ظریف: تسلیم شدن بخاطر ترس از خشم آمریکا صرفا اشتهای آن را زیاد می‌کند

تهران (پانا) - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم دادستان کل دیوان بین المللی کیفری توسط دولت ترامپ گفت تسلیم شدن بخاطر ترس از خشم آمریکا صرفا اشتهای آن را زیاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: تسلیم شدن بخاطر ترس از خشم آمریکا صرفا اشتهای آن را زیاد می‌کند

محمد جواد ظریف شامگاه چهارشنبه در پیامی توییتری نوشت، آمریکا به تحریم دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری اقدام کرده است. این رویه‌ای بود که از [تحریم] افراد آغاز شد، سپس با تسری به قدرت‌های کوچک، متوسط و بزرگ تشدید شد و هم اکنون شخصیت‌های بین المللی را شامل شده‌است.

به نوشته ظریف: تنها راه برای توقف این جنون بی‌پایان، توقف تن‌دان به خواست [آمریکا] است. تسلیم شدن بخاطر ترس از خشم آمریکا صرفا اشتهای آن را زیاد می‌کند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از تحریم دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی خبر داد و گفت هر فرد حقیقی یا حقوقی که از این مقام بین‌المللی پشتیبانی مادی کند هم مشمول مجازات خواهد شد.

پمپئو روز چهارشنبه در نشست خبری خود افزود: آمریکا هیچ‌گاه اساسنامه رم را برای تشکیل این دادگاه تصویب نکرد و ما اقدامات غیرقانونی آن را در هدف قراردادن آمریکایی‌ها برای کشاندن به این دادگاه تحمل نخواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه متاسفانه دادگاه کیفری بین‌المللی به تعقیب آمریکایی‌ها ادامه داد، افزود: از این رو امروز فاتو بنسودا دادستان این دادگاه و فاکیسو موچوچوکو رئیس همکاری اجرای احکام را در فهرست تحریمی خود قرار می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد برای افرادی که در تلاش‌های دادگاه کیفری بین‌المللی در تحقیق علیه نیروهای آمریکایی دخیل باشند هم مشمول محدودیت روادید ایالات متحده خواهند شد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز در واکنش به اقدام آمریکا درباره تحریم دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی توسط آمریکا گفت: ما از نزدیک تحولات مربوطه را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: همکاری بین سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین‌المللی بر اساس توافقنامه روابط آن‌ها است که در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما در حال تجزیه و تحلیل مفاهیم احتمالی این تحول در رابطه با اجرای توافقنامه خواهیم بود.

دوجاریک تاکید کرد: در راستای اظهارات پیشین وزیر خارجه آمریکا، اطمینان داریم که هرگونه محدودیت اعمال شده علیه افراد، مطابق با تعهدات کشور میزبان تحت توافقنامه مقر سازمان ملل متحد خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار