قالیباف: هیچ نماینده‌ای حق دخالت در امور اجرایی را ندارد

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظارت پیشینی و در حال اجرا باید بر نظارت پسینی اولویت داشته باشد، گفت هدف از این نوع نظارت‌ها به هیچ عنوان مچ‌گیری نیست.

کد مطلب: ۱۱۲۰۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
قالیباف: هیچ نماینده‌ای حق دخالت در امور اجرایی را ندارد

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدباقر قالیباف پس از پایان نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی مجلس بر استان خوزستان در جمع خبرنگاران این استان حاضر شد و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شروع نظارت میدانی از استان خوزستان، گفت: «این استان از دوران دفاع مقدس تاکنون و همچنین در حوزه تولید ملی پیشران بوده است. در مجلس یازدهم اولویت بر نظارت و سپس قانونگذاری است. اعتقاد داریم نظارت پیشینی و در حال اجرا باید بر نظارت پسینی اولویت داشته باشد؛ به عنوان مثال هرچند پس از ارائه گزارش تفریغ بودجه، برخی از مشکلات و مسائل مشخص می‌شود، اما نظارت در حال اجرا بهتر و کارآمدتر است.»

هدف از نظارت‌ها مچ‌گیری نیست

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه وقتی صحبت از شفاف‌سازی و هوشمندسازی می‌شود، باید نظارت سیستمی و میدانی نیز انجام شود، ادامه داد: «بر این اساس عنوان شد که هدف از نظارت‌ها مچ‌گیری نیست، بلکه این نظارت‌ها به مدیران قوی و شجاع که با تصمیم‌گیری‌هایشان به پیشرفت کشور کمک می‌کنند، انگیزه می‌دهد. همچنین کم‌کاری‌ها و فعالیت خارج از مسیرها نیز براساس قانون پیگیری می‌شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره دغدغه‌های مردم خوزستان در دیدار چهره به چهره با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: «بحث اشتغال، تامین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب از جمله پرتکرارترین دغدغه‌های مردم بود. البته این بدان معنا نیست که معیشت، مسکن، بافت فرسوده و... از دغدغه‌های مردم به شمار نمی‌رود. با قوه مجریه توافق شده برخی از موضوعات مهم که مردم را آزار می‌دهند، مورد توجه و اولویت قرار گیرند. به عنوان مثال 700 روستا دچار تنش آبی هستند که امیدواریم این مسئله تا پایان دولت و تابستان سال آینده برطرف شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «همچنین مقرر شد اولویت ایجاد 40 هزار شغل علاوه بر برنامه‌های دیگر در دستور کار قرار گیرد که در این میان 10 هزار شغل مربوط به زنان سرپرست خانوار است که دچار مشکلات معیشتی هستند. در این بین بحث اقتصاد دانش‌بنیان نیز دارای اهمیت است، بر این اساس مقرر شد 4 مرکز نوآوری با هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز نوآوری در تهران برای جوانان تحصیل کرده ایجاد شود.»

کمیسیون اصل 90 مجلس به پروژه نیشکر هفت تپه رسیدگی می‌کند

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با بروز برخی مفاسد، گفت: «مسئله رسیدگی به پروژه نیشکر هفت تپه در دستور کار قوه قضائیه است، قوه مجریه نیز کار را پیگیری کرده و کمیسیون اصل 90 مجلس نیز به آن رسیدگی می‌کند.»

رئیس قوه مقننه درباره مسئله خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی نیز گفت: «مجلس موضوع خصوصی‌سازی و تحقق اصل 44 را فعال‌تر پیگیری کند تا فرآیند واگذاری‌ها دچار مفسده نشود. البته برخی از واگذاری‌ها در مسیر بورس است که براساس رقابت انجام می‌شود، اما واگذاری‌های خارج از این مسیر به نظارت بیشتری نیاز دارد که این مهم نظارت میدانی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره دخالت برخی نمایندگان در امور استان و سیاسی‌کاری و قوم‌گرایی به جای نظارت، گفت: «نمایندگان خودشان قانون وضع می‌کنند و باید اولین اجراکننده آن باشند، از این رو طبق قانون هیچ فردی حق دخالت در امور اجرایی را ندارد.»

قالیباف با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه مجلس یازدهم، اظهار کرد: «نظارت بر رفتار نمایندگان یکی از پیام‌های مهم بود که بر این اساس هیات 7 نفره‌ای در این راستا تشکیل شده است، بنابراین هر گزارشی مبنی بر بروز مشکل ارائه شود، مجمع نظارت بر رفتار نمایندگان آن را پیگیری می‌کند.»

وی افزود: «ابتدای نظارت میدانی بر استان خوزستان عنوان شد که نیامده‌ایم به جای قوه مجریه کار کنیم، بلکه قصد داریم بر تصمیم‌گیری‌ها و اجرا نظارت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار