حسینی تاکید کرد: ضرورت آموزش‌های حضوری دانش‌آموزان استثنایی

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی مدارس استثنایی کشور در هنرستان استثنایی هادوی ناحیه دو مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
حسینی تاکید کرد: ضرورت آموزش‌های حضوری دانش‌آموزان استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به همه همکاران و دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: رسیدن به تعلیم و تربیت استاندارد منوط به مشارکت دادن اولیا در امر تعلیم و تربیت است و این موضوع در آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه دیده شده است.

وی با اشاره به طرح دستیار معلم که در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است افزود: در این طرح، اعضای خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه که می‌تواند نقش معلمی را ایفا کنند شناسایی شده و به کمک آموزش و پرورش استثنایی و معلمان خواهند آمد و به عنوان دستیار حرفه‌‌ای معلمان به آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهند پرداخت.

حسینی در ادامه به تشریح فعالیت‌های ویژه عصر کرونا در سال تحصیلی جدید پرداخت و با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید علاوه بر خدمات حضوری انفرادی به دانش‌آموزان دو اقدام مهم را تدوین و به اجرا بگذارند اظهار کرد: اولین اقدام آموزش در بستر شبکه شاد است و اقدام بعدی گسترش حلقات ارائه خدمات و اتصال آن به مدارس در قالب اتاق های مرجع و معلمین رابط است تا از این طریق گام دیگری در راستای توسعه جامع کمی و کیفی خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بویژه در عصر کرونا برداریم.

وی افزود: سامانه ندای همراه در سال جدید برای توانمند سازی و کیفیت بخشی به امر آموزش و رفع مشکلات طرح تلفیقی فراگیر و ظرفیت سازی این سامانه برای آموزش خانواده‌ها و گسترش خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی با تاکید بر اینکه امکان آموزش حضوری در مدارس استثنایی به دلیل جمعیت کم دانش‌آموزان استثنایی از مدارس عادی فراهم تر و ضروری تر است اظهار کرد: نظام مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است و در آموزش و پرورش استثنایی اصل بر حضور دانش‌آموز در مدرسه است و این حضور موجب برقراری رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموز و تسهیل یادگیری می شود.

وی افزود: تقسیم دانش‌آموزان به چند گروه بر اساس سطوح مهارتی و حضور گروه‌های جداگانه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در کلاس درس می‌تواند در این ایام مد نظر مدیران قرار گیرد.

معاون وزیر خواستار تحقق پوشش 99 درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان شد و گفت: استقرار شیفت بعد از ظهر در پایگاه‌ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاه‌هایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاه‌ها بعد از 15 شهریور و عدم ثبت‌نام نهایی دانش‌آموزان بدون انجام برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که ما را به پوشش 99 درصدی نزدیک می‌کند.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به برنامه‌های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور کمبود داریم اظهار کرد که در سال جاری از۲۱۰ مدرسه مورد نیاز باید کلنگ ۱۵۰ مدرسه به زمین زده شود که تاکنون ۸۳ مدرسه از این تعدادکلنگ زنی شده است.

وی افزود: راه‌اندازی ۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی، رشد ۸ درصدی پیش دبستانی و ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و رشد ۴۵ درصدی خدمات حمایتی در دبستان در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: راه‌اندازی 350 باشگاه بازنشستگان، ایجاد یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک در هر استان، گسترش گارگاه‌های متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای، راه‌اندازی یک پایگاه جامع آموزش در هر استان، ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۵۰ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای و ایجاد ۱۰ مرکز رفاهی و ارتقای مدیریت آموزشی از دیگر برنامه‌های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی تصریح کرد: ۱۵۰ عنوان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با بیش از۸۰ هزار قلم مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی است که در قالب نهضت توان افزایی در سال جاری تامین ۱۰ درصد این تجهیزات با مشارکت خیرین هدفگذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به جزئیات برنامه‌های تدوینی سال ۱۳۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد برنامه‌های تدوینی شامل دو بخش است، بخش اول بسته‌های تحولی است که جدید و نوآورانه است و بخش بعدی نیز برنامه‌های معمولی است که از قبل وجود داشته و استمرار می‌یابد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های سال ۱۳۹۹ هر شش زیر نظام سند تحول بنیادین را پوشش می دهند افزود: مجموع برنامه‌های سالانه و بسته‌های تحولی ۱۳ برنامه با ۴۶ فعالیت است که بیش از ۸۰درصد این برنامه‌ها و فعالیت‌ها نوآورانه است.

وی با اشاره به سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن» اظهار کرد: بسته‌های تحولی نوآورانه، تحقق پذیر، دارای نتایج کوتاه مدت یکساله ملموس، شوق انگیز، مشارکت پذیر، مدرسه محور، فراگیر، مبتنی بر آموزه‌های سند تحول بنیادین و مبتی بر چرخش های تحول آفرین تدوین شده‌اند.

وی افزود: فرآیند اجرایی شدن بسته‌های تحولی در قالب ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت تدوین شده است و 93 درصد فعالیت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر بسته‌های تحولی تاسیسی و نوآورانه است.

حسینی در ادامه با تاکید بر آموزش مهارت‌های خانواده و خانه محور اظهار کرد: با توجه به حضور بیشتر دانش‌آموزان در منزل به دلیل کرونا، خانواده‌ها نیاز آموختن مهارت‌های خانوادگی دارند تا تبدیل به خانواده پرآشوب نشوند.

وی افزود: تاکنون ۶۰ عنوان محتوای آموزشی ویژه خانواده‌ها در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده است و آموزش به خانواده ها یکی از اولویت‌های کاری آموزش و پرورش استثنایی است.

در این مراسم کلاس ویژه آموزش‌های مجازی هنرستان هادوی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار