کمرئی: ۳۰۰ هزار معلم در معرض آموزش‌های حرفه‌ای هستند

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از آموزش معلمان سراسر کشور برای ارائه بهتر آموزش‌های مجازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
کمرئی: ۳۰۰ هزار معلم در معرض آموزش‌های حرفه‌ای هستند

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش صبح امروز چهارشنبه 12 شهریور 99 باحضور در برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما به تشریح وضعیت دستگاه تعلیم و تربیت در آستانه سال جدید تحصیلی پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع عدالت آموزشی در شرایط آموزش‌های مجازی از طریق شبکه شاد و عدم دسترسی اقشاری از دانش‌آموزان به امکانات دسترسی به این اپلیکیشن آموزشی در وضعیت فعلی گفت: «عدالت آموزشی همیشه مورد توجه ما در آموزش‌وپرورش بوده و هست، ولی در وضعیت فعلی نگرانی‌هایی درباره دسترسی نداشتن دانش‌آموزان در مناطق محروم وجود دارد که ممکن است به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند یا اتصال به اینترنت از آموزش‌های مجازی محروم بمانند. باید عرض کنم بیشتر در مدارس ما در مناطق محروم جز مدارس کم‌جمعیت هستند. حدودا 35 درصد مدارس ما تراکمی پایین تر از 50 دانش‌آموز دارند که امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها را دارا هستند؛ اما در صورتی که امکان کلاس حضوری فراهم نباشد ما آموزش‌ها را از طرق دیگر ازجمله مدرسه تلویزیونی در اختیارشان می‌گذاریم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «همزمان با آغاز سال تحصیلی از 15 شهریورماه، سه شبکه تلویزیونی با حدود ۱۳۰۰ عنوان درس مشغول پوشش درس‌ها هستند. در کنار تلویزیون، آموزش مجازی هم با پوشش حدود ۷۰ درصدی در کشور فعال شده است.»

مدارس باید از امکان ارائه خدمت یقین حاصل کنند

وی درباره دانش‌آموزانی که به هیچ‌یک از دو شیوه تلویزیون آموزشی و فضای مجازی دسترسی ندارند گفت: «ما اطلاعات تک تک دانش‌آموزان را به دست آوردیم و می‌دانیم چه کسانی دسترسی دارند و چه کسانی ندارند. اگر دانش‌آموزی به هیچ یک از این دو شیوه آموزشی دسترسی نداشته باشند درسنامه‌هایی تهیه می‌شود که در اختیار این دسته گذاشته خواهد شد.»

کمرئی در پاسخ به پرسش بعضی خانواده‌ها درباره هزینه‌هایی مثل لباس فرم، سرویس مدارس و فعالیت‌های فوق برنامه گفت: «همزمان با شروع سال تحصیلی مدارس فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرند ولی نکته ای که هست این است که مدارس باید از امکان ارائه خدمت یقین حاصل کنند وگرنه چنانچه مبالغی بابت خدمات خاصی اخذ شود اما امکان ارائه آن خدمات به دلیل شرایط خاص این ایام وجود نداشته باشد، مدارس باید مبلغ را بازگردانند.»

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره تبلیغات مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جدید و در مواردی ضعیف جلوه دادن مدارس دولتی در ارائه خدمات آموزشی اظهار کرد: «مدارس دولتی، به دلیل فراگیر بودن، بیشترین توجه آموزش‌وپرورش را به خود اختصاص داده‌اند. حدود 96 تا 97 درصد مدارس کشور مدارس دولتی هستند؛ بنابراین بهبود کیفیت در ارائه آموزش‌ها در مدارس دولتی در دستگاه تعلیم و تربیت یک اصل است و این اصل با روش‌هایی از جمله الگوی تعالی پیگیری می‌شود.»

آموزش معلمان برای ارائه آموزش‌های مجازی

وی درمورد اهمیت آموزش معلمان مدارس برای ارائه آموزش‌های آنلاین به طراحی و تدوین دوره‌های آموزشی برای آنها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر ۳۰۰ هزار معلم برای دوره‌های آموزشی ثبت نام کرده‌اند و همین روزها در معرض آموزش‌های حرفه‌ای هستند تا بتوانند آموزش‌های مجازی را به نحو بهتر به دانش‌آموزان ارائه دهند.»

کمرئی در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در بعضی مدارس اظهار کرد: «ستدی که مبنای همه برنامه‌ریزی‌های ما قرار دارد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و ما سند دیگری را اجرا نمی‌کنیم.»

در شرایط فعلی نمی‌توانیم برنامه واحدی برای استان‌ها در نظر بگیریم

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید گفت: «برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند خدمات آموزشی را دریافت کنند از روش‌های ترکیبی برای آموزش استفاده می‌کنیم. در شرایط فعلی نمی‌توانیم برنامه واحدی برای استان‌ها در نظر بگیریم.»

کمرئی با اشاره به برتری آموزش‌های حضوری در مقایسه با روش‌های آنلاین گفت: «کارکرد‌های مدرسه در تعامل با معلمان و دیگر دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها از ۱۵ شهریورماه گفت: «در این شرایط ناپایدار، اعلام حکم قطعی برای تعطیلی مدارس آسان نیست. تا زمانی که مراجع بهداشتی و ستاد‌های استانی، که ذیل ستاد ملی مقابله با کرونا کار می‌کنند، اعلام نکنند که مدارس تعطیل است، بازگشایی خواهیم داشت البته که تامین وسایل بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی ضرورت دارد. فعلا آموزش حضوری با پیش شرط‌هایی همراه است از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی که کانون آن فاصله گذاری اجتماعی است تا دانش‌آموزان درباره حضور یا عدم حضور توجیه شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار