رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی؛

افزایش تولیدات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح با جمع آوری اصولی روان آبها

تبریز(پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: جمع آوری اصولی روان آبها، سیلاب ها و استفاده بهینه از این منابع در زراعت دیم استان، تولیدات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح را افزایش می دهد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش تولیدات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح با جمع آوری اصولی  روان آبها

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر فتحی در نهمین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: اکثر محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی مخصوصاً محصولات زراعی متکی بر کشت دیم است با احداث استخرهای خاکی و سنگی و بانکت ها و ذخیره روان آبها در این مخازن و استفاده بهینه از آنها می توانیم تولید محصولات کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که تامین مایحتاج غذایی کشور یک واقعیت اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در بخش آب به لحاظ تامین منابع آبی با محدودیت مواجه بوده و خشکسالی های سالهای اخیر این مشکل را دو چندان کرده است از مجموع یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی استان، 800 هزار هکتار بصورت دیم مطلق کشت می شوند، 100 هزار هکتار نیز بطور آبیاری تکمیلی آبیاری شده و به نوعی زراعت دیم بحساب می آید.

فتحی اضافه کرد: 300 هزار هکتار از اراضی زراعی استان بصورت آبی کشت می شود که از این میزان 100 هزار هکتار باغات و 200 هکتار اراضی زراعی را شامل می گردد، آمار نشاندهنده این واقعیت است که باید برای قطره قطره آب برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: نزولات جوی اعم از باران، برف و تگرگ پس از بارش و برخورد با زمین به 3 شکل متفاوت در خاک تقسیم می شود بخشی از آن در تغذیه آبهای زیرزمینی دخالت دارد بخشی دیگر از نزولات در سطح خاک جریان می یابد و بخش دیگر آن بصورت بخار آب مجدداً به هوا برمی گردد.

وی افزود: روان آبها آن قسمت از بارش ها را شامل می شود که در سطح زمین جریان داشته و متاسفانه وارد خاک نمی گردد این مقدار بستگی به میزان بارش، تراکم پوشش گیاهی و بافت خاک دارد و کم آبی زیادی را متوجه بخش کشاورزی می نماید.

فتحی، عنوان کرد: شناخت و پی بردن به اهمیت روان آبهای سطحی با تغییرکاربری اراضی کشاورزی و فعالیت هایی که انسان به دست خود از جمله بکارگیری ماشین آلات سنگین و تغییرکاربری هایی که برای کارهای صنعتی و خدماتی انجام می پذیرد و در نهایت موجب از بین رفتن ساختار زمین های زراعی می شود، ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: این امر نهایتاً موجب کاهش نفوذپذیری خاک شده و باعث جاری شدن روان آبها و سیلابها شده و مواد آلی خاک را از بین می برد اگر بتوانیم این آبها را مهار کرده و در استخرهای خاکی، سنگی و بانکت ها ذخیره کرده و در کشاورزی بصورت بهینه از آنها استفاده کنیم تولید محصولات کشاورزی و عملکرد در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار