هشدارهای بورسی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

نه مال خود را برای ورود به بورس بفروشید و نه تک سهم بخرید

تهران (پانا) - عضو شورای عالی بورس به مردم هشدار داد: متاسفانه شاهد هستیم افراد مسکن، دارایی و سرمایه خود را می فروشند تا وارد بازار بورس شوند. این کار برای ورود به بازار بورس اشتباه است ضمن آنکه در خود بازار سرمایه نیز به مردم توصیه می کنیم به هیچ عنوان تک سهم نخرند و سعی کنند سهام مجموعه ای از شرکت های سرمایه گذاری را خریداری کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
نه مال خود را برای ورود به بورس بفروشید و نه تک سهم بخرید

دکتر "محمدرضا پورابراهیمی" در گفت و گویی، بازار سرمایه و حوزه سهام را انعکاسی از عملکرد واقعی اقتصاد کشورها در دنیا دانست و گفت: اگر وضعیت اقتصادی شرکتی خوب باشد، انعکاسش در بازار بورس خوب و فضا مثبت خواهد شد که این مهم رویکرد علمی و تخصصی در بازار سرمایه است.

وی با اشاره به حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در ایام اخیر اظهار کرد: هم اکنون یک کار خوب و فرصت طلایی خلق شده که مردم بتوانند حجم نقدینگی خود را وارد بازار سرمایه کنند اما از سوی دیگر این حضور در بازار سرمایه تهدیدی است که اگر مدیریت نشود می تواند عواقبی داشته و در فضای اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از سهام شرکت های بورسی مبتنی بر عملکرد بنگاه های اقتصادی نبوده است افزود: شاهد هستیم افزایش بخشی از سهام شرکت ها در بازار بورس متناسب با واقعیت های صورت های مالی نبوده و به شکل حباب در بازار سرمایه در آمده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کوتاه مدت ممکن است فضای حاکم بر بورس احساسی باشد تصریح کرد: اما در میان مدت و بلند مدت قطعا بازار سرمایه نیازمند یک تعادل خواهد بود بنابراین ادبیات حاکم بر بورس باید براساس نگاه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد.

پورابراهیمی با بیان اینکه با ورود منابع به بازار سرمایه، رسما نقدینگی به سمت تولید واقعی خواهد رفت افزود: در بازار بورس باید به دو مقوله سود سرانه و قیمت سهام توجه ویژه شود.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه متوسط نرخ بازده میان مدت و بلند مدت در بازار سرمایه ۲ تا ۲.۵ برابر بازار با ریسک است افزود: این هشدار را به مردم می دهیم که حواسشان به حباب های موجود در بازار بورس و فعالیت های مجازی اشخاصی برای خراب کردن این بازار باشد. اگر در چند روز متوالی می بینیند که سهام یک شرکت خاصی بدون هیچ دلیلی در حال افزایش پیدا کردن است باید به آن شک کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به استمرار غیرمنطقی سهام برخی از شرکت ها شک کرد افزود: سازمان بورس مکلف است شفافیت مالی عملکرد شرکت ها را در اختیار مردم بگذارد تا مردم بدانند پشت صحنه مالی هر شرکتی در بورس چه اتفاقاتی می افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ میلیارد تومان روزانه به سمت بازار سرمایه آمده است افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان روزانه تولید نقدینگی در بازار ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه سهام شرکت ها جزء عملیات واقعی میدان است و نباید انتظار داشت همیشه رشد و سودآوری داشته باشند افزود: نگرانی جدی در دستکاری بازار سرمایه داریم. متاسفانه گزارش هایی داریم که برخی شرکت ها سهام غیرواقعی اعلام کرده و قیمت سازی می کنند که بیشتر این اتفاق نیز امروز در فضای مجازی رخ داده و شاهد هستیم قیمت سهام یک شرکت را در فضای مجازی چند برابر می کنند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه از سازمان بورس می خواهیم شرکت ها را براساس ریسک، دسته بندی کند اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم گروه های شرکت های بورسی در سطوح مختلف ریسک دسته بندی شوند تا مردم بدانند که اگر بورس شرکتی را خریداری می کنند، این هزینه کرد آنها دارای چه ریسکی خواهد بود

وی با بیان اینکه صندوق های سرمایه گذاری، ریسک کمتری دارند و پیشنهاد می کنیم مردم در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند، به موضوع سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: اولین بار در مجلس نهم موضوع آزادسازی سهام عدالت را مطرح کردیم و معتقدیم دولت باید سریعتر این مالکیت را به مردم واگذار می کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلای با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت گفت: متاسفانه دولت ۵۰ درصد این واگذاری به مردم را انجام داده است ضمن آنکه یکی دیگر از انتقادات وارده به دولت در این زمینه بحث جاماندگان سهام عدالت است.

وی در تشریح جاماندگان سهام عدالت گفت: در زمان واگذاری سهام عدالت موضوع واگذاری به شش دهک کم درآمد جامعه مطرح بود که براساس گزارشات ما امروز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از ۲ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی سهام عدالت ندارند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول شش دهک کم درآمد هم اکنون سهام عدالت ندارند افزود: در این راستا دو فوریتی را در کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دستور کار داریم که بتوان از محل باقی مانده‌ای که دولت مکلف بوده این سهام را به مردم واگذار کند (۵۰ درصد باقی مانده) این ۲۰ میلیون نفر هم مشمول سهمام عدالت شوند.

این عضو شورای عالی بورس به مردم هشدار داد: متاسفانه شاهد هستیم افراد مسکن، دارایی و سرمایه خود را می فروشند تا وارد بازار بورس شوند. این کار برای ورود به بازار بورس اشتباه است ضمن آنکه در خود بازار سرمایه نیز به مردم توصیه می کنیم به هیچ عنوان تک سهم نخرند و سعی کنند سهام مجموعه ای از شرکت های سرمایه گذاری را خریداری کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به نظارت بر بازار بورس نیز اشاره کرد و گفت: سازمان بورس باید از دستکاری ارزش سهم بورس جلوگیری کند. ارزش سهم نباید بدون دلیل افزایش پیدا کند که متاسفانه شاهد هستیم صف های غیرواقعی در فضای مجازی تشکیل می شود که در این راستا ورود پیدا کرده و براساس آیین نامه ۲۳۴، اگر دستگاهی در فعل و ترک فعل منجر به تضییع حق شد، پرونده آن دستگاه و شرکت متخلف را مستقیما به دستگاه قضایی ارسال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه فرصت های بسیار مهمی در دل بازار سرمایه وجود داردافزود: معتقدیم ریشه نقدینگی در بازار را باید خشکاند و این موضوع نیز دارای عوامل متعددی است که بایستی پایه تصمیمات اقتصادی حاکم بر کشور باشد.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در حال حاضر یکی از اولویت ها و ضرورت ها در اقتصاد کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار