با شرکت بیش از دو هزار دانش‌­آموز داخلی و خارجی؛

فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور پایان یافت

تهران (پانا) - فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت عمر یاغی با شرکت دوهزار و 409 دانش‌­آموز از 5 کشور جهان به پایان رسید.

کد مطلب: ۱۱۲۰۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور پایان یافت

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی بنیاد مصطفی(ص)، فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) در مردادماه ۱۳۹۸ اعلام شد و مهلت ارسال آثار تا 31 اردیبهشت­ ماه سال 1399 ادامه یافت؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانش‌­­آموزان در مدارس خود، علاوه بر تمدید این دوره تا پایان مردادماه 99، شرایط ویژه‌­ای برای این دوره از مسابقه دانش‌­آموزی نور اتخاذ شد.

برای رعایت اصول بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از اجتماعات، از ابتدای خردادماه 99، ثبت‌­نام به صورت خانوادگی برای دانش‌­­آموزان میسر شد و هر دانش‌­آموز می‌توانست به عنوان سرگروه در منزل و با مشارکت اعضای خانواده خود در مسابقه شرکت کند.

از دیگر شرایط این دوره این بود که در بخش راهنمای علمی که در سایت مسابقه معرفی شده بود، ایده­‌های متنوع علمی مربوط با موضوع مسابقه با در نظر گرفتن امکان اجرا در منزل، به طور مستمر و روزانه به دانش­­آموزان شرکت کننده معرفی می­شد.

با توجه به اینکه ویروس کرونا همه جهان را در برگرفته و تاثیر بسیاری بر روی زندگی مردم گذاشته است، اما با این وجود، تعداد قابل توجهی دانش‌­آموز در این دوره از مسابقه دانش‌­آموزی نور شرکت کردند و آثاری نیز از برخی کشورها به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد.

بنا بر این گزارش، در چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت عمر یاغی، دوهزار و 409 دانش‌­آموز در قالب یک هزار و 87 گروه شرکت کردند که تعداد 691 فیلم ارسال کردند.

شرکت کنندگان این دوره از مسابقه دانش‌­آموزی نور از 6 کشور جهان از جمله مراکش، الجزایر، مالزی، هند، افغانستان و ایران هستند.

مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

دوره چهارم مسابقه دانش‌­­­آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم‌­های علمی یک دقیقه‌­­ای از آزمایش‌هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی است.

مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش‌­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن ­­­هیثم» به مناسبت یک­ هزارمین سال انتشار کتاب المناظرِ ابن‌هیثم، ریاضی­‌دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و دانشمند صاحب نام جهانی در زمینه فیزیک نور، برگزار شد. موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر منتخب، تقدیر شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود‌، گرامیداشت پروفسور جکی­ یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج­ هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از 100 گروه دانش‌آموزی منتخب تقدیر شد.

دور سوم مسابقه دانش‌­آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن­­رزاز جَزَری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد که الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است. موضوع این دوره از مسابقه ساخت ساز و کارهای(مکانیزم‌­های) حرکتی و آزمایش­­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که پنج ­هزار و 122 دانش‌آموز در قالب 2 هزار و 183 گروه ثبت ‌نام کردند و یک هزار و 733 فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از 100 گروه منتخب تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار