آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از آغاز توزیع کتاب‌های درسی تا رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن شاد

تهران (پانا) _ در آخرین هفته از تعطیلات تابستانی، عمده اخبار و اتفاقات حوزه آموزش و پرورش کشور به رویداد مهم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی اختصاص دارد. پیوست رئیس جمهور به پویش اهدای نوشت‌افزار، برگزاری اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش و تصمیم‌گیری درباره حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها در سال جدید از جمله خبرهای مرتبط با بازگشایی مدارس هستند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز توزیع کتاب‌های درسی تا رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن شاد

شروع مِهرِ تحصیلی که از قضا امسال 15 روز در آن تعجیل شده و به نیمه شهریورماه افتاده، مهم‌ترین رویداد دستگاه تعلیم و تربیت در کشور است که تحت تاثیر بحران کووید 19 و عوارض ناشی از آن شروعی بسیار متفاوت با سالیان رقم زده است. تقریبا همه اقدامات و اتفاقاتی که در آستانه شروع سال تحصیلی 99-1400 شاهد آن هستیم به نوعی در مواجهه با این بحران و حل مشکلات آن سمت و سو یافته است. این هفته مدیران و روسای آموزش و پرورش از سراسر کشور در یک اجلاس مجازی گرد هم آمدند تا نقشه راه دستگاه آموزشی کشور برای سال تحصیلی کرونایی را ترسیم کنند.

وزیر آموزش و پرورش و معاونانش با شرکت در برنامه‌های متعدد رادیو تلویزیونی سعی دارند به پرسش‌ها و دغدغه‌های خانواده‌ها درباره چگونگی بازگشایی مدارس و حضوری یا غیرحضوری بودن آموزش‌ها پاسخ دهند. اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، نحوه به کارگیری بازنشستگان برای تدریس در سال جدید، آغاز توزیع کتاب‌های درسی در سراسر کشور، آخرین وضعیت مسکن فرهنگیان و رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن شاد از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند.

برخی از اخبار مهم این حوزه را در اینجا می‌خوانید:

رئیس جمهوری به پویش ایران همدل پیوست

همزمان با عاشورا و تاسوعای حسینی، رئیس جمهوری ضمن دعوت از مردم برای اهدای لوازم تحریر به دانش آموزان نیازمند به پویش ایران همدل پیوست.

روحانی روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اهدای لوازم تحریر برای دانش آموزان نیازمند کشور، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی. همه به پویش ایران همدل بپیوندیم.

روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور در اجلاس سی و چهارم

در آستانه بازگشایی مدارس، سی‌وچهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور طی روزهایی 11 و 12 شهریورماه 99 برگزار شد.

سخنرانی رهبر معظم انقلاب که از طریق ویدئو کنفرانس انجام خواهد شد از مهم‌ترین برنامه‌های این اجلاس سراسری بود که در روز اول انجام شد و قبل از آن وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ارائه کرد.

این اجلاس با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و تعدادی از معاونان و مدیران حوزه ستادی برگزار شد و بیش از 750 نفر از مدیران و روسای مناطق آموزش‌وپرورش سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس در این اجلاس حضور داشتند.

تبیین سیاست‌ها و مأموریت‌های آموزش‌وپرورش در زیست‌بوم جدید، برگزاری میزگردهای تخصصی در خصوص بازگشایی مدارس ازجمله برنامه‌های این اجلاس سراسری بود.

حمایت از معلمان شاغل در مدارس غیردولتی در مناطق محروم با اختصاص کمک 2 هزار میلیاردی

مجتبی زینی‌وند در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور با اشاره به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص حمایت از معلمان شاغل در مدارس غیردولتی مناطق محروم گفت: با اختصاص 2 هزار میلیارد ریال به صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی از معلمان شاغل در مدارس غیردولتی در مناطق محروم حمایت شد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی از تدوین و چاپ کتاب برنامه و راهنمای عمل فعالیت‌های فرهنگی تربیتی مدارس غیردولتی خبر داد و اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری با وزارت کشور در اواخر سال 98 باهدف جلب همکاری‌های سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و در راستای تحقق اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش،‌ منعقد شد.

اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان

نتایج آزمون ورودی پایه‌های هفتم و دهم مدارس این سازمان (سمپاد) اعلام شده و بر روی سامانه azmoon.medu.ir قرار گرفت. همچنین کارنامه آزمون روز دوشنبه دهم شهریور قابل رؤیت و دانلود بود و امکان اعتراض هم فعال شد.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان شهریورماه

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وارت آموزش و پرورش از تلاش برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد از این مبلغ تامین شده و برای هزار و ۷۰۰ میلیارد مابقی درحال رایزنی هستیم تا پایان شهریور با پرداخت آن دغدغه را برطرف کنیم.

الهیارترکمن درباره بودجه گفت: در راستای معیشت فرهنگیان اقدامات خوبی انجام شده است رتبه بندی در مهر ۹۸ بار مالی خوبی داشت اعمال افزایشات فصل دهم قانون خدمات کشوری است که امسال بار مالی آن نیز پیش بینی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برقراری فوق العاده شغل نیز انجام شد و اکنون کارکنان آموزش و پرورش با دیگر کارکنان از نظر امتیازات تفاوتی ندارند و تبعیض برداشته شده است. درحوزه معیشت هم کارهای مهمی صورت گرفته است در حوزه مسکن عملیات ۴۳ هزار واحد در سال ۹۹ آغاز شده است، وام‌های اولیه آن نیز از طریق بانک مسکن و وام‌های ثانویه از طریق بانک ملی صورت می‌گیرد.

نحوه به کارگیری بازنشستگان برای تدریس در سال جدید

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ای پیرامون به کارگیری بازنشستگان در امر تدریس به مقدار یک سوم ساعت موظف کارکنان اداری را ابلاغ کرد.

یارمحمد حسین بر در اطلاعیه ای خطاب به مدیران ادارات کل آموزش و پرورش استان ها تاکید کرده است: پیرو بخشنامه سال 97 در خصوص به کارگیری بازنشستگان در امر تدریس حداکثر یک سوم ساعت موظف کارکنان اداری (در سقف عملکرد سال قبل) اعلام می‌دارد که به کارگیری نیروهای مذکور (دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس) در سقف ساعت حق‌التدریس تخصیص یافته به استان و در صورت نیاز واقعی مناطق آموزش و پرورش بلامانع است.

۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال به فرهنگیان تحویل داده می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: عملیات ساخت و واگذاری حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی به فرهنگیان، به واسطه بازآفرینی بافت فرسوده تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود.

الهیار ترکمن این هفته درباره تامین مسکن فرهنگیان اظهار کرد: زندگی در منزل اجاره‌ای سبب می‌شود که مبلغ بسیاری از درآمد ماهانه یک شخص صرف هزینه کرایه خانه شود؛ از این رو آموزش و پرورش با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برآوردی انجام داده که مشکل مسکن حدود ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته تا سال ۱۴۰۱ رفع شود.

باقرزاده: اختیار تصمیم‌گیری در همه روش‌های بازگشایی به مدارس واگذار شده است

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی اظهار کرد: در همه روش‌های بازگشایی مدارس اختیار تصمیم‌گیری به مدارس داده‌ شده؛ مدیران این اختیار را از مدارس نگیرند.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در ادامه به ارائه روش‌های مختلف آموزش در فضای مجازی پرداخت و گفت: در همه روش‌ها اختیارات به مدارس داده ‌شده است. از مدیران کل می‌خواهم اختیار را از مدرسه نگیرند. اصل مهم این است مدرسه باز باشد اما مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد. سرانه‌های داده‌ شده به مدارس صرف آموزش و یادگیری شود و اگر مدرسه حضوری بود صرف رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شود

225 مدیر استانی و 5 مدیر ستادی به دلیل مغایرت با بخشنامه تعارض منافع باید تعیین تکلیف شوند

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در خصوص ساماندهی بخشنامه تعارض منافع در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: بخشنامه‌ای به استان‌ها ارسال شد و اطلاعات دقیقی از سراسر کشور در مورد تعارض منافع مدیران جمع‌آوری شد، بر اساس این اطلاعات تعدادی از همکاران، مسئولیت برخی مدارس را بر عهده داشتند که بعد از ارسال بخشنامه تعارض منافع، فعالیت این مدارس متوقف ‌شده، یا تصمیم بر واگذاری مسئولیت آن‌ها گرفته ‌شده است. در مورد باقی همکاران صاحب مدرسه نیز که هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند، در همین هفته جاری تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: هیچ استثنایی در اجرای بخشنامه تعارض منافع وجود ندارد. در مرحله اول باید 225 نفر از مدیران استانی و 5 نفر از مدیران ستادی باید در این مورد تعیین تکلیف شوند. این بخشنامه به‌طور کامل و با رعایت چارچوب در کشور اجرا خواهد شد و هیچ استثنایی نخواهد داشت.

حاجی میرزایی در مورد حضور دانش آموزان در مدرسه گفت: 15 شهریور روز آغاز سال تحصیلی است و مقرر شده است،

نسخه جدید اپلیکیشن شاد رونمایی شد

تازه‌ترین نسخه اپلیکیشن آموزشی شاد با تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این هفته معرفی و رونمایی شد. در این نسخه بازنویسی نسخه وب انجام شده، بانک سؤالات و سرویس آزمون ساز اضافه ‌شده، مشکلات احراز هویت برطرف شده، پخش زنده یا لایو به برنامه اضافه‌ شده، صفحه شخصی معلمان اضافه‌ شده و جذابیت‌های بصری برنامه تغییر کرده و امکان برگزاری مسابقات در آن ایجاد شده است.

آغاز توزیع کتاب‌های درسی

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای از توزیع کتاب‌های درسی همه پایه‌های تحصیلی از طریق مدارس از روز دوشنبه خبر داد.

بنا بر این اطلاعیه، افرادی که به علت تکرار پایه، تغییر رشته یا تغییر محل سکونت نیاز به اصلاح سفارش کتاب‌های درسی دارند نیز می‌توانند با ورود به سامانه IRTEXTBOOK.IR نسبت به اصلاح ثبت سفارش خود اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار