازه‌ترین فهرست رنکینگ تایمز در سال 2020 اطلاعات جالبی درباره برخی دانشگاه‌های کشورمان در اختیارمان می‌گذارد که دانستن آن خالی از لطف نیست ازجمله اینکه «دانشگاه علوم پزشکی کردستان» و «دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل» صاحب بالاترین دانشگاه‌های ایرانی این رتبه‌بندی بوده، در رتبه‌های 300 تا 400 رنکینگ بین‌المللی تایمز قرار گرفته‌اند. دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، ارومیه و یزد نیز در رتبه‌های پایین رنکیکنگ مورد اشاره دیده می‌شوند.

سال گذشته (2019) دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نخستین دانشگاه ایرانی این رنکینگ بود که در رتبه 350 تا 400 قرار داشت و دانشگاه یاسوج و کاشان، سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

یک سال قبل از آن باز هم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نخستین دانشگاه ایرانی این رتبه‌بندی بین‌المللی بود و دانشگاههای یزد و زنجان در پاییت‌ترین جایگاه لیست قرار داشتند.

دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی که از سال 2020 وارد این رنکینگ بین‌المللی شده است در رتبه +1000 رنکینگ قرار دارد، ولی این دانشگاه از نظر شاخص‌های مختلف نیز رتبه‌بندی شده است مثلا در بخش آموزش حایز رتبه 1390، در بخش پژوهش حایز رتبه 702، در بخش چشم‌انداز بین‌المللی حایز رتبه 1400 و در بخش درآمد صنعتی حایز رتبه 186 جهانی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار