در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور:

سه اصل معاونت ابتدایی؛ حفظ کرامت ذاتی کودکان در مدرسه، پرهیز از بزرگسال‌انگاری کودکان، جدا نبودن پرورش از آموزش

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در بخش اول سخنرانی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور سه اصل معاونت ابتدایی؛ حفظ کرامت ذاتی کودکان در مدرسه، پرهیز از بزرگسال‌انگاری کودکان، جدا نبودن پرورش از آموزش، دانست.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سه اصل معاونت ابتدایی؛ حفظ کرامت ذاتی کودکان در مدرسه، پرهیز از بزرگسال‌انگاری کودکان، جدا نبودن پرورش از آموزش

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم‌زاده در اولین روز از سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش و در بخش اول از سخنان خود در میزگرد تخصصی بازگشایی مدارس ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و همچنین ابراز انگیزه‌ از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به آموزش‌وپرورش، به‌مرور رویکردهای اصلی و اقدامات معاونت آموزش ابتدایی پرداخت و گفت: معاونت آموزش ابتدایی، متولی سرمایه‌های اصلی این سرزمین است و برای پرورش و بالندگی این سرمایه‌ مهم، سه اصل و رویکرد بنیادی را براساس آموزه‌های قرآن کریم و اصول علم تعلیم و تربیت سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است.

سه اصل بنیادین معاونت ابتدایی؛

کرامت ذاتی کودکان در مدرسه حفظ شود

حکیم زاده افزود: اصل اول به کرامت ذاتی کودکان تأکید دارد که باید در مدرسه حفظ شود و از هرگونه برنامه و روشی که این کرامت ذاتی را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود. برنامه‌های ما نباید فقط معطوف به شاگرداول‌ها باشد و مدرسه باید جایی برای فرصت رشد برای تمام دانش‌آموزان باشد.

از بزرگسال‌انگاری کودکان پرهیز شود

وی در خصوص اصل دوم گفت: این اصل به پرهیز از بزرگسال‌انگاری کودکان تأکید دارد. ما باید در تعلیم و تربیت دوره ابتدایی، روش‌های متناسب با اقتضائات کودکی را بکار بگیریم. محیط مدرسه و نوع تعامل ما باید با شرایط دوران کودکی مطابقت داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با اجرای برنامه‌هایی مانند بازی و یادگیری و استفاده از قالب داستان، بزرگ‌ترین فعالیت کتاب‌خوانی متمرکز را در کشور اجرا کردیم، تصریح کرد: در سال گذشته ۸میلیون و ۲۰۰هزار رکورد کتاب‌خوانی، کتاب نویسی و داستان‌گویی داشتیم. همچنین برای پرهیز از حافظه محوری و تقویت و پرورش خلاقیت و وصل کردن آموخته‌های کلاس درس به دنیای واقعی تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب و رونویسی‌های بی‌حاصل کردیم.

پرورش از آموزش جدا نیست

حکیم‌زاده، اصل سوم را ناظر بر نقش الگویی و محوری معلم و مربی عنوان کرد و افزود: پرورش از آموزش جدا نیست و کلید تأثیرگذاری این اصل، تعامل مناسب و محبت‌آمیز است. مربی نقش الگویی و محوری دارد. هر معلمی یک نقش تربیتی مهم دارد و باید بدانیم که اخلاق خوب معلمان یک ابزار تربیتی مؤثر برای دانش آموزان دوره ابتدایی است.

وی گفت: با در نظر گرفتن این سه اصل که برگرفته از سند تحول هستند باید قادر باشیم تغییر و تحولی درست در تعلیم و تربیت دوره‌ی ابتدایی به دست بیاوریم.

حکیم‌زاده با اشاره به عدالت آموزشی که مورد تأکید سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر ایجاد عدالت آموزشی و فرصت دسترسی یکسان در آموزش برای تمام دانش آموزان تأکید داشته‌اند و در این راستا معاونت آموزش ابتدایی توانسته است با ایجاد فرصت دسترسی به آموزش یکسان برای دانش آموزان یک گام در جهت عدالت آموزشی بردارد. همچنین تعداد 213 هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶تا ۱۰ساله را جذب کرده و آموزش دهد.

وی از انجام شدن مهم‌ترین وظایفی که در سند تحول بر عهده‌ این معاونت گذاشته ‌شده‌ است خبر داد و افزود: نرخ پوشش‌ دبستانی به 98،18 و نرخ ثبت‌نام خالص دوره‌ی ابتدایی به 98،16 درصد افزایش ‌یافته است.

وی در خصوص دستاوردهای این معاونت در دوره‌ پیش‌دبستانی گفت: نرخ پوشش پیش‌دبستانی از 38 به 74 درصد ارتقا یافته است و بالا بودن میانگین پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم از میانگین کشوری ارتقای دفتر عشایر به دفتر توسعه عدالت آموزشی و تصویب پست راهبران آموزشی و تربیتی در راستای کیفیت‌بخشی به مناطق محروم و عدالت آموزشی در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان بالای ۹۰درصد و نزدیک به صد درصد پوشش تحصیلی دوره‌ پیش‌دبستانی را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار