در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد:

رشیدی:‌ بازاریابی و پیشرفت صنایع تبدیلی، جایگاه زعفران ایران را در دنیا تقویت می‌کند

تهران (پانا) – عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در آمایش سرزمینی محصول زعفران می‌گوید توقع دولت از وزارت جهاد کشاورزی این است که به لحاظ آمایش سرزمینی محل کشت محصول زعفران را در کل ایران احصاء کند. زعفران جزو محصولاتی است که می‌تواند به عنوان یک محصول پایه کشور در دنیا معرفی شود.

کد مطلب: ۱۱۲۰۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
رشیدی:‌ بازاریابی و پیشرفت صنایع تبدیلی، جایگاه زعفران ایران را در دنیا تقویت می‌کند

محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 90درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود باتوجه به ارزآوری زعفران، دولت برای ساماندهی مشکلات صادرات زعفران چه اقداماتی انجام داده است، گفت:«دولت برای صادرات زعفران اقدامات حمایتی انجام داده است. دولت برای کشت زعفران ظرفیتهای فراوانی دارد که می‌تواند از آن برای افزایش ظرفیـت‌های تولیدی در کشور بهره گیرد.»

شهر کرمانشاه می‌تواند مکان مناسبی برای کشت زعفران باکیفیت باشد

وی افزود: «توقع دولت از وزارت جهادکشاورزی این است که به لحاظ آمایش سرزمینی، محل‌های کشت زعفران را در کل ایران احصاء کند به طور مثال یکی از شهرهایی است که کشت زعفران در آن با کیفیت بسیار عالی برداشت شده شهر کرمانشاه است.»

رشیدی ادامه داد:«وزارت جهاد کشاورزی محل‌های کشت زعفران را به شکل آمایش سرزمینی پیدا کنند و بعد از تولید آن حمایت کند. می‌دانیم که زعفران جزو محصولات دیربازده است و زمان برداشت این محصول تقریبا 7 سال طول می‌کشد. در این فرصت نیاز است که کشاورز حمایت شود و تسهیلات دریافت کند و زمین‌های منابع طبیعی در اختیار کشاورزان قرار داده شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی افزود:«انتظار از وزارت جهاد کشاورزی این است که از زعفران حمایت بیشتری انجام دهد زیرا جزو محصولات خوب کشور برای صادرات محسوب می‌شود که ارزآوری مناسبی هم دارد و می‌توان به این محصول به عنوان یک محصول پایه توجه کرد که در دنیا معرفی شود.»

وی ادامه داد:«امروزه استفاده از این محصول در طبخ غذا در بسیاری از رژیم‌های غذایی در دنیا تعریف شده است و شرایط مانند گذشته نیست که فقط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس این محصول را بشناسند. امروزه خیلی از کشورهای غربی،‌شرقی، آفریقایی، امریکایی از زعفران برای طبخ غذا استفاده می‌کنند.»

حمایت جدی دولت بر کشت زعفران

رشیدی گفت:«تقاضای بازار قطعا زیاد است و عرضه این محصول در کشور می‌تواند بیشتر باشد اگر دولت به صورت جدی حمایت کند در نقاط زیادی از ایران می‌توانیم کشت زعفران داشته باشیم.»

عدم همراهی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی در صنایع تبدیلی

وی در پاسخ به پرسش دیگر پانا در مورد بازاریابی زعفران و ارزش افزوده بیشتر با بهبود بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و اینکه آیا دولت یا وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند یا خیر و حلقه مفقوده این موضوع کجاست؟ گفت:« کشور به طور کلی در صنایع تبدیلی ضعف دارد و فقط مربوط به محصول زعفران نیست بلکه در زمینه نخود، پسته و محصولات دیگر هم این ضعف وجود دارد. متاسفانه عدم همراهی وزارتخانه‌ها در این امر دخیل است. وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با هم همراه نیستند.»

در قانون «تمرکز» وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود:«دولت در زمینه بازاریابی و صنایع تبدیلی به قانون تمرکز به صورت جدی نیازمند است. در قانون تمرکز باید وزارت جهاد کشاورزی هم تصمیم‌ساز و هم تصمیم‌گیرنده باشد. در بسیاری از موارد وزارت جهاد کشاورزی سیاستگذاری می‌کند اما وزارت صمت در عرصه عمل مانع ایجاد می‌کند.باید قانون تمرکز را بتوانیم تقویت کنیم که بتوانیم صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد ببریم یعنی در وزارت جهاد مجوزها صادر شود و حمایت‌ها انجام و تسهیلات حمایتی صورت بگیرد.»

در محصولات کشاورزی خام فروشی وجود دارد

وی ادامه داد:«امروزه در خیلی از محصولات کشاورزی خام‌فروشی وجود دارد در حالیکه دنیا با صنایع تبدیلی ارزش افزوده بیشتری در محصولات ایجاد می‌کند.»

رشیدی افزود:«به طور کلی ایران در بسته‌بندی محصولات درسطح جهانی ضعیف عمل کرده و نیازمند آن است که هم در بسته‌بندی و هم در صنایع تبدیلی و به طور خاص موضوع زعفران جدی‌تر کار شود و به طور کلی در وزارت جهاد قانون تمرکز اجرایی شود.»

نقش موثر تشکل‌ها در شناسایی محصولات استراتژیک به دنیا

وی در پاسخ به این سوال که نقش تشکل‌ها و صنایع مرتبط با این صنعت در بهبود وضعیت تولید و صادرات زعفران چه می‌تواند باشد؟گفت:«تشکل‌های کشاورزی راه‌برنده این جریان هستند. هر چیزی که سیاست گذاری شود در نهایت آنچه که عمل کننده است نقش تشکل‌ها است.تشکلها در وزارت جهاد کشاورزی نماینده دارند که با اعطای تسهیلات کم بهره می‌توان آنها را تقویت و حمایت کرد. همچنین توسط تشکل‌ها می‌توان محصولات استراتژیک کشور را به دنیا معرفی و به بازارهای جهانی دست پیدا کرد.»

در حمایت از بازار داخلی محصولات کشور ضعف داریم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود:«چون در بخش‌هایی از صنایع تبدیلی خوب عمل نکردیم و تشکل‌ها را تقویت نکرده‌ایم امروزه شاهد آن هستیم که بعضی از محصولات مانند پسته،‌زعفران و خرما رقبای قوی در دنیا پیدا کرده‌اند و ضعف در این است که ما نتوانستیم از بازار کشور حمایت کنیم.»

وی ادامه داد:«بازار محصولات ابتدا از داخل حمایت می‌شود بنابراین باید تشکل‌ها را حمایت و تقویت کرد تا بتوانند در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. وگرنه کشورهای دنیا رقبای جدی برای محصولات ما خواهند بود. محصولاتی نظیر پسته و نخود که جزو محصولات کشور است رقبای جدی دارند که این شرایط خوبی نیست. وجود سیاست‌گذاری‌های غلط، تفکیک‌نشدن مسئولیت‌ها و عدم اجرای قانون تمرکز موجب شد که 4 محصولی که در اختیار 100 درصدی و محصول کشور است از دست ما خارج شود.»

رشیدی افزود:«باید تلاش کنیم که این ذهنیت دوباره نسبت به کشور برگردد چون همه دنیا معتقد هستند که همین محصولات از لحاظ طعم و رنگ عالی باز هم در کشور ایران وجود دارد.»

دنیا در جریان کرونا به دنبال احیای بازارها است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که در روابط تجاری و صادرات به وجود آمده است، مهمترین مشکلاتی که پیش روی صادرات زعفران در سال جاری قرار دارد چیست؟ گفت:«کرونا شوکی جدی به همه بازارهای جهانی وارد کرده است و فقط مربوط به کشور ما نبوده اما دنیا در جریان کرونا به این نتیجه رسیده که باید بتواند بازارها را احیا کند.»

دولت صادرات زعفران را تقویت کند

وی گفت: «دولت ما هم باید سیاست‌های تشویقی صادراتی را لحاظ کند و کمک کند که صادرکنندگان و کشاورزان این عرصه دوباره تقویت شوند. اگر این اتفاق نیفتد و خلا در بازار ایجاد شود به تبع آن کشاورز هم متضرر خواهد شد. دولت می‌تواند با لحاظ سیاست‌های تشویقی و حمایتی،صادرات زعفران را تقویت کند و مطمئنا این اتفاق هم خواهد افتاد.»

رشیدی گفت:‌«مدتی است که صادرات محصولات کشاورزی که قبلا متوقف شده بود، آغاز شده است اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی همراهی کنند این اتفاق خوب هم پیش خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار