باقرزاده: در همه روش‌های بازگشایی مدارس اختیار تصمیم‌گیری به مدارس داده‌ شده؛ مدیران این اختیار را از مدارس نگیرند

۶۰ درصد کشورها به طراحی الگوی مشخص برای شروع سال تحصیلی جدیدشان نرسیده بودند

تهران (پانا) - رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در بخش اول سخنرانی خود در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور عنوان کرد در همه روش‌های بازگشایی مدارس اختیار تصمیم‌گیری به مدارس داده‌ شده؛ مدیران این اختیار را از مدارس نگیرند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
باقرزاده: در همه روش‌های بازگشایی مدارس اختیار تصمیم‌گیری به مدارس داده‌ شده؛ مدیران این اختیار را از مدارس نگیرند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی باقرزاده در انتهای اولین روز از سی‌وچهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش کشور به جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در روز اول پرداخت.

باقرزاده با اشاره به اهمیت سخنان رهبری در روز اول برگزاری نشست گفت: در جمع‌بندی آنچه امروز منجر به تغییر نگرش و دانش شد، آن یافته‌ها را بیان می‌کنم. وقتی ما اخبار شیوع کرونا را شنیدیم تصور نمی‌کردیم این مهمان ناخوانده با این سرعت کشورهای دنیا را تسخیر کند. آمادگی کشورها برای مواجه با این پدیده آمادگی کامل نبود و همچنان60 درصد کشورها به طراحی الگوی مشخص برای شروع سال تحصیلی جدیدشان نرسیده بودند. تجربه مواجه با کووید19 در هیچ کجای دنیا با موفقیت کامل نبوده چون زیرساخت‌ها فراهم نبود و مهارت‌ها برای مواجه در حد قابل ‌قبول نبود. مهارت معلم، خانواده و دانش‌آموز هم در عرضه و بهره‌برداری و تعاملات و شبکه‌های ارتباطی در آن زمان وجود نداشت و کم بود. البته این موضوع در دنیا فراگیر بود زیرا نظام مدرسه داری مبتنی برگذشته در ذهن داشتیم و به جریانات یادگیری محتوا و روش‌ها مبتنی بر آموزش‌ها به‌صورت حضوری طراحی ‌شده بود و همه این‌ها باعث غافلگیری نظام‌های آموزشی در دنیا شد.

باقرزاده با اشاره به اینکه کرونا یک فرصت است، گفت: استراتژیک‌ترین خطای مدیر این است که جای فرصت و تهدید را جابجا کند و ما از تهدید باید فرصت استخراج‌کنیم. بزرگ‌ترین فرصت پنهان تلاش برای گسترش قابلیت‌ها است. باید از این فرصت برای رشد خود استفاده کنیم. یکی از این فرصت‌ها نزدیک شدن دو نهاد اصیل خانواده و مدرسه است و اکنون باید باور کنیم خانواده مدرسه اول است و مدرسه خانواده دوم است. باید عادت‌های قبلی را کنار بگذاریم. تفاوت‌های یادگیری و شکاف یادگیری به خاطر آموزش مجازی ایجاد نمی‌شود بلکه به خاطر صلاحیت خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: استفاده از فناوری نوین فرصت است و اگر به روش معمول فناوری را وارد می‌کردیم ده سال طول می‌کشید اما از روی اجبار در این فضا قرار گرفتیم. روش ترکیبی را معلم ما به‌اجبار یاد گرفت و ابزاری برای او شد. شبکه‌سازی و ایجاد فرصت گفتگوی سازنده و هم‌راستا شدن اندیشه‌ها مهم است. مدرسه اتاق فرماندهی تعلیم و تربیت است.

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در ادامه به ارائه روش‌های مختلف آموزش در فضای مجازی پرداخت و گفت: در همه روش‌ها اختیارات به مدارس داده ‌شده است. از مدیران کل می‌خواهم اختیار را از مدرسه نگیرند. اصل مهم این است مدرسه باز باشد اما مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد. سرانه‌های داده‌ شده به مدارس صرف آموزش و یادگیری شود و اگر مدرسه حضوری بود صرف رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار