معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان در حاشیه اجلاس سراسری روسای ادارات آموزش و پرورش کشور:

آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین دستگاه انسان ساز نیازمند گفتمان سازی است

زنجان (پانا) - معاون سواد آموزی استان گفت: این اجلاس فرصت مناسبی برای هم افزایی و هم راستایی در سطوح مدیریتی را فراهم کرده است.

کد مطلب: ۱۱۲۰۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین دستگاه انسان ساز نیازمند گفتمان سازی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان، فرحناز فتحی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در حاشیه برگزاری سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش کشور با اشاره به اهمیت استفاده مناسب از پتانسیل های موجود درآموزش و پرورش، افزود: بدنه آموزش و پرورش در شرایط کنونی نیازمند فهم مشترکی از راهبردهای اتخاذ شده به منظور ایجاد فضای امن روانی در آستانه بازگشایی مدارس است.

وی اذعان کرد: با تغییر شرایط حضور دانش آموزان در مدارس و تغییر رویکردهای آموزشی از صرفا" حضوری به آموزش های تلفیقی بااستفاده از فضای مجازی، چالش ها و دغدغه های خانواده ها نیز با تغییرات جدی روبرو شده است لذا تبادل نظر و مرور فرضیه های مختلف در راستای واکنش صحیح به موضوع کرونا و آموزش در این اجلاس می تواند فرصت اتخاذ تصمیم های مبتکرانه و خلاقانه را با توجه به شرایط مختلف مناطق ایجاد کند.

فتحی گفت: آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین دستگاه انسان ساز نیازمند گفتمان سازی است. با توجه به اینکه افراد مختلف فارغ از هر نوع تعلقاتی در نظام تعلیم و تربیت مراحل رشد و تکامل خود را تجربه می کنند لذا تبدیل این رشد و تکامل به کمال نیازمند همراهی و تبدیل آن به یک دغدغه اجتماعی همراه با کنش گری فعالانه است.

وی افزود: آموزش و پرورش برای رسیدن به هدف عالی خود که دستیابی افراد به حیات طیبه است نیازمند ایجاد پیوند عمیق با لایه های مختلف جامعه به منظور نقش آفرینی است که این امر با توسعه مناسبات مشارکت محور به ویژه با شرکای اصلی آموزش و پرورش یعنی خانواده و دستگاههای فرهنگی قابل دستیابی است.

فتحی گفت: به نظر می رسد سامانه شاد به عنوان تجربه نوپا اما موفق می تواند در صورت ایجاد زیر ساخت ها و برنامه های منعطف تر با حضور اولیا به عنوان مهمترین و دغدغه مندترین شرکای آموزش و پرورش، فرایند ایجاد زمینه تحقق موضوع آموزش و پرورش به یک گفتگوی اجتماعی فراهم کند چرا که حداقل به طور میانگین قریب به 30 میلیون نفر از افراد بالغ جامعه در قالب اولیاء دانش آموزان می توانند با آشنا شدن و درک صحیح از رسالت و وظایف آموزش و پرورش این موضوع ملی را از قالب فردی خارج کرده و به یک موضوع و جریان اجتماعی بر اساس شناخت و فهم درست از آموزش و پرورش ، توانمندی ها و وظایف تمام افراد در قبال آن تبدیل کنند.

این مقام مسئول در خصوص چالش های آموزش و پرورش، اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش های آموزش و پرورش به ویژه در مناطق محروم چالش نیروی انسانی متخصص و حرفه ای به ویژه در مقطع ابتدایی است.

وی اضافه کرد: تحدید دوره های تخصصی توانمند سازی و عدم وجود اعتبارات انگیزشی به منظور ترغیب معلمان و فرهنگیان به منظور ایجاد فضای رقابتی در ارتقاء سطح دانش تخصصی مورد نیاز از دیگر مشکلات این حوزه است که در صورت عدم توجه در سالهای آتی به یک چالش غیر قابل جبران تبدیل خواهد شد .چالش عدم تطابق و یا مقاومت خانواده ها و دانش آموزان با فضای جدید آموزشی ناشی از شرایط مختلف از جمله شرایط امروز کشور که متاثر از شیوع کرونا است ، از دیگر مسائل و مشکلاتی است که نیازمند ارتقاء سطح اطلاعات و دانش ذی نفعان در این حوزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار