۴۲ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان گیلان خریداری شد

رشت (پانا) - مدیر تعاون روستایی گیلان از خرید ۴۲ تن دانه روغنی کلزا (Brassica napus) از کشاورزان استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
۴۲ تن دانه روغنی کلزا  از کشاورزان گیلان خریداری شد

به گزارش روابط تعاون روستایی گیلان، رامین گیلانشاهی بیان کرد: این میزان کلزا به نرخ تضمینی در مجموع به میزان یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال از کشاورزان کلزا کار گیلان خریداری شده است.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح خرید تضمینی _ مباشرتی محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاونی روستایی استان گیلان در سال ۹۹، کار خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان توسط ۲ اتحادیه تعاونیهای روستایی شهرستانهای رودبار و فومن ۴۲ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

وی خاطر نشان کرد: شبکه تعاونی های تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی در شهرستانهای رودبار "رستم آباد" و فومن "کهنه گوراب" با هماهنگی اداره کل غله استان گیلان از اوایل خرداد ماه سال جاری نسبت به خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان مناطق مربوطه اقدام و آن را به مقصد کارخانه مورد نظر برای روغن کشی ارسال کرده است.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است، دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
قیمت هر کیلوگرم روغن خوراکی کلزا در بازار براساس نوع برند و کیفیت، بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است. تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

لازم به ذکر است سطح زیر کشت کلزا در گیلان یکهزار و ۲۸۰ هکتار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار