در نشست ستاد ملی کرونا؛

روحانی: گفتمان ایران در مقابله با کرونا «سلامت بعلاوه فعالیت» است

امسال سفر اربعین نخواهیم داشت/ تلاش دشمن برای تعطیلی کشور ناکام ماند/ هیچ کشور دوست و دشمنی در ۷ ماه اخیر به کمک ایران نیامد/ نان و جان از هم جدا نیست و این‌ها کنار هم هستند/ نهایتا ویروس شکست می‌خورد و ما پیروز می‌شویم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تمام دنیا به این نتیجه رسیده است که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امور دیگر هم فعال باشد، تاکید کرد سلامت به علاوه فعالیت گفتمان جمهوری اسلامی ایران است.

کد مطلب: ۱۱۲۰۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: گفتمان ایران در مقابله با کرونا «سلامت بعلاوه فعالیت» است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نشست امروز ستاد ملی کرونا به معاندان جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری باشکوه عزاداری محرم گفت: «از همه بزرگان و مراجع و به ویژه از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که هم با زبان و هم با عمل مردم را راهنمایی و ارشاد کردند و عزاداری شکوهمند توامان با مراعات پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. ۸۰ درصد جمعیت در سراسر کشور پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی اجرا کردند که بسیار مهم بود، از فضای مجازی، صدا و سیما و رسانه‌ها تشکر می‌کنیم که این عزاداری را به همه خانه‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها منتقل کردند. مردم عزیز امسال بیش از سال‌های گذشته عزاداری را در خانه‌ها فعال کردند و حتی دوستان و بستگان‌شان در خارج از کشور از طریق فضای مجازی در این مراسم عزاداری کردند. امسال عزاداری شکل ویژه خود را داشت، اما از یک نظر حتی باشکوه‌تر از سال‌های گذشته بود چراکه شیوه‌های خاص و ابتکارات جدیدی مدنظر قرار گرفت و انصافا در این زمینه صدا و سیما و سایر رسانه‌ها کار بزرگی را انجام دادند و به خوبی مسایل منتقل شد، از همه برگزارکنندگان، مسئولان هیات‌ها، علماء و بزرگان، نیروی انتظامی و پلیس تشکر می‌کنیم که به خوبی این مراسم برگزار شد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به رونق عزاداری‌ها در پایان ماه صفر، افزود: «در این ایام نیز بار دیگر همین دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد یا اگر چیزی تغییر و یا کم یا اضافه شود ما ابلاغ خواهیم کرد، اما فقط همان پروتکل‌های دهه اول محرم مبنای کار است و در صورت تغییر در اجرای این پروتکل‌ها قاعدتا باید در جلسه هفته آینده ستاد بررسی‌ها را انجام دهیم تا از قبل همه مطلع باشند.»

حسن روحانی گفت: «امسال سفر اربعین نخواهیم داشت. به دلیل اینکه یک ماه دیگر است اربعین، وضعیت عراق خیلی بدتر از وضعیت ایران است.»

از اواخر بهمن سال گذشته -شعار مردم این بود که با این ویروس مقابله و با آن مبارزه میکنیم و به مدد الهی ویروس را شکست می‌دهیم بعضی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند که این ویروس باید پیروز شود چرا می‌خواهید این ویروس را شکست دهید ویروس باید کار خود را انجام دهد

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: «کنکور در سراسر کشور به خوبی اجرا و عملیاتی شد و در گزارش وزارت بهداشت و درمان آمده است که در کنکور بیش از ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی مراعات شد و این برای ما بسیار مهم است.»

وی با بیان اینکه در مواردی که آموزش حضوری امکان‌پذیر است، باید حضوری باشد، خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها مسائلی متفاوتی نسبت به مدارس دارند. آن‌هایی که موطن‌شان می‌آیند، در شهرهای دیگر تحصیل می‌کنند و در خوابگاه باید باشند، باید برای حل مسائل آن‌ها طراحی کرد. نکته‌ای که باید امروز تاکید کنم این است که امروز فقط شروع مدارس نیست، بلکه شروع دانشگاه‌ها نیز هست. به نظر من دولت و وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی یک مسئولیت سنگین را بر دوش گرفته است؛ راحت‌ترین راه چیست. مانند این است که فردی نتواند نماز را ایستاده بخواند بگوید که نماز نمی‌خوانم در حالی که باید نماز را نشسته خواند و نماز را تعطیل نکند این موضوعات همه مقررات و چارچوب‌های خاص خود را دارد. هر قدمی که برمی‌داریم و رسانه‌های بیگانه که ضد کشور و ضد ملت ما هستند و نمی‌خواهند کارها به روال معمول انجام شود هر روز یک بهانه و داستان را در همه مراحل درست می‌کنند؛ ما و ملت ما از روز اول که این ویروس آمد و متوجه شدند که این ویروس وارد کشور شده است- از اواخر بهمن سال گذشته -شعار مردم این بود که با این ویروس مقابله و با آن مبارزه میکنیم و به مدد الهی ویروس را شکست می‌دهیم بعضی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند که این ویروس باید پیروز شود چرا می‌خواهید این ویروس را شکست دهید ویروس باید کار خود را انجام دهد.»

رئیس‌جمهوری همچنین به اهمیت برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «کلاس دانشگاه‌ها باید در جاهایی که امکان پذیر است حضوری و فعال باشد. درخصوص دانشگاه‌ها حتماً پنج‌شنبه این هفته جلسه‌ای خواهیم داشت و باید جا‌هایی که امکان‌پذیر است، دانشگاه‌ها به صورت حضوری فعالیت خود را انجام دهند و جا‌هایی که نمی‌توانند به صورت غیرحضوری کلاس‌ها را برگزار کنند.»

روحانی ادامه داد: «شکست دادن ویروس به چه معناست؛ شکست ویروس را اینگونه معنا می‌کنیم که از ویروس بتوانیم فرار کنیم؛ فرار از ویروس و تعطیلی همه کارها وظیفه ما است و یک وظیفه داریم؛ این چیزی است که دشمن به دنبال آن بوده و می‌خواست کشور ایران را به این بهانه‌ها تعطیل کند و می‌گفتند کارخانه‌ها را تعطیل کنید و خطرناک است. کارخانه‌ها فعال نباشد یعنی لوازم بهداشتی و غذایی در فروشگاه‌ها نباشد راننده نباید پشت فرمان بنشیند دنبال این بودند که کشور را به هم بریزند.»

رسانه‌های بیگانه می‌خواستند که همه چیز را تعطیل کنند و می‌گفتند که خطر دارد و دولت به فکر جان مردم نیست؛ خطاب ما با آنها نیست زیرا آنها خود را به تعمدا به خواب زده‌اند، اما به بعضی‌ها که تحت تاثیر قرار می‌گیرند باید گفته شود که نان و جان از هم جدا نیست و این‌ها کنار هم هستند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما از روز اول در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم که تمام فعالیت‌ها، بنگاه‌های تولیدی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهد، گفت: «اتفاقاً در هفته‌های بعد و در ماه‌های بعد در کارگاه‌ها و کارخانجات ما حتی کارخانجات بزرگ ما که ۷ هزار نفر یا ۱۰ هزار نفر کارگر در آن‌ها فعال هستند به سلامت کار خود را انجام دادند. ممکن بود فردی از بیرون ویروس می‌گرفت و می‌گفتند که در خانه بماند و استراحت کند تولید ما به بهترین وجه انجام گرفت. این کار عظیم و بزرگی بود که رسانه‌های بیگانه می‌خواستند که همه چیز را تعطیل کنند و می‌گفتند که خطر دارد و دولت به فکر جان مردم نیست؛ خطاب ما با آنها نیست زیرا آن‌ها خود را به تعمدا به خواب زده‌اند، اما به بعضی‌ها که تحت تاثیر قرار می‌گیرند باید گفته شود که نان و جان از هم جدا نیست و این‌ها کنار هم هستند.»

وی گفت: «در ماه رمضان عده‌ای فریاد می‌زدند که این‌ها می‌خواهند جلسه بگیرند و مساجد را باز کنند، ما گفتیم که سلامت با دیانت در کنار هم است هم مجلس می‌تواند برقرار شود اما باید فاصله‌ها رعایت شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.»

روحانی ادامه داد: «اساس برنامه ما این بوده است که سلامت برای ما اصل و اولویت اول است و در کنار آن با مراعات همه اصول بهداشتی، همه فعالیت‌ها را باید انجام دهیم. اکنون همه کشورها هم همین کار را انجام می‌دهند. هیچ کشوری نیست که رفت و آمد را تعطیل، مدرسه را تعطیل و ... و فروشگاه‌ها را تعطیل کنید. ما هم بر اصول بهداشتی تاکید می‌کنیم اما باید آموزش بچه‌ها باقی بماند.»

وی افزود: «مشکل ما تنها یک ویروس نیست. مساله سلامت است یعنی سلامت جسم و روح مردم، سلامت یعنی زندگی و معنویت مردم. 7 ماه است که دانش‌آموزان را در منزل نگه داشته‌ایم، ماندن بچه‌ها در خانه عذاب است، افسردگی، مشکل روانی و روحی است. مدرسه بعد از این 7 ماه تعطیلات جایگاه دیگری پیدا کرد، همه دیدند مدرسه چقدر مهم است. یک جریان بسیار زیبای رابطه خانه و مدرسه برای حرکت و تعالی فرزندان جامعه امر بسیار مهمی بود و بعد از این تعطیلی‌ها مردم فهمیدند که مدرسه در کنار خانه چقدر مهم است. ما با انواع مشکلاتی مواجهیم که سلامت را تهدید می‌کند نه فقط مبارزه با بیماری کرونا.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه و کلاس رعایت خواهد شد، گفت: «معلمان امسال وظیفه سخت‌تری بر دوش دارند، باید هم تدریس کنند، هم مهارت‌آموزی کنند و هم از بچه‌ها مراقبت کنند. امیدواریم به بهترین وجه این وضعیت ادامه پیدا کند. باید نگرانی‌ها والدین را رفع کنیم و در این زمینه رسانه‌ها باید کمک کنند و دوربین‌ها را به مدرسه ببرند. ممکن است کسی بگوید که امسال بچه‌ام را به مدرسه نمی‌فرستم، اجباری نیست، باید به فکر آینده بچه‌ها باشند. ما باید بگوییم مدارس باز است و ما آماده‌ایم. شاید کسی بگوید با همین شاد مردم را شاد کنید چرا مدارس را باز می‌کنید، اما باید گفت تعلیم و تربیت فقط آموزش نیست، پرورش، مهارت، اخلاق هم هست، یادگیری هست؛ اینکه معلم با بیان خود با شاگرد صحبت می‌کند و دانش‌آموز سوال می‌پرسد، این را نمی‌تواند به طریقی بهتر از این انجام داد. راه درست و صحیحی انتخاب شده و باید آن را به پیش ببریم.»

روحانی تاکید کرد: «از همه مجموعه آموزش و پرورش می‌خواهم و این نظر ستاد ملی کرونا است که سلامت فرزندان ما اولویت اول ما است، اما سلامتی که در کنار آن آموزش و تربیت و نشاط و عدم افسردگی و ... بچه‌ها هم باشد. نباید خانواده‌ها دغدغه داشته باشند چون معلمان به اندازه والدین مراقب دانش‌آموزان هستند.»

وی ادامه داد: «ما در مقطعی گفتم کسب و کار و بازار باز شود، در کسب و کارها مقداری کم رعایت می‌شود ولی امروز در مجموع 70 درصد در کسب‌وکارها مراعات‌ها صورت می‌گیرد. بعضی می‌گفتند ادارات را تعطیل کنید، بعضی‌ها اشکال دارند. ما با آمار می‌گوییم شدنی است، وزارت بهداشت می‌گوید در بانک‌ها نزدیک 80 درصد و در ادارات 80 درصد اصول بهداشتی رعایت می‌شود.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این کلام من ممکن است برای بعضی‌ها ناراحت‌کننده باشد، گفت: «ما در این 7 ماه حضور ویروس و سختی‌های آن و اینکه ما در تحریم بودیم هیچکس به کمک ما نیامد. آمریکا که شرورتر از این حرف‌ها است و نیامد حداقل 1 سال تحریم را بردارد، اگر انسانیت داشتند، اگر عقل داشتند ولی این کار را نکردند و بالعکس در این 7 ماه فشارهای بیشتری را تحمیل کردند، حتی خواستند بیشتر هم کنند اما نتوانستند. این‌ها دشمن بودند اما دوستان هم نیامدند، این مساله خیلی مهم است. ما در این 7 ماه به این نتیجه رسیدیم که باید خودمان تنهای تنها توکل‌مان به خدا باشد و برای اقتصاد‌مان، واکسن‌مان، داروی‌مان و .. باید خودمان تلاش کنیم و کار انجام دهیم. معجزه ملت ایران است که در سه ماه اول که تقریبا بسیاری از کسب و کارها تعطیل بود رشد اقتصاد بدون نفت ما منهای 1.7 است اما در دنیا منهای 9 و 10 و 15 درصد است.»

روحانی گفت: «شایعاتی که ضدانقلاب و دشمنان درباره خستگی و فرسودگی کادر درمان منتشر می‌کنند نیز به هیچ وجه صحیح نیست و اگرچه فشار کار روی کادر درمان کشورمان زیاد بوده اما نیروهای بهداشتی و پزشکی کشورمان متعهدانه و مجاهدانه در سنگر حفاظت و صیانت از سلامت کشور ایستادگی و از خود گذشتگی کردند..»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار