​رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

اجرای طرح کاپ نیازمند حمایت عمومی است

تهران (پانا) - ​رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد که باید الگوهای رفتاری و سناریوهای مختلف در ارتباط و تعامل با شهروندان در مناطق مختلف طراحی و اجرا کرد چراکه یک نسخه واحد نمی‌تواند به اجرای طرح کاپ کمک کند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح کاپ نیازمند حمایت عمومی است

به گزارش شورای شهر تهران، سید آرش حسینی میلانی در نشست هماهنگی اجرای طرح کاپ در منطقه ۶ گفت: کاپ یک طرح اجتماعی است چراکه به صورت مویرگی با کوچکترین سطح تقسیم‌بندی اجتماعی یعنی خانوارها در ارتباط است و درصدد آن است که رفتار مسئولانه محیط زیستی را شکل دهد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاپ پیچیدگی‌های خاصی دارد و نیازمند حمایت عمومی است، اظهار داشت: باید نظرات افکارعمومی و شهروندان براساس برنامه منسجمی از طریق نظرسنجی اخذ و در مراحل مختلف اجرا مدنظر قرار گیرد. البته در ابتدای اجرای طرح کاپ، این کار انجام شده اما لازم است نظرسنجی‌هایی در فواصل مختلف صورت گیرد تا بازخورد مناسبی از اثر بخشی طرح داشته باشیم.

این عضو شورای شهر با تاکید بر ضرورت پذیرش اجتماعی تصریح کرد: بازخوردهای اجتماعی و نظرات شهروندان باید به صورت مرتب مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و براساس آن، اقدامات مربوطه مورد اصلاح یا تقویت قرار گیرد.

حسینی میلانی ادامه داد: در بحث مشوق‌ها، این موضوع باید تا پیش از موعد تصویب نرخ بهای خدمات پسماند نهایی شود تا شهرک‌ها یا مناطقی که این طرح در آنها اجرا می‌شود، از تخفیف ۲۵ درصدی برخوردار شوند و اهالی این مناطق، بازخورد طرح کاپ را دیده و متوجه مزیت‌های آن شوند.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت جمع‌آوری پسماند در واحدهای پایلوت خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی آموزشگر یا ماشین‌آلات در طرح کاپ باید رفع شود. در واقع باید تلاش کنیم این مسائل مانع از پیشبرد اجرای طرح کاپ نشوند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه مناطقی که طرح کاپ را به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا می‌کنند، نقش پیشاهنگی را برعهده دارند، ابراز داشت: اگر شهروندانی که طرح کاپ در مناطق آنها اجرا می‌شود، از این طرح رضایت داشته باشند، این موضوع می‌تواند بازتاب مثبت ایجاد کرده و در افزایش سرمایه اجتماعی برای اجرای هر چه بهتر طرح کاپ موثر باشد.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت آموزش به شهروندان بیان کرد: رسیدگی به مسائل آموزشگران و ایجاد انگیزش در آنها مهم است چراکه آنها با شهروندان و گروه‌های اجتماعی در ارتباط بوده و در خط مقدم اجرای طرح کاپ هستند.

وی با بیان اینکه دو اپلیکیشنی که در حوزه جمع‌آوری زباله فعال هستند، با طرح کاپ مرتبط شوند و عملکردها سنجیده شود، یادآور شد: بروشورها و چک لیست‌های اجرای طرح کاپ حتما باید به صورت استاندارد و جامع تهیه شود و براساس بازخوردهای اجتماعی، شورایاری‌ها، هیات مدیره شهرک‌ها و... این چک لیست‌ها در تعامل دوطرفه تصحیح و تکمیل شوند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تفاوت بافت جمعیتی مناطق و محلات مختلف عنوان کرد: بافت جمعیتی برخی محلات، سالخورده است. بر این اساس، در طرح کاپ نیز شرایط تحویل مخازن از منازل افراد سالمند باید متناسب با شرایط آنها باشد و در این زمینه ضروری است با کمک شورایاری ها همیاری و همراهی لازم در سطح محله و شهرک‌ها را ایجاد کرد.

حسینی میلانی افزود: باید الگوهای رفتاری و سناریوهای مختلف در ارتباط و تعامل با شهروندان در مناطق مختلف طراحی و اجرا کرد چراکه یک نسخه واحد نمی‌تواند به اجرای طرح کاپ کمک کند.

طرح کاپ باید به رویه تبدیل شود

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم در این نشست گفت: اجرای موفقیت‌آمیز پایلوت طرح کاپ در اجرای نهایی آن هم موثر است. ضروری است که این طرح جا افتاده و به یک رویه تبدیل شود تا با تغییرات مدیریتی، شاهد تغییر ریل‌گذاری انجام شده در حوزه پسماند نباشیم.

وی با تاکید بر تعامل و ارتباط بیشتر با مردم اظهار داشت: تفاهماتی با صداوسیما و رسانه‌های مختلف برای تعامل با مردم و آموزش شهروندان انجام شده است. از سوی دیگر، نباید به اقداماتی نظیر ساخت کلیپ بسنده شود و رفتن میان مردم و گفت‌وگوی مستقیم با آنها اثرات اجتماعی مثبت بیشتری دارد.

معاون شهردار تهران با تائید نظر حسینی میلانی مبنی بر ضرورت انجام نظرسنجی به صورت منظم از مردم برای اخذ نظرات آنها برای اجرای طرح کاپ تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند و همچنین شهرداری‌های مناطق در تعامل با شورایاری‌ها باید محورهای این نظرسنجی را تهیه کنند و اجرای آن می‌تواند از طریق دستگاه‌هایی نظیر مرکز مطالعات انجام شود.

یزدانی بر استفاده از ظرفیت‌های دانشکده‌های محیط زیست، سازمان‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها برای آموزش شهروندان تاکید کرد.

تقسیم‌بندی پسماند به خشک و تر غلط است

هایده شیرزادی، فعال محیط زیستی و مشاور سازمان مدیریت پسماند در اجرای طرح کاپ با تاکید بر انجام مطالعات دقیق پیش از اجرای هر طرحی ابراز داشت: پسماند خشک و تر اصطلاح غلطی است که متاسفانه در کشور ما رایج شده است در حالی که باید زباله‌ها را باید به پسماند ارزشمند و سایر تقسیم‌بندی کرد.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش شهروندی بیان کرد: مسئله اصلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که براساس آن، شهروندان باید نسبت به پسماند و زباله‌ای که تولید می‌کنند، احساس مسئولیت کنند. باید مسائل فرهنگی، اجتماعی در قبال پسماند را از نظر مسئولیت اجتماعی به شهروندان آموزش داد.

این فعال محیط زیستی افزود: باید به شهروندان توضیح داد که برای جمع‌آوری پسماند هم‌اکنون چه مقدار هزینه می‌شود و ارزش اقتصادی زباله به چه میزان است تا براین اساس، همه شهروندان نسبت به ساماندهی پسماند تهران احساس تکلیف کنند.

شیرزادی از شورای شهر تهران درخواست کرد تا با تصویب مصوبه‌ای در مورد پسماند مانع از آن شود که تغییرات مدیریتی در آینده مانع از تداوم اجرای طرح کاپ شود.

وی با تاکید مجدد بر انجام اقدامات آموزشی به شهروندان یادآور شد: ما باید به جای اضافه کردن دفعات جمع آوری زباله، بر تعداد آموزشگران بیفزاییم تا آنها با آموزش و اقدامات فرهنگی به شهروندان، مانع از تولید بیشتر زباله شوند. در این چارچوب، می‌توان فردی را مسئول آموزش هر محله کرد تا تفاوت‌های رفتاری ناشی از طرح کاپ را بررسی و با تشریح شرایط اجتماعی و فرهنگی و آنالیز ترکیب پسماند، شهرداری را در اجرای این طرح کمک کند.

در ابتدای این جلسه، شهرداری منطقه ۶ از انتخاب شهرک والفجر به عنوان ناحیه پایلوت اجرای طرح کاپ در منطقه ۶ خبر داد و به تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار