اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از آخرین وضع پرونده «اسیدپاشی اصفهان» تا اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی»

تهران (پانا) - هشدار درباره موج جدید شیوع کرونا در فصل پاییز، تمدید دورکاری ادارات در استان تهران، باز بودن پرونده اسیدپاشی اصفهان، افزایش حقوق پرستاران، احتمال حذف آزمون‌های ارشد و دکتری و اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
از آخرین وضع پرونده «اسیدپاشی اصفهان» تا اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی»

در دومین هفته از شهریورماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون در مجموع تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۲۶ هزار و ۸۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

هشدار درباره موج جدید شیوع کرونا در فصل پاییز

در آستانه آمدن فصل پاییز قرار داریم و پزشکان و متولیان حوزه سلامت بارها هشدار داده‌اند که اگر پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا رعایت نشود، پاییز و زمستان سختی را از نظر میزان ابتلا و فوتی خواهیم داشت. رضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با هشدار درباره موج جدید شیوع ویروس کرونا در فصل پاییز گفت: هر چه پروتکل‌های بهداشتی بیشتر توسط مردم رعایت شود به همان میزان خطر این بیماری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در شرایط کنونی اگر با سفرهایی که صورت گرفته و تجمعاتی که برای عزاداری برگزار شده است، پروتکل‌ها رعایت نشود، باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم. هر ساله در فصل پاییز شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا پاییز متفاوت‌تری داریم و تلفیقی از ویروس کرونا و آنفلوآنزا را شاهد خواهیم بود و از آنجا که ویروس کرونا هنوز هیچ واکسنی ندارد، مردم باید در پاییز دقت بیشتری داشته باشند.

تمدید دورکاری ادارات در استان تهران

با گسترده‌تر شدن شیوع ویروس کرونا، برخی محدودیت‌های کرونایی از جمله دورکاری به دستگاه‌های اجرایی بازگشت. در هفته‌ای که سپری شد نیز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از تمدید دورکاری کارکنان ادارات در استان تهران خبر داد و گفت که شیب کاهش کرونا در استان تهران و کشور بسیار ملایم است و متاسفانه شهروندان به توصیه ها مبنی بر سفر نرفتن گوش نکردند و میزان شیوع کرونا در استان تهران تا دو هفته دیگر و بعد از ارزیابی ها مشخص می شود و با توجه به شرایط قرمز استان تهران به لحاظ کرونا دورکاری ادارات در استان تهران در هفته جاری و تا روز چهارشنبه ۱۹شهریور ماه تمدید می شود.

اعتراض دانشجویان دکتری دامپزشکی به برگزاری یک آزمون

آزمون پیش درمانگاهی دانشجویان رشته دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد که قرار بود در تاریخ ۸ اسفند ماه سال گذشته برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و اعلام وضعیت قرمز در استان‌های کشور از جانب ستاد مبارزه با کرونا، این آزمون همانند سایر آزمون‌های کشوری لغو و به تاریخ ۲۰ فروردین ماه امسال موکول شد اما در پی تداوم شیوع این ویروس، تاریخ مذکور لغو شد و برگزاری آزمون بازهم به تعویق افتاد. در نهایت قرار شد آزمون پیش درمانگاهی رشته دامپزشکی، روز 20 شهریورماه امسال و به صورت حضوری برگزار شود. آزمون پیش درمانگاهی رشته دکتری دامپزشکی پس از گذراندن 7 ترم تحصیلی همچون پزشکی و دندان پزشکی هرساله در ٢ نوبت برگزار می‌شود و مطابق آیین‌نامه دوره دکتری عمومی دامپزشکی برای تمام دانشجویان مقطع دکتری عمومی دامپزشکی ضروری است اما برگزاری حضوری این آزمون موجب اعتراض دانشجویان این رشته شده است و با ارسال نامه به مسئولان این دانشگاه و همچنین معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد خواستار لغو آزمون مذکور هستند.

پرونده اسیدپاشی اصفهان هنوز باز است

در هفته‌ای که سپری شد، نشست خبری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور برگزار شد. ابلاغ دستورالعمل تامین نظم و امنیت انتخابات دور دوم مجلس به استان‌ها، تصویب ۲۶ پیشنهاد کمیته امنیتی اجتماعی در ستاد مرکزی مقابله با کرونا، عدم برگزاری مراسم اربعین به دلیل شیوع کرونا، پیش بینی وقوع وقایع آبان 98 از سوی شورای امنیت ملی پس از افزایش قیمت بنزین، آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان بخشی از اظهارات حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران بود.

افزایش حقوق پرستاران

افزایش حقوق پرستاران یکی از مطالبات جدی این قشر از جامعه است که سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حقوق پرستاران و استخدام ۲۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی خبر داد. سید کامل تقوی نژاد در گزارشی به وزیر بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیات علمی همه کارکنان دولتی گروه پرستاری اعم از پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک بهیار که حکم یا قرارداد مستقیم با مراکز تابعه وزارت بهداشت دارند، خبر داد.

چرایی کاهش «ریزگردها» در کشور

پدیده ریزگردها در کشور از سال‌های ابتدایی دهه 80 و از استان خوزستان آغاز شد و ابتدای دهه 90 به اوج خود رسید. آن زمان کارشناسان اعلام کردند خشکی تالاب‌های بین النهرین عراق و کاهش مساحت تالابی استان خوزستان دلیل اصلی ورود ریزگردها به شهرهای استان خوزستان است اما کم کم این مشکل گسترده‌تر شد و علاوه بر کانون‌های خارجی در اطراف کشور، خشکی تالاب‌ها نیز به این مساله دامن زد. آیین‌نامه اجرایی پیشگیری و مدیریت گرد و غبار نیز در سال ۱۳۹۵ تهیه و از سال ۱۳۹۶ اقدامات اجرایی آن به طور جدی آغاز شد که تاکنون نیز دستاوردهای خوبی داشته است. اما امسال به مدد کرونا تمامی مسایل در کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است و نباید از مشکلات محیط زیستی غافل شد هر چند که شدت گرد و غبار یا ریزگردها در نیمه نخست امسال نسبت به سال‌های قبل کمتر بود اما اقداماتی برای حل این مشکل در دستور کار قرار دارد. به طوری که دولت در لایحه سال ۹۹، بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی برای مقابله با گرد و غبار ارئه داد که مجلس فقط با یک پنجم آن موافقت کرد. از همین رو برای مقابله با ریزگردها در سال جاری فقط ۲۰ میلیون یورو بودجه وجود دارد که باید ضروری‌ترین اقدامات در زمینه مقابله با ریزگرد برنامه‌ریزی شود. به گفته کارشناسان باران‌های دو سال اخیر و زنده شدن تالاب‌های فصلی در کاهش ریزگردها دخیل بوده است.

ممنوعیت تغییر رشته فرزندان هیات علمی

ممنوعیت تغییر رشته فرزندان هیات علمی یکی از خبرهای مهم در حوزه آموزش عالی است و در هفته‌‌ای که گذشت رسانه‌ای شد. با ابلاغ بخشنامه جدید تغییر رشته فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از مهر ماه سال جاری ممنوع شد. در جزئیات دستورالعمل جدید تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی در کنکور ۹۹ آمده است: فرزندان هیات علمی می‌توانند به دانشگاه شهر محل فعالیت والدین خود انتقالی بگیرند و حق تغییر رشته را نخواهند داشت. همچنین پذیرفته شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت(ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیات علمی و یا در صورت نبودن آن رشته به دانشگاه نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی حسب مورد با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور یا دانشگاه آزاد ضوابط انجام می‌گیرد.

اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی»

یکی از اخبار تلخ و دردناک که در اوایل خردادماه رخ داد، قتل رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله اهل تالش بود که به دست پدرش با داس سربریده شد. بی شک قتل رومینا یکی از وحشتناک‌ترین جنایاتی است که در سال‌های اخیر رخ داده است. در هفته‌ای که سپری شد حکم متهم این پرونده اعلام شد که بر اساس آن قاتل رومینا اشرفی به اتهام قتل عمد از جنبه عمومی جرم به ٩ سال حبس و پرداخت دیه و فرد دیگر (بهمن خاوری) به دو سال حبس و تبعید محکوم شد. اعلام حکم این پرونده با واکنش‌هایی روبرو شد که دادگستری گیلان از غیر قطعی بودن محکومیت اعلام شده پیرامون پرونده قتل رومینا اشرفی خبر داد و طبق اعلام روابط عمومی دادگستری گیلان، محکومیت اعلام شده پیرامون پرونده قتل رومینا اشرفی، غیر قطعی بوده و رای نهایی را دیوانعالی کشور صادر خواهد کرد.

احتمال حذف آزمون‌های ارشد و دکتری

حذف آزمون‌های کشوری در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور تبدیل شده است و اخیرا نیز زمزمه‌هایی از حذف احتمالی کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی مطرح شده است. در هفته‌ای که سپری شد نیز سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حذف آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار نقشه جامع علمی کشور است، تاکید کرد که کمیسیون آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اعمال تغییرات در نحوه برگزاری این دو آزمون است. وی همچنین تاکید کرد که کمیسیون آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اعمال تغییرات در نحوه برگزاری این دو آزمون است، ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری آزمون دوره دکتری یک مصوبه دارد و آن اینکه آزمون این دوره باید به صورت متمرکز برگزار شود اما حل این موضوع باید در تعامل با مجلس صورت گیرد.

شهادت محیط‌بان «محمد حسن‌نژاد»

در هفته‌ای که سپری شد، محیط بان «محمدحسن نژاد» در پی درگیری با شکارچیان غیرمجاز در منطقه ارمک استان هرمزگان به شهادت رسید تا خون او حافظ محیط زیست کشور شود. محیط بان شهید حسن نژاد با ۲۳ سال سابقه درخشان، از سرمایه‌های سازمان محیط زیست محسوب می‌شد که در این سال‌ها در برابر شکارچیان ایستاد و دو سال هم به عنوان محیط بان نمونه انتخاب شد.

تدوین لایحه «مجازات پدر در صورت قتل عمد فرزند»

نشست خبری معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. توضیح درباره شاخص عدالت جنسیتی، تدوین شاخص‌های خانواده، تدوین بسته آموزشی مهارت‌های زندگی برای مربیان مدارس و دانشگاه‌ها، طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی، موافقت‌نامه مشترک معاونت زنان و وزیر کار با هدف حمایت از مهارت‌های شغلی زنان، حل مشکلات زنان روستای «دیشموک»، آخرین وضعیت لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت»، توضیح درباره لایحه «مجازات پدر در صورت قتل عمد فرزند» و اقدامات معاونت زنان برای دختران بازمانده از تحصیل بخشی از محورهای مطرح شده از سوی معصومه ابتکار بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار