تالاب سوستان، زیستگاه نیلوفران آبی شد

رشت (پانا) - تالاب سوستان در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان به تازگی در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شده است. با این حال اقدامی برای توسعه گردشگری با حفظ اکوسیستم تالاب صورت نگرفته است.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تالاب سوستان، زیستگاه نیلوفران آبی شد

به گزارش شبستان، نیلوفران آبی، برگ های پهن خود را بر آب گسترده اند و پشت در پشت هم آفتاب تابستانی را پذیرا می شوند. تلالو آفتاب و سبزی برگ های نیلوفر از یک سو و درختان بلند حاشیه تالاب که تصویرش بر آب منعکس شده، منظره رویایی را ایجاده کرده است. گل های صورتی نیلوفران آبی «تالاب سوستان» هنوز به تمامی شکفته نشده و امید می رود با اتمام بارش های بی موقع، شعله های زندگی بخش خورشید، گل های صورتی نیلوفرهای آبی را باز کند.

اینجا مابین کوه های «لاهیجان»، سکون تالاب را تنها شیطنت کودکانی بر هم می زند که پی در پی سنگ بر آب میاندازند. هر جنبنده ای که این نیلوفران آبی را خوابگاه خود کرده است، اعم از لاکپشت ها، قورباغه‌ها و سنجاقک‌ها، از دست سنگ‌های بی‌امان کودکان در امان نمانده‌اند. بیشترین هدف‌گیری آنها، قورباغه‌هایی است که روی برگ‌های پهن نیلوفر آفتاب گرفته‌اند و با هر سنگی که بر آب پرتاب می‌شود، موج‌های تالاب، نیلوفران تالاب سوستان را به رقص وا می‌دارد و در ارتفاعات لاهیجان، تصویر درختان بهشتی در تالاب منعکس می‌شود.

«تالاب سوستان» در روستایی به همین نام به تازگی در فهرست میراث طبیعی کشور به نام گیلان ثبت شده است. برای رفتن به این تالاب بکر که هنوز هجوم ساخت و سازها در اطراف آن شکل نگرفته، می باید به دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان بروید و از جاده آسفالته، به سمت روستای سوستان بروید. هرچه به ارتفاع افزوده می‌شود، بیشتر می‌توانید ابتدا و انتهای تالاب را که گویا در گودال بزرگی در میان کوه‌ها شکل گرفته، از نظر بگذرانید. با کاهش ارتفاع و در ادامه مسیر به سمت روستای «کته شال» تالاب زیر پای شماست و در یک عصر تعطیل می‌بینید که هجوم مسافران و گردشگران به اطراف تالاب زیادتر از حد معمول است.

تالاب سوستان، یکی از تالاب‌های آب شیرین گیلان است. هرچند که در فصل تابستان سطح آب تالاب کاهش می یابد، اما به‌ واسطه تناوب بارندگی‌ها در دو هفته گذشته، تالاب امسال ذخیره آب کافی دارد. با این حال سرمای زودهنگام موجب شد هنوز گل‌های تالاب گشوده نشود.

دور تا دور تالاب را نیزارهای بلند فرا گرفته است و داخل و کناره های تالاب، گیاهان مردابی و درختان جنگلی قد برافراشته‌اند. در وسط تالاب گویی جزیره است که درختان پهن برگ در آن زیست می‌کنند. درختان تنومند اطراف تالاب، مکان مناسبی برای استراحت موقت گردشگران و طبیعت گردان را فرآهم آورده است.

این تالاب همانند سایر تالاب های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان مختلفی است و در این فصل از سال، چئون های زیادی (نوعی لک لک) بر شاخه‌های درختان تالاب نشسته و در کمین ماهیان مرداب چشم بر آب دوخته‌اند. بی‌شک این تالاب محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجری است که از سرمای سیبری و روسیه فرار کرده و هوای معتدل جنوب دریای کاسپین را انتخاب کرده‌اند.

در غروب آفتاب، وقتی خورشید اشعه‌های سرخ خود را از لای درختان تنومند اطراف تالاب بر سفیدی تالاب پهن می‌کند، می‌توان نهایت زیبایی تالاب را ساعت‌ها به تماشا نشست. تماشای رنگ‌های سبز و صورتی نیلوفرها، رنگ‌های دلنواز برگ درختان در کنار آبی آسمانی پهناور، غروبی به‌یاد ماندنی در ذهنتان ایجاد می کند. با این حال، تنها اقدام در حوزه گردشگری، صندلی‌هایی است که دهیاری در مسیر جاده آسفالته و در بخشی که نزدیک به تالاب است، تعبیه کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار