ترس از کرونا یادگیری دانش آموزان را کاهش می دهد

رشت (پانا) - یک روانشناس، از والدین خواست مکالمات خود درباره نگرانی از احتمال ابتلا به کرونا و پیامدهای آن را به سطح فرزندان نکشند و اضافه کرد والدین با فرزندان فقط درباره آموزش مسائل کرونایی صحبت کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ترس از کرونا یادگیری دانش آموزان را کاهش می دهد

به گزارش ایسنا، همه ساله در طول تابستان ارزش یادگیری دانش آموزان با کم شدن فعالیت های تحصیلی و فاصله گرفتن از فضای آموزشی در دروسی همچون علوم و ریاضیات کاهش پیدا می کند، اما تعطیلی مدارس ناشی از شیوع بیماری کووید۱۹ فاصله ای زیادتر از یک تابستان را رقم زده؛ اگرچه تلاش هایی در حوزه سیستم های یادگیری از راه دور و آموزش های آنلاین راه اندازی شد، اما این احتمال وجود دارد که این تعطیلی غیر برنامه ریزی شده آسیب های زیادی برای آموخته های گذشته و توانایی یادگیری دانش آموزان به دنبال داشته باشد.

دانش آموزان همواره سال تحصیلی جدید را با مشکلات ناشی از عدم هماهنگی با وضعیت پیش آمده در حوزه خوابیدن و بیدار شدن و تفریح کردن و تلویزیون تماشا کردن و منظم بودن و درس خواندن و... شروع می کنند و همین نبود هماهنگی برای آنان اضطراب آور است، اما سال تحصیلی جدید به واسطه شیوع بیماری کرونا و درگیر شدن خانواده ها با این ترس ها و اضطراب ها می تواند هماهنگ کردن دانش آموزان با شرایط مدرسه را دشوارتر از گذشته کند.

جواد عینی پور، روان شناس و مشاور با بیان اینکه ترس از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر از مبتلا شدن به بیماری استرس و اضطراب ایجاد کرده است، گفت: زمانی که افراد ترس و اضطراب دارند، رفتارهای غیر طبیعی از خود نشان می دهند که این رفتارها توام با مراقبت های شدید است.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات شش ماهه کرونایی و امکان ایجاد اضطراب برای دانش آموزان به واسطه مبتلا شدن به کرونا، افزود: اضطراب و استرس روی حافظه و قدرت یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد و تشکیل کلاس درس و آموزش را بی خاصیت می کند.

این متخصص روان  شناسی تربیتی، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری را جزو اولین آسیب های ترس از کرونا برای دانش آموزان دانست و اظهار کرد: وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های لازم جهت حفاظت فردی را تشریح کرده اند و فراتر از رعایت این پروتکل ها کاری دیگری برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا مورد تایید واقع نشده است، یعنی اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و ماسک بزنیم و دست ها را با آب و صابون بشوییم و از افراد مشکوک به کرونا دوری کنیم، با اطمینان بالا به کرونا مبتلا نمی شویم.

اغراق گویی درباره کرونا؛ یکی از عوامل ایجاد اضطراب در دانش آموزان

عینی پور، مراقبت های رفتاری را تنها راهکار جلوگیری از ابتلا به کرونا دانست و اضافه کرد: والدین باید مراقبت های رفتاری و پروتکل های بهداشتی لازم جهت حضور در مدارس را به دانش آموزان آموزش دهند و از آنان بخواهند طی مدت زمان حضور در مدرسه و کلاس درس از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله فیزیکی را از دیگر همکلاسی ها جدی بگیرند.

وی از والدین خواست به دانش آموزان اطمینان دهند که با رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال ابتلای آنها به کرونا ضعیف خواهد بود و عنوان کرد: دانش آموزان باید بدانند که در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، نه تنها در مدرسه، بلکه در کوچه و خیابان و مغازه و حتی خانه نیز امکان مبتلا شدن به کرونا وجود دارد و نباید صرفا مدرسه رفتن را عامل سرایت این بیماری بدانند.

این مشاور و روان شناس، اغراق گویی درباره کرونا را یکی از عوامل ایجاد اضطراب و استرس در دانش آموزان دانست و تصریح کرد: والدین نباید از مسئله احتمال ابتلا کرونا برای فرزندان یک غول بسازند، بلکه باید واقعیت ها را درست و دقیق در اختیار آنان قرار دهند و شرایط را مدیریت کنند. خوشبختانه براساس تدابیر وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس ها مانند گذشته برگزار نمی شود و بخشی از کلاس ها حضوری و بخشی دیگر آنلاین است و خانواده ها می توانند بسته به اهمیت درس برای حضور دانش آموز خود در مدرسه برنامه ریزی داشته باشند و از رفتن غیرضروری دانش آموزان به مدرسه اجتناب کنند.

وی نوجوانان را نیازمند آموزش ویژه دانست و افزود: دانش آموزانی که در دوره نوجوانی قرار دارند، سخت تر فاصله گذاری اجتماعی را با دوستان و همکلاسی های خود رعایت می کنند و کمتر پروتکل های بهداشتی را جدی می گیرند لذا خطرپذیری آنان زیاد است و والدین باید همواره مراقبت های رفتاری را گوشزد کنند.

عینی پور، با بیان اینکه والدین می توانند در روزها و هفته های نخست بازگشایی مدارس رفتارهای بهداشتی دانش آموزان را تحت نظر بگیرند، گفت: والدین می توانند حضوری و یا با کمک مشاور مدرسه اطمینان حاصل کنند که فرزند آنان حفاظت فردی را رعایت می کند؛ یا خیر.

والدین درباره محتوای دروس جدید اطلاعات کسب کنند

وی غلو کردن درباره کرونا یا نادیده گرفتن احتمال این بیماری را دو رفتار کاملا غلط از طرف خانواده ها دانست و اظهار کرد: امکان اینکه کلا در خانه بمانیم، وجود ندارد و برای مبتلا نشدن به کرونا چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم، بنابراین والدین به فرزندان یاد دهند که رعایت کردن اصول بهداشتی خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

این مشاور و روان شناس، از والدین خواست مکالمات خود درباره نگرانی از احتمال ابتلا به کرونا و پیامدهای آن را به سطح فرزندان نکشند و اضافه کرد: والدین با فرزندان فقط درباره آموزش مسائل کرونایی صحبت کنند و گفتمان بین خودشان درباره خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را به فرزندان انتقال ندهند، زیرا وقتی فرزندان صحبت های جدی و نگران کننده والدین را می شنوند، دچار اضطراب و استرس بیهوده می شوند لذا در حال حاضر تنها وظیفه والدین آموزش پروتکل های بهداشتی و مراقبت های رفتاری و دادن اطلاعات به دانش آموزان است. والدین به دانش آموز خود بگویند که احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، اما در صورت به کارگیری آموزش هایی که یاد گرفته، این احتمال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دکتر عینی پور، یکی از روش های انگیزه بخشی برای دانش آموزان را آمادگی جهت ورود به مدرسه دانست و یادآور شد: کیف و کتاب های جلد گرفته و لوازم التحریر و تغذیه بسته بندی و لباس های مدرسه در کنار ماسک و محلول ضد عفونی کننده و حوله و صابون و... آماده و مرتب باشد تا دانش آموز انگیزه بیشتری داشته باشد. همچنین والدین درباره سال تحصیلی پیش رو با دانش آموزان صحبت کنند و از اهمیت درس های جدید برای آنان سخن بگویند.

این متخصص روان شناسی تربیتی، استراحت کافی و به موقع و تنظیم ساعات خواب و بیداری را یکی دیگر از نکات انگیزه بخش برای دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: والدین درباره محتوای دروس جدید اطلاعات کسب کنند و با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان، به آنان اطمینان دهند که سال تحصیلی را با قدرت شروع و به بهترین نحو ممکن سپری خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار