در گفت و گو با پانا

فراورده: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سیر سینمای دفاع‌مقدس را رصد می‌کند

تهران (پانا) - تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» با مثبت ارزیابی کردن بخش جشنواره‌جشنواره، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت در این بخش از شانزدهمین دوره جشنواره می‌توان به خوبی مسیر سینمای دفاع‌مقدس را از ابتدا تا امروز رصد کرد و به خوبی کم و کاستی‌ها و دستاوردهای آن را دید.

کد مطلب: ۱۱۱۹۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
فراورده: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سیر سینمای دفاع‌مقدس را رصد می‌کند

مجتبی فراورده؛ تهیه‌کننده سینمای دفاع‌مقدس با اشاره به سختی‌های تولید فیلم در حوزه دفاع‌مقدس، گفت: ساخت هر اثری سختی‌های خود را دارد اما برای من نتیجه مهمتر از مشکلات است.

وی با اشاره به فیلم «۲۳ نفر»، افزود: در این فیلم ما به سراغ سوژه‌ای رفتیم که در تاریخ جنگ‌های جهان نایاب بود و داستانی ۲۳ نوجوان را روایت کردیم که اسارت با عزت را به آزادی با ذلت ترجیح دادند.

فراورده ادامه داد: مهدی جعفری، نویسنده و کارگردان این اثر سال‌های قبل بر اساس این داستان مستندی را ساخته بود و همواره در فکر ساخت فیلمی داستانی و سینمایی بر مبنای آن بود که خوشبختانه توانستیم این هدف را محقق کنیم.

تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» با بیان اینکه چراغ سینمای دفاع‌مقدس باید روشن بماند، ادامه داد: هر آنچه کشور در سال‌های بعد از دفاع‌مقدس بدست آورد، مرهون و مدیون خون‌هایی است که در سال‌های جنگ‌تحمیلی ریخته شد؛ بنابراین باید سینمای دفاع‌مقدس برای زنده نگه‌داشتن یاد آن روزها و ایثارگری‌ها همچنان زنده و پویا به حیات خود ادامه دهد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از فیلم‌های حوزه مقاومت و دفاع‌مقدس، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی و نظامی باید خود را موظف به حمایت از هنرمندان حوزه دفاع‌مقدس بدانند. ما سال‌ها است که از بی‌امکاناتی فریاد می‌زنیم اما گویا فریادمان به جایی نمی‌رسد. نهادهای نظامی باید در حوزه امکانات لجستیکی از هنرمندان حمایت کنند تا این افراد بتوانند با آرامش بیشتری اثر خود را تولید کنند.

فراورده یادآور شد: یکی از مشکلات موجود در حوزه دفاع‌مقدس این است که نهادهای نظامی و فرهنگی تنها در صورتی حاضر به همکاری با سینماگر هستند که ایده آنها را بسازد. این شیوه درستی در حمایت از آثار دفاع‌مقدس نیست؛ همانگونه که سینماگران به دانش و تخصص آنان احترام می‌گذارند و از مشاوره‌های آنان در ابعاد نظامی فیلم استفاده می‌کنند؛ آنان نیز باید بدانند حوزه سینما و فرهنگ یک تخصص است و باید در این حوزه به نظر و ایده متخصصان احترام گذاشت.

تهیه‌کننده فیلم «ترکش‌‎های صلح» در ادامه با اشاره به نقش جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در بهبود کمی و کیفی سینمای دفاع‌مقدس، اظهار داشت: این جشنواره نیز مانند دیگر جشنواره‌های سینمایی افت و خیزهایی در ادوار گذشته داشته است چراکه کیفیت جشنواره در هر دوره به کیفیت آثار ارسالی وابسته است.

وی تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دلیل مقتضیاتی که دارد باید به صورت مستقل از دیگر جشنواره‌ها عمل کند و وارد فیلمسازی شود خاصه در شرایطی که حمایت از این حوزه بسیار اندک است. اینکه جشنواره رسالت تولید فیلم ندارد، یک شعار مدیریتی است وگرنه جشنواره می‌تواند در قالب‌های مختلفی زمینه‌ساز رونق تولید آثار در حوزه دفاع‌مقدس و مقاومت باشد.

فراورده ایجاد بخش جشنواره‌جشنواره در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را اقدامی مناسب ارزیابی و تصریح کرد: به شخصه خیلی به موضوع داوری آثار این بخش فکر نمی‌کنم. در این بخش از جشنواره می‌توان به خوبی مسیر سینمای دفاع‌مقدس را از ابتدا تا امروز رصد کرد و کم و کاستی‌ها و دستاوردهای آن را به خوبی دید. این موضوع جذابیت بسیاری برای من دارد که می‌توانم در یک قالب مشخص، سیر سینمای دفاع‌مقدس را رصد کنم.

تهیه‌کننده فیلم «ملک‌سلیمان» در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از حوزه فرهنگ خاصه سینمای دفاع‌مقدس باید در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور نهادینه شود و برنامه‌ریزی دقیقی روی سینمای دفاع‌مقدس انجام شود تا آثار تولیدی تنها بر مبنای عرق و ارادت فردی به آن دوران ساخته نشود.
لازم به ذکر است، در بخش جشنواره‌جشنواره‌های شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آثاری از سینمای انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس در قالب‌های «سینمایی»، «تله فیلم»، «کوتاه»، «مستند»، «پویانمایی» و «نماهنگ» که در ۴۰ سال گذشته در تمامی جشنواره‌های داخلی به عنوان «بهترین فیلم» جایزه گرفته‌اند، به رقابت گذاشته می‌شوند که فیلم «۲۳ نفر» به نویسندگی و کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فراورده نیز در این بخش حضور دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار