کرونا شور و شعور حسینی را در بن کمرنگ نکرد

بن ( پانا ) _ امسال با وجود شرایط کرونا و محدودیت های بهداشتی، مراسم اجتماعی عزای حسینی متفاوت با سال های قبل برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
کرونا شور و شعور حسینی را در بن کمرنگ نکرد

همه ساله از دو هفته به آغاز ماه محرم شهر بن رنگ و بوی حسینی به خود می گیرد.

تیر های بلند چوبی که پرچمی زینت بخش آن است در جای جای شهر سر بلند می کنند و تا شب اول محرم با بستن پارچه هایی به رنگ سبز؛ سفید یا مشکی توسط جوانان و نوجوانان به علمی تبدیل می شوند که نمادی از درخت سرو و آزادگی است.

جوانان این علم ها که شاخص ترین نماد های محرم در شهر بن هستند را در شب عاشورا به نزدیک گرداب شهر می برند و صبح عاشورا بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا طبق سنت قدیمی بعد از فرو بردن در آب به شهر باز می گردانند.

علم گردان ها همراه سینه زنان و گِل زنان عزادارانی هستند که برای نشان دادن شدت اندوه خود بر سر و روی خود گِل می مالند وبه «گل زنها» مشهورند.آنها در مقابل خانه سادات شهر جمع می شوند و مراسم «آقا سلام »را به جا می آورند.

در این مراسم عزاداران با توقف در مقابل خانه سادات شهر با ادای اشعاری چون: «ما گل زنان آمدیم آقا سلام علیک، سینه زنان آمدیم آقا سلام علیک»؛ ارادت خود را به این خاندان ابراز می کنند.

این مراسم بیشتر در مقابل منزل یکی از علما و سادات شهر بن بنام حجت الاسلام حاج محمد مرتضوی با حضور مردم و نوادگان وی برگزار می شود.

هرچند امسال با شیوع کرونا، محرم متفاوتی برای مردم و عزاداران پر شور رقم خورد اما با لزوم رعایت فاصله های اجتماعی، علما، هیات ها و مردم به توصیه های رهبر انقلاب لبیک گفتند و با رعایت شیوه نامه های ستاد مبارزه با کرونا، عزای حسین(ع) را برگزار کردند.

اهالی بن با نصب پرچم عزا بر در منازل خود هرخانه را یک حسینیه کردند، علم هارا بر افراشتند و طبق سفارش حاج محمد مرتضوی که هرسال در سخنرانی آقا سلام به مردم توصیه می کردند که شمارا به عزای سید الشهدا قسم، نگذارید عزای سید الشهدا کمرنگ شود بار دیگر رایحه عشق و ارادت را در فضای شهر منتشر کردند.

خبرنگار دانش آموز: غزل علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار